– Jesteśmy konsekwentni w zmienianiu oblicza MPK. Nowe autobusy regularnie pojawiają się na wrocławskich ulicach od siedmiu lat. Zaledwie miesiąc temu podpisywaliśmy umowę na zakup siedmiu elektrycznych, zeroemisyjnych pojazdów, dziś kupujemy kolejnych 21 – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. “Poza tym prowadzimy mnóstwo zadań inwestycyjnych związanych z komunikacją, sporo z nich zaczyna się właśnie teraz, w wakacje” – dodaje samorządowiec.
Elektrykiem na lotnisko
Nowe „elektryki” kursować będą na linii 106 łączącej dworzec kolejowy Wrocław Główny z lotniskiem oraz 129, która prowadzi z Poświętnego, przez Gądów do portu lotniczego. Tam będą mogły się doładować szybkimi pantografowymi ładowarkami.
– Kolejny krok do zero i niskoemisyjności właśnie się dokonuje. Pierwszym było wdrożenie do naszej floty 13 elektrycznych Mercedesów, kolejnym podpisanie umowy na zakup siedmiu elektrycznych Solarisow, a teraz pozyskujemy 21 Mercedesów – chwali się Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. Podkreślił, iż to kolejny projekt z dofinansowaniem od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jaki realizuje MPK. Fundusz wyłożył na autobusy ponad 78 mln zł.
Zaawansowane systemy bezpieczeństwa
Prezes MPK dodaje, iż wszystkie nowe pojazdy będą wyposażone w defibrylatory. Natomiast prezes Daimler Buses Polska Mirosława Rudzka wymienia inne elementy związane z bezpieczeństwem.
– Autobusy wyposażymy w system, który monitoruje sytuację 250 metrów przed pojazdem. jeżeli wykryje coś nietypowego, np. nagle wjeżdżającego rowerzystę, wbiegające na jezdnię dziecko, ostrzeże kierowcę, a jeżeli ten nie zareaguje, sam zacznie hamować – opowiada prezes Mirosław Rudzka. Pojazd ostrzega też o osobach znajdujących się w pobliżu pojazdu, w tzw. w martwym polu.
Elektryki i nie tylko
Od początku 2019 do początku 2025 r. na nowe autobusy i tramwaje oraz unowocześnienie pojazdów jeżdżących po ulicach miasta MPK wydało ponad 1,7 mld zł. Największe zmiany można zauważyć w taborze tramwajów – w czerwcu 2024 r. miasto odebrało ostatnie z 46 nowoczesnych Moderusów Gamma, a teraz dołączy do nich 40 tramwajów Pesa 146N.
Miasto kupiło też 13 elektrycznych Mercedesów eCitaro. Jednak nie wszystkie nowe pojazdy to elektryki. W grudniu 2024 r. przewoźnik podpisał umowę na dzierżawę 100 autobusów Mercedes-Benz. W ramach kontraktu MPK Wrocław pozyska 55 sztuk 18-metrowych Conecto, 38 sztuk 12-metrowych Citaro oraz 7 sztuk 10-metrowych Citaro K. Realizacja dostaw potrwa do 2026 r.