Po analizie kilku propozycji wybrano wariant inwestorski W2, który biegnie najbardziej na wschód spośród rozważanych opcji. Linia ominie Sokołów Małopolski od wschodu, a następnie poprowadzi wzdłuż drogi ekspresowej S19, by w gminie Krasne włączyć się w istniejącą linię kolejową nr 91 w kierunku Medyki.
Wariant ten uzyskał najwyższe oceny w konsultacjach społecznych oraz rozmowach z samorządami. Wniosek inwestora trafił już do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie, która udostępni raport oddziaływania inwestycji na środowisko do publicznego wglądu.
https://korso.pl/wiadomosci/mielec-seria-kradziezy-z-uzyciem-kart-platniczych/sSdg0G0GosZjOcAmDuOd42 km nowej trasy
Planowany odcinek będzie miał 42 kilometry i odegra kluczową rolę w regionalnej sieci kolejowej. Umożliwi:
- szybkie połączenie Rzeszowa ze Stalową Wolą i Lublinem,
- włączenie do systemu transportu publicznego m.in. Sokołowa Małopolskiego, Nienadówki i Stobiernej,
- bezpośredni przejazd do lotniska w Jasionce z obu kierunków, co poprawi dostępność portu lotniczego i wzmocni integrację aglomeracji rzeszowskiej.
Docelowo linia skróci czas przejazdu między Rzeszowem a Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym, a także stworzy podstawę do dalszej rozbudowy siatki połączeń w regionie.
Projekt zakłada:
- prędkość eksploatacyjną do 200 km/h (250 km/h projektowo),
- zasilanie 3 kV DC,
- obsługę pociągów regionalnych, dalekobieżnych i towarowych.
Prace nad inwestycją są częścią większego programu budowy Kolei Dużych Prędkości, który ma połączyć regiony z centralnym węzłem komunikacyjnym w Baranowie oraz zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce.