Nowa linia kolejowa na Podkarpaciu. Pociągi pojadą choćby 200 km/h

1 godzina temu
Zdjęcie: Szybsze podróże z Rzeszowa do Warszawy. Kolej Dużych Prędkości coraz bliżej | foto Freepik


Po analizie kilku propozycji wybrano wariant inwestorski W2, który biegnie najbardziej na wschód spośród rozważanych opcji. Linia ominie Sokołów Małopolski od wschodu, a następnie poprowadzi wzdłuż drogi ekspresowej S19, by w gminie Krasne włączyć się w istniejącą linię kolejową nr 91 w kierunku Medyki.

Wariant ten uzyskał najwyższe oceny w konsultacjach społecznych oraz rozmowach z samorządami. Wniosek inwestora trafił już do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie, która udostępni raport oddziaływania inwestycji na środowisko do publicznego wglądu.

https://korso.pl/wiadomosci/mielec-seria-kradziezy-z-uzyciem-kart-platniczych/sSdg0G0GosZjOcAmDuOd

42 km nowej trasy

Planowany odcinek będzie miał 42 kilometry i odegra kluczową rolę w regionalnej sieci kolejowej. Umożliwi:

  • szybkie połączenie Rzeszowa ze Stalową Wolą i Lublinem,
  • włączenie do systemu transportu publicznego m.in. Sokołowa Małopolskiego, Nienadówki i Stobiernej,
  • bezpośredni przejazd do lotniska w Jasionce z obu kierunków, co poprawi dostępność portu lotniczego i wzmocni integrację aglomeracji rzeszowskiej.

Docelowo linia skróci czas przejazdu między Rzeszowem a Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym, a także stworzy podstawę do dalszej rozbudowy siatki połączeń w regionie.

Projekt zakłada:

  • prędkość eksploatacyjną do 200 km/h (250 km/h projektowo),
  • zasilanie 3 kV DC,
  • obsługę pociągów regionalnych, dalekobieżnych i towarowych.

Prace nad inwestycją są częścią większego programu budowy Kolei Dużych Prędkości, który ma połączyć regiony z centralnym węzłem komunikacyjnym w Baranowie oraz zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce.

Idź do oryginalnego materiału