BloombergNEF: ceny baterii Li-Ion najniższe w historii
Według najnowszego raportu BloombergNEF (BNEF), ceny baterii w 2023 roku spadły o 20%, osiągając najniższy poziom w historii: $115/kWh.
To największy spadek od 2017 roku. Według ekspertów spadek napędza kilka czynników. Najważniejsze z nich to:
- nadwyżki mocy produkcyjnych,
- niższe koszty metali i komponentów,
- wzrost popularności tańszych baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP).
Wpływ na rynek ma również spowolnienie wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych.
Nadwyżki mocy produkcyjnych i presja na producentów
BNEF oszacował, iż globalna zdolność produkcyjna baterii litowo-jonowych wynosi w tej chwili 3,1 TWh. To ponad 2,5 razy więcej niż przewidywane zapotrzebowanie na baterie w 2024 roku. Taka sytuacja wymusza obniżki cen, co szczególnie dotyka mniejszych producentów.
Spadek cen ogniw baterii w tym roku był większy w porównaniu z obniżkami cen metali używanych w bateriach, co wskazuje na coraz mniejsze marże producentów baterii. Mniejsi producenci są pod szczególną presją, aby obniżać ceny ogniw w walce o udział w rynku. – podkreśla Evelina Stoikou, szefowa zespołu ds. technologii baterii w BNEF.
Problemy na tym polu czują jednak również więksi gracze. Przykładowo izraelski SolarEdge poinformował pod koniec listopada 2024 roku o zamknięciu dywizji zajmującej się produkcją magazynów energii i baterii dla sekcji utility.
Najtaniej w Chinach
Według raportu, najniższe ceny baterii zanotowano w Chinach, gdzie średnia wynosi $94/kWh. Dla porównania, w USA i Europie ceny były odpowiednio o 31% i 48% wyższe. Wyższe koszty produkcji i mniejsza skala działalności w tych regionach wpływają na różnice.
Dodatkowo, producenci w Chinach, dzięki spadkom cen, agresywnie wchodzą na nowe rynki. Szczególnie interesują się magazynami energii i eksportem baterii do regionów, gdzie klienci są skłonni zapłacić więcej.
Próg cenowy dla pojazdów elektrycznych przekroczony
Raport podkreśla przełomową zmianę na rynku pojazdów elektrycznych (BEV). Średnia cena baterii BEV spadła do $97/kWh, co oznacza, iż po raz pierwszy przekroczono najważniejszy próg $100/kWh. W Chinach pojazdy elektryczne osiągnęły już cenową konkurencyjność wobec spalinowych. Jednak w innych regionach, jak Europa czy USA, ceny EV wciąż pozostają wyższe.
Prognozy dalszych spadków
BNEF przewiduje dalszy spadek cen, z prognozowanym poziomem o $3/kWh niższym w 2025 roku. najważniejsze znaczenie będą miały innowacje technologiczne, takie jak anody krzemowe, elektrolity stałe czy nowe procesy produkcyjne. Jednocześnie analitycy ostrzegają przed możliwym wzrostem cen surowców, który może spowolnić tempo spadków.