NIO Firefly: Mały, Wściekły i Elektryczny

enerad.pl 23 godzin temu

Design zdefiniowany na nowo “vivid, thoughtful, solid”:

Strategia projektowa Firefly to nie tylko puste hasła marketingowe. To przemyślana koncepcja, która ma wyróżnić ten model na tle konkurencji. “Vivid” (żywy) to charakterystyczne “trio lights” – trzy małe reflektory z każdej strony pojazdu, które nadają mu unikalny wygląd. “Thoughtful” (przemyślany) to maksymalne wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej, oferujące aż 27 schowków. “Solid” (solidny) ma z kolei zapewniać poczucie wysokiej jakości, pomimo niższego przedziału cenowego.

Wnętrze Firefly to przykład funkcjonalności i nowoczesnego designu. Centralny ekran dotykowy o przekątnej 13,2 cala oraz 6-calowy wyświetlacz LCD na kolumnie kierownicy dostarczają kierowcy wszystkich niezbędnych informacji. System zapachowy i 256-kolorowe oświetlenie ambientowe tworzą przyjemną atmosferę w kabinie.

Przestrzeń nie tylko na papierze

Kompaktowe wymiary zewnętrzne często oznaczają kompromisy w kwestii przestrzeni wewnętrznej. W przypadku Firefly inżynierom NIO udało się jednak wygospodarować zaskakująco dużo miejsca. 95-litrowy przedni bagażnik (frunk) oraz 335-litrowy bagażnik tylny, który można powiększyć do 1253 litrów po złożeniu tylnych siedzeń, to wynik godny pochwały.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

NIO nie szczędziło wysiłków, aby zapewnić Firefly wysoki poziom bezpieczeństwa. Potwierdza to pięciogwiazdkowa ocena w testach C-NCAP. Samochód wyposażono w 9 poduszek powietrznych oraz 15 aktywnych funkcji bezpieczeństwa, w tym system wspomagania kierowcy z funkcją zmiany pasa ruchu, wyprzedzania i parkowania. Producent deklaruje, iż system wspomagania kierowcy ma zapewniać pokrycie na poziomie 99,99%.

Specyfikacja techniczna – co kryje się pod maską?

Sercem Firefly jest tylny silnik elektryczny o mocy 105 kW (141 KM). Energia magazynowana jest w baterii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP) o pojemności 42,1 kWh, dostarczanej przez firmę Sunwoda. Zasięg wynosi 420 km (CLTC). Osiągi? Przyspieszenie 0-100 km/h w 8,2 sekundy i prędkość maksymalna 150 km/h.

Warto również wspomnieć o asystencie głosowym Lumo, który jest odpowiednikiem Nomi w modelach NIO i Xiaole w Onvo.

Dwa warianty, różne potrzeby

Klienci będą mogli wybierać spośród dwóch wersji wyposażenia: Zizai (podstawowa) i Faguang (bogatsza). Ta druga oferuje m.in. podgrzewane, wentylowane i masowane przednie fotele, elektryczną regulację foteli z pamięcią ustawień dla fotela pasażera oraz lepsze materiały wykończeniowe.

Strategia rynkowa Chiny i Europa na celowniku

Cena Firefly w Chinach zaczyna się od 119 800 juanów (około 16 770 USD). Dostawy rozpoczęły się 29 kwietnia 2025 roku. NIO planuje wprowadzić Firefly na rynek europejski w trzecim kwartale 2025 roku. Co ciekawe, Firefly będzie dzielić kanały sprzedaży z marką NIO, w przeciwieństwie do Onvo, która ma oddzielną sieć sprzedaży.

Konkurencja nie śpi

Firefly wchodzi na rynek, na którym konkurencja jest bardzo silna. Do głównych rywali należą m.in. BYD Dolphin i Volkswagen ID.3. BYD Dolphin w Chinach kosztuje od 99 800 do 125 800 juanów i ma długość 4280 mm, a Volkswagen ID.3 kosztuje od 119 888 do 136 888 juanów i ma długość 4261 mm.

ModelCena (CNY)Długość (mm)
NIO Firefly119 800+4003
BYD Dolphin99 800 – 125 8004280
Volkswagen ID.3119 888 – 136 8884261

Czy Firefly ma szansę na sukces?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Z jednej strony, Firefly oferuje atrakcyjny design, funkcjonalne wnętrze, wysoki poziom bezpieczeństwa i konkurencyjną cenę. Z drugiej strony, musi zmierzyć się z silną konkurencją i wyzwaniami związanymi z wejściem na nowe rynki.

Jedno jest pewne: NIO Firefly to interesująca propozycja, która może namieszać w segmencie miejskich aut elektrycznych. Czy tak się stanie? Czas pokaże.

Zobacz również:
  • Program NaszEauto z dużym zainteresowaniem – 1322 wnioski, a na horyzoncie kolejne 6 mld zł na e-mobilność
  • NIO i CATL: partnerstwo w zakresie rozwoju sieci wymiany baterii (V2G)
  • CATL ujawnia Naxtra: pierwszy na świecie akumulator sodowo-jonowy już w produkcji

Źródło: firefly.world / NIO / oprac. wł.

Idź do oryginalnego materiału