Zaawansowana technologia i dedykacja dla rynku północnoamerykańskiego
Nowa ciężarówka XCIENT Fuel Cell, zaprojektowana z myślą o rynku amerykańskim, wykorzystuje wodorowy system ogniw paliwowych o mocy 180 kW, złożony z dwóch stosów po 90 kW. Pojazd wyposażono również w akumulator 72 kWh oraz silnik elektryczny o mocy 350 kW i maksymalnym momencie obrotowym 2237 Nm. Zasięg pojazdu sięga 450 mil, a 10 zbiorników wodoru o łącznej pojemności około 68 kg zapewnia wystarczającą autonomię dla zastosowań logistycznych i portowych.
Nowy model należy do klasy 8. i osiąga masę zestawu do 37 ton. Wnętrze zostało zmodernizowane i oferuje m.in. 12,3-calowy ekran dotykowy, cyfrowy zestaw wskaźników oraz zestaw zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), takich jak:
- Asystent zapobiegania kolizjom czołowym (FCA)
- Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu (LDW)
- Inteligentny tempomat (SCC)
- System ostrzegania o pojeździe w martwym polu (BCW)
Partnerstwa i wdrożenia na dużą skalę
Podczas konferencji prasowej, Ken Ramirez, wiceprezes wykonawczy Hyundai Motor Company, podkreślił: „W Hyundai Motor na nowo definiujemy przyszłość czystej logistyki dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, które stawiają na pierwszym miejscu bezpieczeństwo, wydajność i zrównoważony rozwój”.
Hyundai zaprezentował również sukcesy programów pilotażowych opartych na modelach XCIENT Fuel Cell:
- NorCAL ZERO – 30 ciężarówek eksploatowanych w portach Oakland i Richmond od września 2023 roku przejechało już ponad 700 000 km bez emisji spalin.
- HTWO Logistics w HMGMA – 21 ciężarówek obsługuje niemal połowę transportów logistycznych w fabryce w Savannah w stanie Georgia.
Nowy model biznesowy i inwestycje w infrastrukturę
Podczas ACT Expo 2025 Hyundai ogłosił rozwój marki HTWO jako otwartej platformy łączącej partnerów w całym łańcuchu wartości wodoru. Zapowiedziano też budowę stacji „HTWO Energy Savannah” – pierwszej w USA stacji tankowania wodoru i ładowania pojazdów klasy 8, we współpracy z HydroFleet i Capital Development Partners. Otwarcie planowane jest na koniec 2025 roku.
Ekspozycja i jazdy testowe
Ciężarówka XCIENT Fuel Cell oraz system ogniw paliwowych są prezentowane na stoisku Hyundai Motor w hali wystawowej ACT Expo 2025, które pozostaje otwarte do 1 maja. Dodatkowo, odwiedzający mogą odbyć jazdę testową, aby osobiście zapoznać się z technologią pojazdu i jego możliwościami w praktyce.
Zobacz również:- Hyundai buduje fabrykę ogniw wodorowych. Produkcja ruszy w 2028 roku
- Kupiłem to, gdy Elon oszalał: Kia dystansuje się od kontrowersyjnej reklamy
- Ponad 15 godzin lotu na wodorze. Nowa era bezzałogowców zaczyna się w Ukrainie
Źródło: Hyundai