Linia kolejowa Przasnysz – Zegrze. Po ponad roku (?) przetarg został wreszcie rozstrzygnięty

1 dzień temu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły pod koniec 2023 roku postępowanie przetargowe na wykonanie projektu budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz, dzięki której mieszkańcy Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka mają zyskać wygodny dojazd do stolicy. Projekt miał być realizowany w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

Oferty otwarto, jednak na tym sprawa się zatrzymała a w temacie zapadła głucha cisza.

Światełko w tunelu pojawiło się dopiero niedawno. 19 grudnia 2024 roku w siedzibie PKP PLK S.A. odbyło się spotkanie samorządowców zaangażowanych w realizację projektu linii kolejowej. Miało na celu przedstawienie wstępnych wyników prowadzonych audytów projektowanych inwestycji kolejowych w Polsce, w tym projektu „Kolej Północnego Mazowsza”.

Przedstawiciele państwowej spółki przekazali, iż jeszcze w styczniu zamierzają przystąpić do rozmów z wykonawcami, którzy deklarowali zainteresowanie realizacją dokumentacji projektowej w otwartym postępowaniu przetargowym. Celem rozmów miało być jak najszybsze zawarcie umowy na realizację dokumentacji projektowej linii kolejowej, co oznacza tym samym wyczekiwany ze strony samorządów ruch w kierunku faktycznej realizacji projektu.

Teraz do tematu odniósł się burmistrz Serocka Artur Borkowski. W czasie sesji rady miasta przekazał najnowsze informacje w tej sprawie.

– Postępowanie zostało zamknięte. Teraz prowadzone są rozmowy w kwestii formalnej z jednym – wyłonionym – podmiotem – stwierdził.

– Mam głębokie przekonanie, iż to się zakończy pomyślnie, czyli zawarciem umowy, na podstawie której ta linia będzie projektowana i ten proces będzie kontynuowany. Pewnie z wieloma jeszcze rafami, ale liczyliśmy się z tym od samego początku, więc nie powinno to nikogo dziwić – dodał.

Przypomnijmy, iż w budżecie województwa mazowieckiego na 2025 rok zapisano kwotę 1 mln zł, która trafi na pomoc finansową w tym celu. Finałem w tej chwili toczących się prac przedprojektowych będzie budowa jednotorowej linii kolejowej o długości 73 km, na której znajdzie się 11 stacji i przystanków.

Dzięki nowej linii mieszkańcy tej części Mazowsza uzyskają dogodne i szybsze połączenie z Warszawą niż zapewnia teraz komunikacja autobusowa, a choćby samochodowa.

Podróż pociągiem z Przasnysza do Warszawy ma trwać około 1 godziny i 15 minut, podczas gdy najszybsze połączenie autobusowe to w tej chwili często ponad 2,5 godziny, a przejazd samochodem trwa co najmniej 1 godzinę i 40 minut.

Wybrany w ramach przetargu wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych niezbędnych do budowy nowej, około 73-km, jednotorowej (na wybranych odcinkach dwutorowej) zelektryfikowanej linii kolejowej. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h.

ren

Idź do oryginalnego materiału