Coraz nowocześniejszy tabor Kolei Mazowieckich. Nowe pociągi także na płockich trasach

1 miesiąc temu

162 mln zł tyle Unia Europejska przekaże Kolejom Mazowieckim. Środki będą przeznaczone na zakup 14 zeroemisyjnych pociągów. Dodatkowo samorząd województwa mazowieckiego zainwestuje 233 mln zł w 6 nowoczesnych szynobusów spalinowych. Spółka wzbogaci się zatem o 20 nowoczesnych pojazdów.

W środę, 12 marca, podpisano umowę na zakup 6 dwuczłonowych szynobusów od PESY Bydgoszcz, które wyjadą na trasy do Tłuszcza, Ostrołęki, Płocka, Nowego Dworu czy Siedlec. – Ponadto w najbliższym czasie zostanie podpisana kolejna umowa na zakup 14 pociągów, które będą dofinansowane ze środków UE w kwocie ponad 162 mln zł – tłumaczył przed podpisaniem umowy marszałek województwa mazowieckiego, Adam Struzik.

Koleje Mazowieckie stawiają na nowoczesne i ekologiczne rozwiązania – zaznacza z kolei wicemarszałek Wiesław Raboszuk. – Pociągi, których zakup dofinansuje UE, są nie tylko nowoczesne, ale też zeroemisyjne. 14 nowych pojazdów wyjedzie na wszystkie trasy obsługiwane przez spółkę. Wybierając Koleje Mazowieckie, stawiamy na ekologiczny transport – dodaje.

Tabor spółki wzbogaci się też o 6 nowych dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych z pakietem naprawczo-pozderzeniowym od firmy PESA Bydgoszcz. Na ich zakup samorząd Mazowsza przeznaczy ponad 233 mln zł. Koszt jednego pojazdu to ponad 33,6 mln zł. Nowe pociągi wyjadą na tory najpóźniej w drugim kwartale 2028 r. m.in. na trasy: Tłuszcz – Ostrołęka – Chorzele, Sochaczew – Kutno – Płock – Sierpc – Nasielsk – Nowy Dwór Mazowiecki, Siedlce – Czeremcha.

Pozostała część artykułu pod zdjęciem

Z unijnym dofinansowaniem

Dzięki 162 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 Koleje Mazowieckie kupią kolejnych 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość projektu to ponad 669 mln zł, na co składają się zakup pojazdów, pakiet pozderzeniowo-naprawczy czy szkolenia pracowników z obsługi technicznej pojazdów. Zakup nowych pociągów dla Kolei Mazowieckich został dofinansowany również z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Łączne dofinansowanie pozyskane na ten cel przez Koleje Mazowieckie wynosi ponad 1,5 mld zł i zostanie przeznaczone na zakup 64 pięcioczłonowych ezt – dostawa 50 pociągów już została zakontraktowana z producentem taboru.

Pociągi będą wyposażone m.in. w klimatyzację, komfortowe fotele, drzwi wejściowe z systemem odskokowo-przesuwnym, urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej dla pasażerów, ogólnodostępną sieć WI-FI, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla wózków inwalidzkich, przestrzeń do przewozu rowerów i wózków dziecięcych, toalety z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, monitoring wizyjny czy urządzenia do bezpośredniej komunikacji z obsługą pojazdów. Nowe pojazdy wyjadą na wszystkie linie obsługiwane przez Koleje Mazowieckie.

Koleje Mazowieckie to jeden z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w kraju. Od początku działalności spółki, czyli już od ponad 20 lat, samorząd województwa systematycznie inwestuje w tabor. W ubiegłym roku z usług tego przewoźnika skorzystało 64,8 mln pasażerów.

Źródło i fot: UMWM.
Fot. główne: Koleje Mazowieckie

Idź do oryginalnego materiału