S74 Opatów – Nisko
3 października wydano decyzję środowiskową dla 73-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S74, łączącego Opatów z Niskiem. To najważniejszy krok w procesie przygotowań do budowy trasy, która ma połączyć północne Podkarpacie z centralną Polską i autostradą A1.
Wariant społeczny trasy został wypracowany w konsultacjach z samorządami i mieszkańcami regionu.
Dalsze etapy przygotowań według posła Rafała Webera
Poseł Rafał Weber, przewodniczący zespołu parlamentarnego „Tak dla S74”, wskazał, iż decyzja środowiskowa umożliwia:
- rozpoczęcie badań geologicznych na całym odcinku,
- opracowanie koncepcji programowej w oparciu o szczegółowe analizy techniczne i geologiczne,
- niemal natychmiastowe ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej dzięki klauzuli natychmiastowej wykonalności.
Według Webera, przetarg na koncepcję programową może zostać ogłoszony jeszcze w IV kwartale 2025 roku, a podpisanie umowy z wykonawcą możliwe jest w pierwszym kwartale 2026 roku. Przygotowanie koncepcji programowej potrwa około dwóch lat.
Podział trasy (4 odcinki)
Odcinek Opatów–Nisko będzie podzielony na cztery części:
- Węzeł Opatów – Sandomierz
- Sandomierz – Gorzyce (z mostem przez Wisłę)
- Gorzyce – Radomyśl nad Sanem (z mostem przez San)
- Radomyśl nad Sanem – węzeł Zapacz
Optymistyczny plan zakłada zakończenie budowy całego odcinka w 2032 roku, natomiast Weber wskazuje, iż bardziej realistycznym terminem oddania drogi do użytku jest rok 2034.
Potencjalne wyzwania inwestycyjne według Webera
Poseł Rafał Weber wskazał, iż inwestycja może napotkać przeszkody:
- działania organizacji ekologicznych, np. Pracowni na rzecz Wszystkich Istot, które zgłosiły zastrzeżenia dotyczące występowania chomika europejskiego, co może wymagać budowy dodatkowych przejść dla zwierząt i zwiększyć koszty inwestycji,
- pogarszający się stan finansów publicznych, który w przypadku wzrostu długu publicznego powyżej 75% PKB w 2029 roku może ograniczyć wydatki na inwestycje, w tym budowę drogi S74.
Weber podkreśla, iż środki na odcinek Opatów–Nisko zostały już zagwarantowane uchwałą Rady Ministrów w 2022 roku w wysokości 3,4 mld zł.
S74 Opatów–Nisko: 73 km dwujezdniowej ekspresówki
Cały odcinek Opatów – Nisko będzie miał ok. 73 km długości i przebiegał będzie przez teren województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego:
– na niemal 29 km przez województwo świętokrzyskie (cztery gminy) – Miasto i Gmina Opatów, Gmina Lipnik, Gmina Obrazów, Gmina Samborzec,
– na ponad 44 km przez województwo podkarpackie (siedem gmin): Miasto Tarnobrzeg, Gmina Gorzyce, Miasto Stalowa Wola, Gmina Zaleszany, Gmina Radomyśl nad Sanem, Gmina Pysznica, Gmina i Miasto Nisko.
Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez węzły. Droga ekspresowa wyprowadzi ruch tranzytowy z miast, który w tej chwili odbywa się drogami krajowymi nr 9 i 77. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego. Ponadto projektowana trasa zapewni komfortowy i szybki przejazd wszystkim jej użytkownikom.
Znaczenie drogi S74 dla regionu
Weber podkreśla, iż S74 będzie nie tylko połączeniem komunikacyjnym, ale też impulsem rozwojowym dla regionu. Trasa zapewni szybki, bezpieczny i komfortowy dojazd do centrum Polski, a liczne węzły drogowe umożliwią każdej gminie w regionie dostęp do nowoczesnej infrastruktury.
Podsumowanie strategiczne
Wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Opatów–Nisko stanowi przełomowy moment w budowie drogi S74. Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla wschodniej Polski, poprawiając połączenia komunikacyjne, wyrównując szanse rozwojowe regionów i wspierając lokalną gospodarkę.