Umowę, wartą 245 mln zł, podpisali wicemarszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski oraz prezes zarządu FPS Grzegorz Kucia. Nowe pociągi z rodziny „Plus” trafią na regionalne trasy do końca 2029 roku.
Elektryczne zespoły trakcyjne, które powstaną w Poznaniu, mają do 82 metrów długości i będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Każdy skład pomieści 180 pasażerów na miejscach siedzących i zostanie wyposażony w nowoczesne udogodnienia: bezprzewodowy internet, systemy informacji pasażerskiej, monitoring, a także toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
– „Jesteśmy dumni, iż to właśnie nasze pojazdy będą służyć mieszkańcom województwa lubuskiego. Ten kontrakt potwierdza ogromny potencjał polskiego przemysłu kolejowego i gotowość FPS Cegielski do spełniania najwyższych standardów. Dzięki współpracy z Grupą ARP oraz inwestycjom w nowoczesne technologie, stawiamy kolejny krok w rozwoju polskiej kolei.” – podkreślił Grzegorz Kucia, prezes zarządu FPS.
Około 90% elementów używanych w produkcji EZT przez FPS pochodzi z polskich zakładów, co czyni ten projekt nie tylko sukcesem inżynieryjnym, ale też impulsem dla lokalnych dostawców i krajowego przemysłu.
– „Wartość zamówień publicznych związanych z rozwojem krajowego przemysłu jest nie do przecenienia” – zaznaczył Robert Kropiwnicki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Podpisana umowa to kolejna strategiczna inwestycja realizowana przez FPS Cegielski przy wsparciu Agencji Rozwoju Przemysłu.
– „FPS nie tylko produkuje nowoczesne pociągi, ale także umacnia pozycję polskiego przemysłu kolejowego w Europie. To dowód, iż jesteśmy gotowi dostarczać rozwiązania na światowym poziomie” – mówił Balczun.
Zgodnie z harmonogramem, cztery z sześciu zamówionych EZT mają zostać dostarczone do 30 listopada 2028 roku, a pozostałe dwa składy do końca listopada 2029 roku.
Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, należąca do Grupy Kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu, to jeden z liderów produkcji taboru kolejowego w Polsce.