Bochnia dopłaci 1 mln zł do odbioru odpadów komunalnych. Jak głosowali radni? – RELACJA Z SESJI

1 dzień temu

Bocheńscy radni zaakceptowali przesunięcia w tegorocznym budżecie, dzięki którym 1 mln zł trafi do systemu odbioru odpadów komunalnych. Dodatkowe środki są konieczne, ponieważ rzeczywisty tonaż odpadów znacząco przekroczył wcześniejsze prognozy. Głosowania nie były jednomyślne – uchwałę o dopłacie do systemu gospodarowania odpadami poparło 12 radnych, a 8 wstrzymało się od głosu, natomiast uchwałę zmieniającą tegoroczny budżet poparło 8 radnych, 3 było przeciw, a 10 wstrzymało się od głosu.

Jak już informowaliśmy Bochnia musi dopłacić 1 mln zł do systemu gospodarowania odpadami, ponieważ rzeczywista ilość odpadów znacząco przekroczy zakładane 8 tys. ton rocznie, a wpływy z opłat mieszkańców okazały się niewystarczające. Brakujące środki mają zostać pokryte z przesunięć w budżecie, głównie kosztem części inwestycji drogowych i wydatków sprzętowych (wykaz zadań poniżej).

Kluczowe uchwały i stanowisko komisji

W środę w bocheńskim magistracie odbyła się sesja nadzwyczajna poświęcona przede wszystkim kwestii dopłaty do systemu gospodarowania odpadami. Najpierw procedowano uchwałę dotyczącą pokrycia części kosztów odbioru odpadów z dochodów własnych miasta, a następnie uchwałę zmieniającą tegoroczny budżet. Pierwsza stanowi podstawę dopłaty, druga wprowadza konkretne przesunięcia finansowe.

Sesję poprzedziło posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, podczas którego radni zaopiniowali oba projekty uchwał. W przypadku uchwały o dopłacie 1 radny zagłosował „za”, a 4 wstrzymało się od głosu. Uchwała dotycząca zmian w budżecie uzyskała 2 głosy „za” i 3 „wstrzymujące się”.

Zestawienie ilości odpadów w latach 2023-2025

Radni komisji finansów otrzymali szczegółowe zestawienia dotyczące ilości odpadów odebranych od mieszkańców w 2023 i 2024 roku oraz do października 2025 r. (w Mg, miesięcznie, z podziałem na frakcje). Dane prezentujemy w poniższych tabelach.

2023 Zmieszane [Mg] Biodegradowalne [Mg] Segregowane [Mg] Suma popiołów [Mg] Łączna ilość odpadów miesięcznie [Mg]
Styczeń395,70043,660120,61024,960584,930
Luty337,48022,88097,93030,680488,970
Marzec406,93088,658123,31227,360646,260
Kwiecień375,236116,044110,94014,720616,940
Maj414,460216,060133,5005,525769,545
Czerwiec383,640163,480121,0000,414668,534
Lipiec389,600154,180158,4200,070702,270
Sierpień472,520220,220284,7600,080977,580
Wrzesień402,160194,000271,8700,220868,250
Październik411,760171,420124,8112,210710,201
Listopad378,160153,480114,04012,700658,380
Grudzień350,66045,660137,03023,680557,030
Suma 4 718,306 1 589,742 1 798,223 142,619 8 248,890
2024 Zmieszane [Mg] Biodegradowalne [Mg] Segregowane [Mg] Suma popiołów [Mg] Łączna ilość odpadów miesięcznie [Mg]
Styczeń412,98047,940128,62030,580620,120
Luty384,90067,520113,66025,360591,440
Marzec371,56087,720110,88017,060587,220
Kwiecień424,300180,540129,4607,300734,300
Maj413,060197,880127,7902,250740,980
Czerwiec381,180182,840116,8600,220681,100
Lipiec445,240187,300150,3800,100782,920
Sierpień433,670207,580199,2300,080840,480
Wrzesień403,980168,920332,8200,120905,840
Październik456,120204,660242,9102,140903,690
Listopad383,040140,420107,47011,900630,930
Grudzień428,62659,400127,02018,460615,046
Suma 4 938,656 1 732,720 1 887,100 115,570 8 634,066
2025 Zmieszane [Mg] Biodegradowalne [Mg] Segregowane [Mg] Suma popiołów [Mg] Łączna ilość odpadów miesięcznie [Mg]
Styczeń447,42046,880134,06024,080652,440
Luty357,74042,140103,95019,180523,010
Marzec387,00091,920111,34013,100603,360
Kwiecień428,400157,500130,2607,080716,160
Maj410,400225,500124,5501,330761,780
Czerwiec417,100229,380122,1400,420769,040
Lipiec476,360227,620258,4400,120962,040
Sierpień416,940182,980311,6600,000911,580
Wrzesień453,300198,100224,1400,020875,560
Październik459,600226,460261,6545,598947,714
Listopad0,0000,0000,0000,0000,000
Grudzień0,0000,0000,0000,0000,000
Suma 4 254,260 1 628,480 1 782,194 70,928 7 723,064

W systemie wciąż brakuje ok. 2,5 tys. osób

Dyskusja na sesji koncentrowała się na rosnących kosztach systemu gospodarki odpadami i konieczności dopłaty z budżetu miasta. Urzędnicy wskazali, iż planowane dochody nie pokrywają realnych kosztów, a masa odpadów rok do roku rośnie. Wskazano też wpływ nowych obowiązków, m.in. wydzielenia odpadów tekstylnych oraz opóźnień systemu kaucyjnego.

Radni zgłaszali wątpliwości dotyczące liczby mieszkańców realnie uczestniczących w systemie. Wielokrotnie podkreślano, iż część osób nie składa deklaracji i nie płaci opłaty, co generuje obciążenia dla pozostałych. Dyrektor Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych Maciej Paruch poinformował, iż w ostatnich miesiącach (od lutego br.) udało się „znaleźć” 240 nowych płatników, ale przez cały czas brakuje ok. 2,5 tys. osób.

Duże poruszenie wywołała wypowiedź burmistrz Magdaleny Łacnej, która zasugerowała, iż jedna z obecnych w sali osób złożyła korektę deklaracji śmieciowej, podając faktyczną liczbę mieszkańców swojego gospodarstwa domowego.

Pamiętam pierwsze sesje, kiedy państwo powiedzieliście, iż cztery tysiące mieszkańców u nas w Bochni nie płaci za śmieci i tutaj wydział pana dyrektora Parucha bardzo się tym zajął. A ja chciałam tylko powiedzieć o jednym. Pan tutaj przewodniczący (Bogdan Kosturkiewicz – przyp. red.) mówi o uczciwości. Okazuje się, iż na tej sali nie było uczciwych osób, które nie płaciły, czyli nie złożyły deklaracji śmieciowej i to się już udaje. Najpierw zacznijmy od siebie, a później szukajmy dalej – powiedziała Magdalena Łacna, burmistrz Bochni.

Radny Bogdan Kosturkiewicz dopytywał, o kogo konkretnie chodzi, jednak burmistrz Magdalena Łacna nie wskazała osoby, ograniczając się do stwierdzenia, iż nie jest to nikt z pracowników urzędu.

Przypomnienie alternatywnych systemów i obniżki stawki

W dyskusji powrócił temat alternatywnych metod naliczania opłat. – System, z którego korzystamy jest jedną z możliwości naliczania opłaty. Są też systemy takie, które kosztami obciążają mieszkańców w uzależnieniu od zużycia wody, są też systemy mieszane – powiedział Jan Balicki, przewodniczący Rady Miasta Bochnia, pytając, czy magistrat rozważa wprowadzenie alternatywnego sposobu naliczania opłat.

Zwracano także uwagę na lutową decyzję rady, która obniżyła miesięczną stawkę z 35,50 zł do 33,50 zł (obowiązującą od 1 kwietnia 2025 r.). Uchwała nie spotkała się z jednomyślną aprobatą: za zmianą głosowało 14 radnych, 6 było przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu. Szczegółową relację z sesji oraz wyniki głosowania publikowaliśmy TUTAJ. Według wyliczeń miasta obniżka zmniejszyła wpływy budżetowe o około 500 tys. zł.

Wynik głosowania

Po zakończeniu dyskusji przeprowadzono głosowanie. Uchwała została przyjęta: 12 radnych było „za”, a 8 wstrzymało się od głosu.

Wynik głosowania uchwały ws. pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

ZA (12): Jan Balicki, Marek Bryg, Maciej Buszko, Andrzej Dygutowicz, Marcin Imiołek, Bogdan Kosturkiewicz, Barbara Kucharska, Jolanta Michałowska, Marek Rudnik, Ireneusz Sobas, Rafał Sroka, Barbara Szczygieł;

WSTRZYMALI SIĘ (8): Maciej Gawęda, Urszula Golińska, Katarzyna Korta-Wójcik, Roman Mocię, Sylwia Pachota-Rura, Grzegorz Pałkowski, Luiza Sawicka-Hofstede, Leszek Stabrawa;

NIE GŁOSOWAŁ (1): Patryk Salamon.

Dlaczego radny Patryk Salamon nie wziął udziału w głosowaniu? – Jako jeden z nielicznych radnych nie poparłem obu propozycji obniżki opłaty za śmieci, które pojawiły się na sesji Rady Miasta w lutym tego roku. Od początku uważałem, iż były to propozycje czysto populistyczne, mające jedynie poprawić wizerunek Miasta, a jednocześnie niosące ryzyko konieczności późniejszej dopłaty do systemu. Dzisiejsza nadzwyczajna sesja, której celem było dołożenie 1 mln zł, tylko potwierdziła, iż miałem wtedy rację – powiedział w rozmowie z Bochnianin.pl Patryk Salamon, dodając: – Gdyby nie ta symboliczna obniżka opłat, dziś podejmowalibyśmy uchwałę o przesunięciu nie 1 mln zł, ale kilkuset tysięcy, co wskazywałoby, iż system gospodarki odpadami jest bliski zbilansowania się.

Z jakich zadań ściągnięto środki?

Kolejnym punktem sesji była uchwała w sprawie zmian w tegorocznym budżecie miasta. Dokument przewiduje dopłatę 1 mln zł do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, którą pokryto poprzez przesunięcia środków z wybranych zadań inwestycyjnych.

Zmiany w wydatkach majątkowych Gminy Miasta Bochnia na 2025 rok obejmują:

Klasyfikacja
Dział / rozdział / paragraf Treść Zmniejszenia (zł)
600 Transport i łączność -901 500,00
60016 Drogi publiczne gminne -901 500,00
6050 Modernizacja ul. Rzeźnickiej i Sądeckiej -240 000,00
6050 Opracowanie dokumentacji projektowej na budowę nowego obiektu mostowego w ciągu ul. Staszica -61 500,00
6050 Przebudowa skrzyżowania ul. Matejki, ul. Świętokrzyskiej i ul. Krakowskiej -300 000,00
6050 Przebudowa ul. Łychów -300 000,00
752 Obrona narodowa -100 000,00
75295 Pozostała działalność -100 000,00
6060 Doposażenie baz magazynowych w sprzęt niezbędny do realizacji zadań w sytuacjach kryzysowych, zdarzeń masowych, wielkoobszarowych, gwałtownych zjawisk atmosferycznych -100 000,00
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa -185 000,00
75412 Ochotnicze straże pożarne -185 000,00
6060 Zakup średniego pojazdu ratowniczo-gaśniczego dla OSP Chodenice -185 000,00
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska -60 000,00
90001 Gospodarka ściekowa i ochrona wód -60 000,00
6050 Opracowanie dokumentacji projektowej budowy i przebudowy sieci kanalizacji opadowej ul. Hutnicza w Bochnia wraz z odprowadzeniem do potoku Babica -60 000,00
Ogółem wydatki gminy -1 246 500,00

Dyskusja skupiła się na przesunięciach środków w budżecie oraz opóźnieniach w realizacji inwestycji drogowych. Urzędnicy zapewniali, iż prace zostaną przeprowadzone w przyszłym roku. W odpowiedzi na liczne wątpliwości radni jednogłośnie przyjęli wniosek, by sprawę szczegółowo przeanalizowała Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.

Pytanie o przetarg

Pojawiło się również pytanie nie dotyczące bezpośrednio przedmiotu dyskusji. – Proszę o wyjaśnienie wczorajszych słów medialnych (chodzi o komentarz dla Bochnianin.pl – przyp. red.), iż rozstrzygnięcie przetargu przez panią doprowadzi do wymiernych korzyści dla finansów samorządu, bo ja tego nie potrafię zrozumieć – zapytał radny Marek Bryg.

Nie ja wybierałam firmę PUK Tamax, tylko komisja przetargowa. Firma PUK Tamax wyszła z ofertą brutto 9 672 750 zł, a konsorcjum BZUK–Ekombud z ofertą 11 847 892 zł. Jeszcze raz podkreślam: to nie ja jako burmistrz, czy jako Magdalena Łacna, wybrałam tańszą firmę PUK Tamax, tylko to jest po przetargu. Żeby to było zgodne z prawem, bo to jest najważniejsze dla mnie, mamy dwie opinie prawne. Jedną opinię prawną naszych prawników, a drugą opinię prawną pozyskaliśmy od kancelarii z zewnątrz. Obydwie opinie prawne mówią o tym, iż firma PUK Tamax spełnia wszystkie warunki określone w przetargu, dlatego nie ma podstaw do odrzucenia tej firmy. Mówiąc o wymiernych kwotach, mówię o różnicy między jedną a drugą kwotą – odpowiedziała burmistrz Magdalena Łacna.

Radny Marek Bryg pozostał niezadowolony z odpowiedzi, a głos w sprawie – niejako w zastępstwie burmistrz – zabrał radny Bogdan Kosturkiewicz. – Nie ma żadnej korelacji, bo to mieszkańcy płacą oczywiście za wywóz śmieci. Nie ma żadnego zysku dla gminy, jest korzyść dla mieszkańców, jeżeli firma będzie należycie wywiązywać się z umowy, którą podpisze – powiedział Bogdan Kosturkiewicz.

Wynik głosowania

Po zakończeniu debaty przystąpiono do głosowania. Uchwała uzyskała aprobatę 8 radnych, 3 było przeciwnych, a 10 wstrzymało się od głosu.

Wynik głosowania uchwały ws. zmiany uchwały budżetowej Gminy Miasta Bochnia na 2025 rok:

ZA (8): Jan Balicki, Maciej Buszko, Andrzej Dygutowicz, Roman Mocię, Sylwia Pachota-Rura, Marek Rudnik, Patryk Salamon, Leszek Stabrawa;

PRZECIW (3): Marek Bryg, Grzegorz Pałkowski, Ireneusz Sobas;

WSTRZYMALI SIĘ (10): Maciej Gawęda, Urszula Golińska, Marcin Imiołek, Katarzyna Korta-Wójcik, Bogdan Kosturkiewicz, Barbara Kucharska, Jolanta Michałowska, Luiza Sawicka-Hofstede, Rafał Sroka, Barbara Szczygieł.

Idź do oryginalnego materiału