Rozbudowa ekosystemu wymiany baterii
Na początku kwietnia 2025 roku firmy CATL i Sinopec podpisały w Pekinie ramowe porozumienie o strategicznej współpracy. Dokument zakłada budowę ogólnokrajowego systemu stacji wymiany baterii dla pojazdów elektrycznych. Jeszcze w tym roku planowane jest uruchomienie co najmniej 500 takich punktów. Docelowo liczba stacji ma sięgnąć 10 000.
CATL i Sinopec posiadają już doświadczenie we wspólnych projektach. Dotychczasowa kooperacja obejmowała m.in. budowę zintegrowanych stacji energetycznych, rozwiązania z zakresu magazynowania energii oraz rozwój nowych materiałów i innowacji technologicznych.

Integracja technologii i infrastruktury
Na ceremonii podpisania umowy obecne były również spółki zależne CATL – CAES i QiJi Energy – które zawarły porozumienie z Sinopec Sales Co., Ltd. kooperacja ma na celu stworzenie zintegrowanej sieci usług, łączącej użytkowników, pojazdy, energię i codzienne potrzeby, wspierając realizację chińskich celów klimatycznych.
Kluczową rolę w projekcie odegrają mocne strony obu podmiotów. Sinopec dysponuje siecią około 30 tys. stacji paliw i 28 tys. sklepów Easy Joy, co daje naturalne zaplecze logistyczne. Z kolei CATL wnosi do projektu zaawansowaną technologię baterii i systemów wymiany, takich jak Choco-Swap i QiJi.
Wymiana baterii jako alternatywa dla ładowania
W przeciwieństwie do tradycyjnych stacji ładowania, punkty wymiany baterii oferują szybsze uzupełnienie energii – proces ten może przebiegać w pełni automatycznie i bezobsługowo. To rozwiązanie zyskuje na znaczeniu zwłaszcza w kontekście rosnącej liczby pojazdów elektrycznych i potrzeby budowy efektywnej infrastruktury energetycznej.
Obecnie CATL we współpracy z wiodącymi producentami samochodów wprowadził na rynek kompatybilne modele osobowe, takie jak Changan Oshan 520, Aion S czy FAW Hongqi EQM5. QiJi Energy rozwija natomiast rozwiązania dla pojazdów ciężarowych wraz z firmami Sinotruk, Jiefang, Foton i DeepWay – łącznie ponad 30 modeli.
Cele ekologiczne i transformacja energetyczna
Projekt CATL i Sinopec wpisuje się w chińską strategię rozwoju niskoemisyjnej mobilności i nowej infrastruktury. Partnerzy deklarują, iż ich wspólna inicjatywa pozwoli stworzyć doświadczenie wymiany baterii porównywalne z tankowaniem tradycyjnego paliwa.
Jak podkreślił Yang Jun, CEO CAES:
„Rynek potrzebuje kompletnej sieci zasilania. CATL chce, aby wymiana baterii była równie wygodna, jak tankowanie paliwa.”
W ramach projektu rozwijana będzie również infrastruktura energetyczna. Nowe stacje mają funkcjonować jako inteligentne mikrosieci energetyczne, łącząc fotowoltaikę, magazyny energii, ładowanie, wymianę baterii i ich diagnostykę. Projekt zakłada również potencjalne wsparcie sieci elektroenergetycznej oraz rozwój synergii w obszarze zrównoważonych rozwiązań i materiałów bateryjnych.
Nowy kierunek dla Sinopec
Sinopec, mimo deklarowanego dalszego rozwoju sektora paliwowego, rozszerza działalność o segmenty związane z elektromobilnością. Firma zainstalowała już 10 tys. ultraszybkich stacji ładowania, a teraz wchodzi na rynek wymiany baterii. Jak stwierdził przewodniczący Sinopec, Ma Yongsheng:
„Łącząc nasze możliwości w zakresie dostaw energii z technologią CATL, chcemy zbudować kompleksową infrastrukturę, która poprawi jakość życia.”
Przewodniczący i CEO CATL, dr Robin Zeng, dodał:
„Dzięki tej współpracy podniesiemy model wymiany baterii na nowy poziom, wnosząc nową energię w rozwój zrównoważony.”
Znaczenie dla przyszłości elektromobilności
Wspólna inicjatywa CATL i Sinopec może wpłynąć na dalszy rozwój pojazdów z wymiennymi bateriami – zarówno osobowych, jak i komercyjnych. Wśród partnerów technologicznych CATL znajdują się takie marki jak Changan, GAC Aion, BAIC, SAIC, Hongqi oraz NIO. W segmencie pojazdów ciężarowych współpracę podjęto z Sinotruk i Foton, a startup U Power rozwija technologię wymiany baterii dla dużych pojazdów.
Partnerzy zapowiadają dalsze działania w kierunku budowy zeroemisyjnych rozwiązań, rozwój ekosystemów pojazdów oraz materiałów bateryjnych, a także ewentualne partnerstwa kapitałowe i inwestycje w innowacje.
Źródło: CATL (komunikat prasowy), oprac. własne.