Inwestycja obejmie przejazdy kolejowe zlokalizowane w kilku miejscowościach regionu, między innymi w Brzegach Dolnych, Zagórzu, Rzepedzi i Jankowcach. Celem jest poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz usprawnienie systemu zarządzania ruchem kolejowym. Jak podkreśla poseł z Ustrzyk Dolnych Bartosz Romowicz, jest to krok w stronę nowoczesnych i bezpiecznych rozwiązań, które ograniczą ryzyko ludzkich błędów.
Pewnie słyszeliście o wypadku na torach, gdzie błąd popełnił dróżnik. Rozwój technologii pozwoli zminimalizować takie zagrożenia, dlatego PKP PLK S.A. systematycznie stosując nową polską technologię – podnoszą kategorie przejazdów kolejowych. Tak będzie również tym razem, w kilku miejscowościach Podkarpacia przejazdy kolejowe uzyskają nowoczesną technologię, a całość zostanie sfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy
– zaznaczył poseł.
PRZECZYTAJ TEŻ: Tak zmieniła się stacja PKP w Jankowcach. Modernizacja z „drugiego obiegu” [ZDJĘCIA]
Inwestycja z Krajowego Planu Odbudowy
Projekt zostanie sfinansowany z funduszy pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Łączna wartość inwestycji to ponad 100 milionów złotych. Środki te zostaną wykorzystane z myślą o poprawie bezpieczeństwa użytkowników dróg i torów kolejowych. Zakończenie realizacji zaplanowano na rok 2026, a po jej wdrożeniu modernizowane przejazdy będą wyposażone w zautomatyzowane systemy sterowania ruchem.
https://wbieszczady.pl/aktualnosci/pociag-z-rzeszowa-w-bieszczady-znika-z-rozkladu-jazdy-kiedy-pojedzie-ostatni-raz/HkJCYEvFGRnPsWH1A6drCzym różnią się przejazdy kategorii?
Zmodernizowane przejazdy zyskają kategorię B, co oznacza zautomatyzowanie systemu bezpieczeństwa. W praktyce oznacza to, iż ich obsługa nie będzie już wymagała obecności dróżnika. Dla porównania. Przejazd kategorii A to taki, na którym ruchem kieruje pracownik kolei – dróżnik – przy użyciu sygnałów ręcznych lub urządzeń takich jak rogatki zamykające całą szerokość jezdni. Przejazd kategorii B jest z kolei przejazdem publicznym, w pełni zautomatyzowanym. Działa dzięki czujnikom, które wykrywają nadjeżdżający pociąg i uruchamiają proces zamykania rogatek oraz sygnalizacji świetlnej. Po przejeździe pociągu system automatycznie otwiera przejazd. Tego typu rozwiązania pozwalają wyeliminować błędy ludzkie i zwiększają płynność ruchu zarówno drogowego, jak i kolejowego.
Na odcinku Ustrzyki Dolne – Krościenko, gdzie znajduje się przejazd w Brzegach Dolnych, w tej chwili nie odbywa się regularny ruch pociągów. Mimo to inwestycja ma znaczenie strategiczne i przygotowuje infrastrukturę na przyszłość – tak, by w razie wznowienia połączeń linia była w pełni bezpieczna i gotowa do użytku. Podobnie jest w przypadku Rzepedzi, gdzie przez przejazd kursują pociągi sezonowe – między innymi wakacyjne połączenia InterCity z Krakowa do Łupkowa oraz międzynarodowy pociąg z Rzeszowa do słowackich Medzilaborców. Modernizacja tych przejazdów będzie miała realny wpływ na bezpieczeństwo pasażerów oraz kierowców korzystających z dróg przecinających tory.
ZOBACZ TAKŻE: Tak pojadą pociągi IC „Bieszczady” i „Wetlina”. Co musisz wiedzieć przed podróżą
Nowoczesne technologie w służbie bezpieczeństwa
Wdrożenie automatycznego systemu sterowania ruchem kolejowym jest jednym z kluczowych elementów modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce. Zastosowanie nowoczesnych czujników i sygnalizacji świetlnej nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także pozwala zoptymalizować pracę kolei w miejscach o mniejszym natężeniu ruchu. Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, tego typu inwestycje wpisują się w szerszy program unowocześniania polskiej sieci kolejowej, realizowany w oparciu o środki unijne i krajowe.














