Agencja Informacyjna: António Costa – przewodniczący Rady Europejskiej i Ursula von der Leyen – przewodniczącą Komisji Europejskiej, reprezentujący Wspólnotę, przylecieli do Pekinu na spotkanie z Xi Jinping – Przewodniczącym Chińskiej Republiki Ludowej i Wang Yi – ministrem spraw zagranicznych chińskiej Republiki Ludowej
Spis treści
Relacje Chiny-Europa
Szczyt chińsko-europejski odbył się w atmosferze strukturalnych problemów. Z perspektywy Unii Europejskiej najważniejsze jest wspieranie przez Chińską Republikę Ludową agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, a także kwestie gospodarcze (w tym m.in. ograniczanie dostępu do rynku chińskiego czy też eksport chińskiej nadprodukcji na rynek unijny). Komisja Europejska prowadziła aktywną politykę wobec Chińskiej republiki Ludowej, m.in. w czerwcu 2025 roku ograniczyła udział chińskich podmiotów w przetargach publicznych sektora medycznego, wykorzystując – po raz pierwszy od wprowadzenia w 2022 r. – instrument dotyczący międzynarodowych zamówień publicznych. Chińska Republika Ludowa, w maju 2025 roku realnie wstrzymała eksport 7. metali ziem rzadkich i magnesów, używanych m.in. do produkcji aut. Po interwencji Komisji Eurpejskiej w czerwcu 2025 roku Państwo Środka wycofało się z tej blokady, wprowadziło jednak skomplikowane procedury biurokratyczne. W lipcu 2025 roku Unia Europejska włączyła 2 chińskie banki do 18. pakietu sankcji na Federację Rosyjską. Wobec asertywnego nastawienia Unii Europejskiej Wang Yi – minister spraw zagranicznych Chińskiej Republiki Ludowej podczas wizyty w Brukseli, w lipcu 2025 roku wskazał, iż w ocenie Państwa Środka szczyt ze Wspólnotą powinien – inaczej, niż wcześniej proponowała Komisja Europejska – trwać 1 dzień, a nie 2.
Jak Xi Jinping ocenia relacje chińsko-europejskie?
W 2025 roku przypada 50. rocznica nawiązania stosunków dyplomatycznych między Chińską Republiką Ludową i Unią Europejską oraz 80. rocznica powstania Organizacji Narodów Zjednoczonych. Obecne stosunki między Państwem Środka i Wspólnotą znajdują się w kluczowym historycznym momencie. W obliczu przyspieszonej ewolucji, zachodzących stuletnich zmian na świecie i pełnej zawirowań sytuacji międzynarodowej, chińscy i europejscy przywódcy powinni po raz kolejny zaprezentować wizję i odpowiedzialność oraz dokonać adekwatnych wyborów strategicznych, które spełnią oczekiwania ludzi i przetrwają próbę historii, trzymając się adekwatnego kierunku rozwoju relacji, by otworzyć nowy, jeszcze lepszy rozdział tych stosunków, w następnym półwieczu – dając światu więcej stabilności i pewności.
Jak Xi Jinping ocenia 50 lat współpracy chińsko-europejskiej?
Xi Jinping – Przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej podkreślił, iż w ciągu ostatniego pół wieku, od nawiązania stosunków dyplomatycznych między Państwem Środka i Unią Europejską, wymiana i kooperacja przyniosły owocne rezultaty. Efektem jest wiele korzyści dla obydwu stron jak i dla całego świata. Za ważne doświadczenie i inspiracje uznał wzajemny szacunek, poszukiwanie wspólnej płaszczyzny, przy jednoczesnym zachowaniu różnic, otwartą współpracę, osiąganie wzajemnych korzyści przez wszystkie strony. Są to również ważne zasady i kierunek, które warto kontynuować podczas dalszej współpracy między Chińską Republiką Ludową i Unią Europejską.
Jakie propozycje przedstawił Xi Jinping przywódcom Europy?
Xi Jinping przedstawił3 propozycje dotyczące przyszłości relacji chińsko-europejskich: Po pierwsze – trzymać się wzajemnego szacunku i utrwalać partnerstwo. Chińska Republika Ludowa to państwo miłujące pokój, promujące harmonię, inkluzywność, współpracę i obopólne korzyści. Ocenianie Państwa Środka wyłącznie z perspektywy zachodnich standardów prowadzi do błędnych i uproszczonych wniosków. Chińska Republika Ludowa i Unia Europejska różnią się pod względem historii, kultury, ustroju i poziomu rozwoju – jednak te różnice nie było barierą w nawiązaniu stosunków dyplomatycznych, ani w rozwoju relacji i nie powinny tego utrudniać w przyszłości. Dzisiejsze wyzwania, stojące przed Unią Europejską nie wynikają z działań Chińskiej Republiki Ludowej. Nie ma fundamentalnych konfliktów ani sprzeczności geopolitycznych między Państwem Środka i Wspólnotą – kooperacja przez cały czas przeważa nad konkurencją, a konsensus nad różnicami. Chińska Republika Ludowa zawsze postrzegały relacje z Unią Europejską w sposób strategiczny i długofalowy, traktując Wspólnotę jako ważnego partnera w multipolarnym świecie i konsekwentnie wspierając integrację europejską oraz strategiczną autonomię tego sojuszu. Państwo Środka oczekuje, iż Wspólnota będzie szanować wybraną przez naród chiński ścieżkę rozwoju i ustrój, uwzględniać najważniejsze interesy i istotne obawy Pekinu, a także wspierać ich rozwój i dobrobyt. Relacje chińsko-europejskie nie są wymierzone w żadną stronę trzecią, nie są od nikogo zależne ani przez nikogo kontrolowane. Obydwie strony powinny pogłębiać strategiczny dialog, budować wzajemne zrozumienie i zaufanie oraz kształtować adekwatne wzajemne postrzeganie.
Po drugie należy zachować otwartość i współpracę, umiejętnie zarządzać różnicami i sporami. Historia i rzeczywistość pokazują, iż współzależność nie jest zagrożeniem, ale szansą w interesach. Zwiększanie konkurencyjności nie może polegać na „budowaniu murów i barier” a „odłączanie” i „zrywanie łańcuchów” prowadzi jedynie do izolacji. „Zmniejszanie zależności” nie oznacza ograniczania współpracy. Gospodarcze relacje Chińskiej Republiki Ludowej i Unii Europejskiej opierają się na komplementarności i wzajemnych korzyściach – i właśnie dzięki temu mogą osiągnąć dynamiczną równowagę. Wysokiej jakości rozwój Państwa Środka oraz wysoki poziom otwarcia Wspólnoty na świat, stwarzają nowe możliwości współpracy. Obydwie strony powinny pogłębiać partnerstwo w dziedzinie zielonej i cyfrowej transformacji oraz wspierać wzajemne inwestycje. Chińska Republika Ludowa oczekuje, iż Unia Europejska utrzyma otwarty rynek handlu i inwestycji, powstrzyma się od stosowania restrykcyjnych narzędzi gospodarczych, co stworzy przyjazne warunki dla chińskich przedsiębiorstw inwestujących w Europie.
Po trzecie warto praktykować multilateralizm i bronić ładu międzynarodowego. W obliczu wyboru między wojną a pokojem, konkurencją a współpracą, zamknięciem a otwartością – jedyną słuszną drogą jest multilateralizm i solidarna współpraca. Chińska Republika Ludowa i Unia Europejska powinny wspólnie bronić porządku i zasad ustalonych po II wojnie światowej, dążyć do sprawiedliwszego i bardziej zrównoważonego systemu zarządzania oraz wspólnie stawić czoła globalnym wyzwaniom, takim jak zmiany klimatyczne – by multilateralizm oświetlał przyszłość ludzkości. Obydwie strony podkreślały potrzebę wspierania pokojowego rozwiązywania sporów międzynarodowych dzięki środków politycznych. Chińska Republika Ludowa konsekwentnie kieruje się zasadą „rozstrzygania spraw według ich własnej istoty”, popiera dialog i negocjacje, promują kompleksowe podejście. Państwo Środka jest gotowe zacieśnić współpracę z Unią Europejską, by doprowadzić do sukcesu Konferencji Klimatycznej Organizacji Narodów Zjednoczonych, w Belém, w 2025 roku i wspólnie przyczynić się do walki ze zmianami klimatu oraz globalnej transformacji ekologicznej. Chińska Republika Ludowa zadeklarowała także chęć prowadzenia dialogu politycznego i praktycznej współpracę ze Wspólnotą, w dziedzinie sztucznej inteligencji oraz wspierania budowy sprawiedliwego, uporządkowanego wielobiegunowego świata i integracyjnej globalizacji gospodarczej.
Jak António Costa i Ursula von der Leyen zareagowali na propozycje Xi Jinping ?
António Costa – przewodniczący Rady Europejskiej i Ursula von der Leyen – przewodniczącą Komisji Europejskiej podkreślili, iż 3 propozycje Xi Jinping – Przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej, dotyczące relacji chińsko-europejskich są bardzo ważne. W ciągu 50 lat od nawiązania stosunków dyplomatycznych Wspólnoty z Państwem Środka, strony współdizałały, w wielu dziedzinach, systematycznie pogłębiając i rozszerzając zakres współpracy. Stały się dla siebie ważnymi partnerami gospodarczymi i handlowymi, co przyczyniło się do wzrostu dobrobytu ich gospodarek oraz jakości życia ich obywateli.
Czy Chiny stały się potęgą przemysłową?
Chińska Republika Ludowa stała się potęgą przemysłową i technologiczną, wyprowadzając z biedy setki milionów ludzi – to imponujące osiągnięcia, które zadziwiły świat i stały się cenną inspiracją. Unia Europejska wierzy w dalszy rozwój Państwa Środka i tej współpracy. Zarówno Wspólnot i Chińska Republika Ludowa to znaczące siły na arenie międzynarodowej, a ich relacje mają poważne znaczenie dla obydwu stron i całego świata.
Czy Europa jest gotowa na pogłębianie relacji z Chinami?
Unia Europejska jest gotowa do dalszego pogłębiania relacji z Chińską Republiką Ludową, konstruktywnego rozwiązywania sporów oraz promowania współpracy, opartej na równowadze, wzajemności i zrównoważonych korzyściach. Wspólnota nie dąży do „odłączania” się od Państwa Środka, ale zaprasza chińskie przedsiębiorstwa do inwestowania i rozwijania działalności w Europie. W obliczu niestabilnego i niepewnego świata, Unia Europejska i Chińska Republika Ludowa muszą wspólnie brać odpowiedzialność, trzymać się multilateralizmu, bronić zasad i celów Karty Narodów Zjednoczonych, wspólnie stawiać czoła zmianom klimatu i innym globalnym wyzwaniom, dążyć do pokojowego rozwiązania konfliktów regionalnych oraz chronić pokój i stabilność na świecie. Wspólnota wyraża nadzieję, iż wspólnie z Państwem Środka stworzy jeszcze lepszy rozdział wspólnych relacji w nadchodzących 50. latach.
Jak Juliusz Bolek ocenia stan relacji chińsko-europejskich w 2025 roku?
„Relacje chińsko-europejskie znajdują się w trudnym momencie.” – Ocenia Juliusz Bolek – politolog, Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu. – „Kłopoty wynikają z dysfunkcjonalności Unii Europejskiej i rozmaitych sprzecznych interesów jej członków. Cień na sprawczej decyzyjności kładzie potęga gospodarcza Chińskiej Republiki Ludowej, wobec słabości Wspólnoty, stosunki ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki, w kontekście nierównoprawnych relacji gospodarczych i postawy, wobec niewypełniania zobowiązań w wojskowo-politycznym Pakcie Północnoatlantyckim (NATO). Do tego jeszcze należy dodać problemy wynikające z wojny rosyjsko-ukraińskiej. Ponadto Unia Europejska, tak to przynajmniej wygląda, przebudziła się i zorientowała z ryzykownego uzależnienia do gospodarki Chińskiej republiki Ludowej. Dla Państwa Środka Wspólnota nie jest priorytetowym partnerem, a jedynie partnerem regionalnym.” – Podsumowuje Juliusz Bolek – politolog, Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu.
Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Polecamy inne wiadomości zamieszczone na stronie internetowej www.agencja-informacyjna.com. Życzymy ciekawej lektury. Agencja Informacyjna
AI, World, Chiny, Unia Europejska /Dec/ 29 lipca 2025 zdj. Komisja Europejska Press Corner