Co dalej z łódzkim metrem? PLK informują

reporter-ntr.pl 6 godzin temu

Polskie Linie Kolejowe S.A. z pełną odpowiedzialnością, najwyższą determinacją oraz troską o mieszkańców dążą do bezpiecznego i zgodnego z obowiązującym prawem zakończenia budowy tunelu w Łodzi, przy jednoczesnym zapewnieniu transparentności działań oraz solidarnej współpracy w granicach wyznaczonych obowiązującym prawem oraz umowami zawartymi w ramach Prawa Zamówień Publicznych z wykonawcą – firmą PBDiM. PLK SA podejmują każde działanie w sposób zgodny z przepisami, z uwzględnieniem interesu publicznego i lokalnej społeczności.

W związku z ostatnimi informacjami przekazywanymi przez wykonawcę, Polskie Linie Kolejowe S.A. przedstawiają następujące fakty:

Wsparcie dla wykonawcy i otwartość na dialog

PLK SA zgodnie z komunikatem i deklaracją złożoną 26 listopada 2025 r. przedstawiły wykonawcy w ramach prowadzonych mediacji propozycję waloryzacji wynagrodzenia umownego, opartą o transparentny dla obu stron mechanizm waloryzacyjny, przy czynnym udziale mediacyjnym Prokuratorii Generalnej Rzeczpospolitej Polskiej. w tej chwili PLK SA oczekują na zgłoszenie sygnalizowanych w toku spotkania uwag przez wykonawcę, które – jeżeli będą uzasadnione – wpłyną na ostateczną propozycję zamawiającego.

Fakty dotyczące mediacji

Wniosek o rozpoczęcie mediacji został złożony przez PBDiM w 2023 r., jednak w związku z brakiem możliwości rozpatrzenia roszczenia ze względu na braki w przedstawionych przez wykonawcę dokumentach, PLK SA wraz z Prokuratorią Generalną Rzeczpospolitej Polskiej w pierwszej połowie 2025 r. zaproponowały zmianę metodologii kalkulacji waloryzacji, co pozwoliło na rzetelne rozpatrzenie wniosków potencjalnie uzasadniających wzrost kosztów inwestycji.

Waloryzacja i finansowanie

Jako dysponent środków publicznych, w tym funduszy unijnych, Polskie Linie Kolejowe S.A. są zobligowane działać w granicach prawa. PLK SA przypominają, iż wykonawca otrzymał kwotę około 119 mln zł – jako 10% waloryzację kontraktu analogiczną do tej, którą otrzymały inne firmy budowlane realizujące jednocześnie swoje kontrakty na rzecz PLK SA w sposób terminowy, bezpieczny dla otoczenia oraz zgodny z standardami jakościowymi.

Wymagający sprostowania i podkreślenia względem stanowiska wykonawcy jest fakt, iż pierwotna wartość umowy wynosiła 1,293 mld zł netto, a w tej chwili wynosi przeszło 1,749 mld zł netto. To jednoznacznie wskazuje, iż oprócz waloryzacji wynagrodzenia, w ramach zadania zlecono szereg robót dodatkowych, realizowanych przez wykonawcę według stawek obowiązujących w momencie ich zlecenia, a nie według cen z 2017 r. Nie jest więc prawdą podnoszona przez wykonawcę kilkukrotnie teza, iż finansowanie inwestycji jest na poziomie z 2017 r.

Polskie Linie Kolejowe SA zakładają, iż wykonawca będący profesjonalnym podmiotem gospodarczym działającym od kilkudziesięciu lat na rynku budowlanym, który wycenił swoją ofertę na poziomie 74% wartości kosztorysu inwestorskiego PLK SA, podejmuje świadome decyzje z uwzględnieniem ryzyk realizacyjnych, założeń kontraktowych formuły projektuj i buduj oraz konieczności zapewnienia finansowania obrotowego dla realizowanej inwestycji, co jest standardem na rynku usług budowlanych. Zapewnienie finansowania działalności operacyjnej spółki nie jest „inwestycją” w projekt.

Solidarność i odpowiedzialność wobec mieszkańców

PLK SA podejmują aktywne działania wykraczające poza zakres kontraktu, który nakłada na wykonawcę obowiązki związane z zabezpieczeniem zabudowy oraz odpowiednie zabezpieczenie mieszkańców. PLK SA z troski o bezpieczeństwo mieszkańców i z zamiarem znalezienia najlepszych rozwiązań dla tkanki miejskiej miasta Łódź analizuje m.in. możliwości wykupu zagrożonych budynków znajdujących się na trasie drążenia tunelu. Powyższe wynika z poczucia odpowiedzialności społecznej zamawiającego (inwestora), a nie obowiązku wynikającego z umowy, czy też standardowej działalności zarządcy infrastruktury kolejowej.

Problemy administracyjne i wyzwania techniczne

Projekt realizowany jest w formule projektuj i buduj, co jednoznacznie wskazuje, iż wykonawca jest w pełni odpowiedzialny za przygotowanie całości materiałów niezbędnych do pozyskania wymaganych decyzji administracyjnych oraz za przedstawienie rozwiązań możliwych do wdrożenia w granicach obowiązującego prawa. Taka praktyka wynika z zasad przyjętych na etapie przetargu – do tej pory wszystkie niezbędne materiały i dokumenty wykorzystane do pozyskania decyzji administracyjnych (decyzji o lokalizacji linii kolejowej, pozwolenia na budowę) były przygotowywane przez wykonawcę uwzględniając jego wymagania niezbędne do zrealizowania celu projektu – ten zakres obowiązków kontraktowych nie uległ zmianie.

W sposób kontraktowy PLK SA nigdy nie informowały o jakichkolwiek zmianach w ustawie o transporcie kolejowym ani o oczekiwaniu na nowelizację przepisów, które w ocenie wykonawcy teraz miałyby wpływać na zainicjowanie procesu drążenia – informacje o terminie wznowienia drążenia zgodne z publiczną deklaracją złożoną przez wykonawcę członkom Komisji Infrastruktury oraz przedstawicielom Ministerstwa były przekazane, kiedy wskazywana inicjatywa ustawodawcza nie była podana do publicznej wiadomości.

Wykonawca nie przekazał PLK SA żadnego oświadczenia o „czekaniu na wskazanie pomysłu”. Wręcz przeciwnie – to zamawiający, zgodnie z uwarunkowaniami kontraktowymi oraz charakterem relacji umownej pomiędzy stronami, oczekuje na przedstawienie przez wykonawcę kompletnego, wykonalnego rozwiązania technicznego i formalnoprawnego, zgodnego z obowiązującymi przepisami i warunkami kontraktu. Wykonawca przedstawił alternatywne, techniczne propozycje wzmocnień budynków i gruntu. Natomiast tylko dla jednego z nich (żelbetowa belka) przedstawił bardziej szczegółowe rozwiązania techniczne. 24 listopada 2025 r. wykonawca przekazał zamawiającemu ekspertyzę prawną, potwierdzającą możliwość realizacji prac zabezpieczających na częściach wspólnych budynków, jednakże do dziś nie rozpoczął prac w tym zakresie. PLK SA oczekują na niezwłoczne działania wykonawcy w zakresie rozpoczęcia prac wzmacniających budynki.

PLK SA z pełną stanowczością podkreślają, iż wszelkie działania zamawiającego są zgodne z prawem i zasadami transparentności. Wykonawca jako doświadczona firma powinien posiadać pełną wiedzę i kompetencje, aby przygotować dokumentację oraz uzyskać wymagane zgody administracyjne. Odpowiedzialność za opracowanie i wdrożenie rozwiązań leży po stronie wykonawcy, który zobowiązał się do tego w ramach podpisanej umowy. Zamawiający na bazie tej samej umowy i określonych w niej ram współpracy zobowiązuje się do odpowiedniego współdziałania.

Relacje z Podwykonawcami

Zamawiający chce zwrócić uwagę wszystkim podważającym zaangażowanie PLK SA
w proces zabezpieczenia płatności podwykonawcom, iż sam PBDiM w swoim ostatnim stanowisku potwierdził, iż zamawiający dba o podwykonawców, wypłacając im bezpośrednio 250 mln zł. W wyniku nieuregulowania zobowiązań wykonawcy wobec podwykonawców – mimo spoczywającego na wykonawcy obowiązku wynikającego z umów, które sam kształtował i podpisał – zamawiający przejmuje te obowiązki w granicach obowiązującego prawa i potrąca je zgodnie z umową z wykonawcą z jego płatności, aby uniknąć podwójnych płatności za ten sam zakres prac.

Polskie Linie Kolejowe S.A. dokładają wszelkich starań, aby zakończyć tę inwestycję bezpiecznie i zgodnie z najwyższymi standardami, z uwzględnieniem otwartego dialogu z wykonawcą, czego potwierdzeniem są dotychczasowe działania w celu waloryzacji kontraktu i kolejne propozycje mediacyjne. Zamawiający działa z pełną troską o mieszkańców Łodzi. Każdy krok podejmowany jest w poczuciu odpowiedzialności za bezpieczeństwo ludzi, za jakość infrastruktury i za transparentne gospodarowanie środkami publicznymi.

Dla Polskich Linii Kolejowych S.A. nie ma kompromisu w kwestiach bezpieczeństwa, dobra społeczności lokalnej oraz działania zgodnie z przepisami prawa.

Idź do oryginalnego materiału