Toyota Land Cruiser w nowym wydaniu
3 grudnia 2023 roku w australijskim Perth firma Switch Technologies zaprezentowała unikalny projekt motoryzacyjny. Na torze Australian Automation and Robotics Precinct odbyła się demonstracja Toyoty Land Cruiser 79 Series, która została wyposażona w zaawansowaną technologię baterii XNO.
Switch Technologies, znana z rozwiązań dla trudnych sektorów przemysłowych, stworzyła hybrydową wersję Land Cruisera w zaledwie dziewięć miesięcy. Modyfikacje objęły nie tylko montaż baterii litowo-jonowych opartych na anodzie XNO®, ale również przekształcenie układu napędowego oraz opracowanie systemów sterowania. Dzięki temu pojazd spełnia wysokie wymagania przemysłu wydobywczego w Australii.
Wyjątkowa hybryda plug-in
Land Cruiser w nowej wersji działa jako hybryda plug-in. Użytkownicy mogą korzystać z trybu w pełni elektrycznego przez całą zmianę roboczą, z jednoczesnym zachowaniem funkcji diesla na dłuższe trasy. Akumulatory dostarczone przez Li-FUN, partnera Echion Technologies, ładują się w mniej niż 10 minut, co rozwiązuje problem przestojów charakterystyczny dla tradycyjnych pojazdów EV.
Cieszymy się, iż możemy zaprezentować to rozwiązanie na rynku, ograniczając emisję z diesla i zwiększając wydajność samej maszyny. Jesteśmy zachwyceni wczesnymi opiniami klientów, ponieważ stworzyliśmy tę maszynę tak, by była niezawodna w trudnych warunkach, czego oczekuje się od typowego pojazdu terenowego. – powiedział dyrektor generalny Switch Technologies, Jan Haak.
XNO: niobowa anoda zmienia zasady gry
Technologia XNO®, opracowana przez brytyjską firmę Echion Technologies, wprowadza innowacyjne podejście do baterii litowo-jonowych. Kluczową rolę odgrywa anoda na bazie niobu, która umożliwia szybkie ładowanie, wyższą gęstość energii oraz ekstremalną trwałość. W porównaniu do baterii litowo-tytanowych (LTO), ogniwa XN50 oferują o 50% większą gęstość energii.
Podczas testów ogniwa zachowały pełną funkcjonalność w trudnych warunkach temperaturowych. choćby po 1000 cyklach w temperaturze 45°C straciły jedynie 3% pojemności. Te adekwatności sprawiają, iż akumulatory XN50 doskonale sprawdzają się w sektorach takich jak górnictwo, kolej czy transport morski, gdzie ekstremalne temperatury są codziennością.
Co więcej, zastosowana formuła katody oparta na bazie wody eliminuje konieczność użycia szkodliwych substancji, takich jak PFAS.