Biomasa zamiast węgla w zakładzie Qemetica

4 dni temu

Jedno z największych przedsiębiorstw w województwie kujawsko-pomorskim planuje do 2033 roku całkowicie wyeliminować spalanie węgla kamiennego w swoich zakładach. Krokiem w zieloną stronę spółki Qemetica Soda Polska jest inwestycja w kocioł opalany biomasą, który zostanie zamontowany w fabryce w Inowrocławiu.

Transformacja energetyczna

Qemetica Soda Polska jest jedynym w Polsce, a drugim w Europie, producentem sody kalcynowanej ciężkiej i lekkiej. Jest także największym producentem soli warzonej w Polsce. Strategia spółki zakłada dekarbonizację zakładów produkcyjnych, w związku z czym Qemetica planuje zmniejszyć emisje CO2 w przemyśle sodowym o 45 proc. do 2029 roku (w porównaniu do roku 2019), a do 2033 roku całkowicie zrezygnować ze spalania węgla. Cel pozwolą osiągnąć inwestycje w zieloną energię, z których jedna – konwersja kotła węglowego na biomasowy w Inowrocławiu – otrzymała właśnie 100 mln zł wsparcia z NFOŚiGW. W tej chwili trwa przetarg mający na celu wyłonienie wykonawcy inwestycji, która ma być gotowa w 2027 roku.

Konwersja kotła węglowego na biomasowy jest jednym z głównych elementów strategii Spółki w obszarze transformacji energetycznej. Inwestycja pozwoli ograniczyć zużycie węgla o około 100 tys. ton rocznie w zakładzie w Inowrocławiu i umożliwi redukcję CO2 o ok. 200 tys. ton rocznie.

Konferencja Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie – sprawdź!

Biomasa zamiast węgla

W ramach modernizacji na terenie zakładu produkcyjnego w Inowrocławiu kocioł węglowy zostanie zastąpiony w kotłem opalany biomasą.

– W trakcie przygotowań do inwestycji wykonaliśmy studia dostępności biomasy – w procesie spalania chcemy używać głównie zrębki drzewnej. To ekologiczne paliwo o niskiej zawartości popiołu, które nie emituje uciążliwych zapachów – mówi Tomasz Molenda, prezes zarządu Qemetica Soda Polska.

Inwestycja obejmie stworzenie kompleksowej infrastruktury, w tym węzłów rozładunku, separacji, magazynowania oraz transportu biomasy. Rozładunek będzie możliwy zarówno dla transportu samochodowego, jak i kolejowego, co zapewni elastyczność logistyczną i jednocześnie pozwoli ograniczyć emisje z transportu drogowego.

System magazynowania biomasy zostanie wyposażony w silosy o pojemności wystarczającej na pięciodniowy zapas paliwa. Biomasa będzie transportowana do kotła dzięki nowoczesnych podajników, a cała instalacja zostanie zabezpieczona przed hałasem, emisjami pyłu oraz zagrożeniami pożarowymi.

Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj w internecie

Idź do oryginalnego materiału