Mechanizm wsparcia odbiorców energii elektrycznej w IV kwartale 2025 r.

4 godzin temu
  • Ustawa z 23.4.2025 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2025 r. poz. 565; dalej: ZmOchrOdbEnElU25) weszła w życie 30.4.2025 r.
  • Celem wprowadzonych do ustawy z 7.10.2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1288; dalej: OchrOdbEnElU) zmian – w zamierzeniu ustawodawcy – jest ochrona gospodarstw domowych przed nadmiernym wzrostem rachunków za energię elektryczną.

Zgodnie z dotychczasowym stanem prawnym, sprzedawcy (pełniący funkcję sprzedawców z urzędu) byli obowiązani do złożenia wniosków o zmianę stosowanych taryf dla energii elektrycznej dla gospodarstw domowych na drugą połowę 2025 r. Termin na złożenie tych wniosków został określony na 30.4.2025 r., w celu skorzystania z aktualnie stabilnej sytuacji na rynku hurtowym i obniżenia cen dla gospodarstw domowych w drugiej połowie 2025 r.

Wprowadzone zmiany zakładają modyfikację art. 51b OchrOdbEnElU, polegającą na:

  1. przesunięciu terminu składania wniosków taryfowych przez przedsiębiorstwa energetyczne z 30.4.2025 r. na 31.7.2025 r. (art. 51b ust. 1 pkt 1 OchrOdbEnElU). Przesunięcie przedmiotowego terminu ma zapewnić przedsiębiorstwom energetycznym czas na zgromadzenie odpowiednio dużej ilości informacji, pozwalających na optymalne skalkulowanie cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych, odzwierciedlających jak najwłaściwiej sytuację rynkową tych przedsiębiorstw w 2025 r.
  2. przesunięciu terminu wejścia w życie zmienionych taryf na energię elektryczną z 1.7.2025 r. na 1.10.2025 r. (art. 51b ust. 1 pkt 2 2 lit. b OchrOdbEnElU). Innymi słowy, skróceniu ulegnie czas obowiązywania zmienionych taryf dla energii elektrycznej z okresu drugiej połowy 2025 r. do okresu IV kwartału 2025 r. To rozwiązanie nie wpłynie – zdaniem ustawodawcy – na pogorszenie sytuacji gospodarstw domowych w miesiącach lipiec–wrzesień 2025 r. Zgodnie bowiem z dotychczas funkcjonującymi mechanizmami osłonowymi gospodarstwa domowe do 30.9.2025 r. będą rozliczane za energię elektryczną według ceny maksymalnej wynoszącej 500 zł/MWh – przez cały czas podlegają zatem ustawowej ochronie. Zgodnie z ideą ustawodawcy, nowe taryfy, obowiązujące w IV kwartale 2025 r., mają być odczuwalnym wsparciem w zakresie radzenia sobie przez gospodarstwa domowe z rachunkami za energię elektryczną, a cena w tych taryfach będzie istotnie niższa od dotychczas obowiązującej, która wynosi średnio ok. 622,8 zł/MWh.

Średnie ceny energii elektrycznej i ich publikacja

W ZmOchrOdbEnElU25 przewiduje się również aktualizację publikacji średnich cen energii elektrycznej przez Prezesa URE, wynikających z taryf sprzedawców z urzędu, w wyniku zatwierdzenia w IV kwartale 2025 r. nowych cen taryf dla odbiorców w gospodarstwach domowych. Publikacja tych cen jest istotna z punktu prawidłowego funkcjonowania systemu rekompensat dla sprzedawców energii elektrycznej z tytułu stosowania mechanizmu ceny maksymalnej. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 OchrOdbEnElU, Prezes URE oblicza oraz publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Regulacji Energetyki łączne średnie ceny energii elektrycznej wynikające z taryf sprzedawców z urzędu oraz średnie ceny dla każdej z grup taryfowych zawartych w tych taryfach z uwzględnieniem stref czasowych na okres od 1.10.2025 r. do 31.12.2025 r., w przypadku zatwierdzenia taryfy lub jej zmiany na podstawie art. 51b OchrOdbEnElU, w terminie do 1.10.2025 r. Sposób obliczania takich średnich cen został wskazany w art. 10 ust. 2 OchrOdbEnElU, zgodnie z którym średnie ceny, o których mowa w art. 10 ust. 1 OchrOdbEnElU, oblicza się jako ceny średnioważone z przychodów z cen i wolumenów wynikających z taryf zatwierdzonych przez Prezesa URE dla sprzedawców z urzędu, odpowiednio na 2022 r., 2023 r., 2024 r. i 2025 r.

Uzasadnienie wprowadzonych zmian

W uzasadnieniu do ZmOchrOdbEnElU25, ustawodawca wskazuje, iż przy uwzględnieniu aktualnych warunków kształtowania się cen na rynkach hurtowych energii elektrycznej (400–500 zł/MWh), istnieje przestrzeń do obniżenia cen w taryfach dla energii elektrycznej sprzedawców, pełniących funkcję sprzedawców z urzędu, dla gospodarstw domowych. Przedmiotowi sprzedawcy (tj. sprzedawcy z urzędu), w celu zmniejszenia ryzyka zakupu energii elektrycznej w momencie wysokich cen, dokonują zakupów tej energii sekwencyjnie, tj. na bieżąco w każdym miesiącu roku. Jednocześnie funkcjonowanie nowych taryf jak pierwotnie zakładano już od 1.7.2025 r. ograniczyłoby sprzedawcom z urzędu możliwość uwzględnienia w nowych taryfach okresu, w którym dokonywali zakupów energii elektrycznej po korzystnych cenach. Przesunięcie terminu wejścia w życie zmienionych taryf dla energii elektrycznej pozwoli zatem – w ocenie ustawodawcy – na maksymalizację korzyści, wynikających ze stabilnej sytuacji na rynkach hurtowych energii elektrycznej i pełniejsze odzwierciedlenie warunków rynkowych w tych taryfach.

Idź do oryginalnego materiału