CPK podpisuje umowę z PGE Dystrybucja – lotnisko otrzyma 122 MW mocy przyłączeniowej

enerad.pl 2 tygodni temu

CPK przyłączone do sieci 110 kV – kluczowa umowa podpisana

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) oraz Łódzki Oddział PGE Dystrybucja zawarły umowę na przyłączenie lotniska do sieci elektroenergetycznej o napięciu 110 kV. Zgodnie z harmonogramem PGE zapewni portowi lotniczemu 122 MW mocy przyłączeniowej na początku 2030 roku. Szacowany koszt inwestycji to około 10 mln zł.

Prezes CPK, Filip Czernicki, podkreślił, iż dostawy energii są najważniejsze dla funkcjonowania lotniska oraz jego obsługi:

„Znaczne zapotrzebowanie energetyczne lotniska CPK będziemy chcieli w przyszłości niwelować produkcją energii z własnych OZE, tak by zbliżyć się do wymagań UE zero-emisyjności w obiektach pożytku publicznego”.

Nowa infrastruktura energetyczna dla CPK

Realizacja projektu wymaga znaczących inwestycji w infrastrukturę elektroenergetyczną. PGE Dystrybucja zobowiązała się do budowy nowej stacji elektroenergetycznej 110 kV. Z kolei CPK odpowiada za budowę linii przesyłowej 110 kV, która połączy lotnisko z tą stacją.

Ponadto planowana jest przebudowa kluczowych linii wysokiego napięcia:

  • „Sochaczew – Żyrardów”,
  • „Teresin – Bielnik”,
  • „Sochaczew – Grodzisk”.

Dzięki tym inwestycjom zapewniona zostanie stabilność dostaw energii do lotniska, co jest najważniejsze dla bezpieczeństwa operacji lotniczych i funkcjonowania infrastruktury naziemnej.

Zapotrzebowanie na energię wzrośnie trzykrotnie

Początkowa moc przyłączeniowa wyniesie 122 MW, jednak w miarę rozbudowy lotniska zapotrzebowanie może wzrosnąć choćby do 350 MW. Oznacza to niemal trzykrotny wzrost zużycia energii w ciągu najbliższych lat.

Aby zarządzać rosnącym zapotrzebowaniem, CPK planuje uzyskanie statusu Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Pozwoli to na bardziej efektywne wykorzystanie energii, w tym produkcję z własnych odnawialnych źródeł energii (OZE) zlokalizowanych w pobliżu lotniska.

Harmonogram budowy CPK – najważniejsze daty

Projekt CPK obejmuje nie tylko budowę lotniska, ale także rozwój infrastruktury towarzyszącej, w tym energetycznej. Zgodnie z przyjętym harmonogramem:

  • 2026 rok – rozpoczęcie budowy lotniska,
  • 2030 rok – zapewnienie mocy 122 MW przez PGE,
  • 2031 rok – uzyskanie certyfikacji operacyjnych,
  • 2032 rok – oddanie lotniska do użytku, równocześnie z pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości (Warszawa – CPK – Łódź).

Nowe lotnisko w zgodzie z zieloną transformacją

CPK stawia na rozwiązania proekologiczne. Poza zapewnieniem mocy przyłączeniowej z sieci, lotnisko planuje rozwój odnawialnych źródeł energii, by zbliżyć się do unijnych wymagań dotyczących zeroemisyjności.

Inwestycja w infrastrukturę energetyczną dla CPK to jeden z kluczowych elementów budowy nowego hubu transportowego. Zapewnienie stabilnych dostaw energii oraz rozwój własnych źródeł OZE pozwolą na funkcjonowanie lotniska zgodnie z najwyższymi standardami efektywności i bezpieczeństwa.

Idź do oryginalnego materiału