25 tys. decyzji rocznie! Na czym polega praca Wydziału Komunikacji i Transportu w Starostwie Powiatowym w Oleśnie i jak przygotować się do wizyty?

ool24.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: ?????????????????


Około 25 tysięcy decyzji rocznie wydaje Wydział Komunikacji i Transportu w Starostwie Powiatowym w Oleśnie, a w tej statystyce nie są ujęte wszystkie czynności wykonywane przez urzędników. Czym zajmuje się wspomniany wydział i jak można przygotować się do wizyty, aby załatwić sprawę gwałtownie i skutecznie?

Wydział Komunikacji w Oleśnie to miejsce, gdzie można załatwić różne sprawy związane z ruchem drogowym, transportem i prawem jazdy. Wydział ten zajmuje się m.in. rejestracją i wyrejestrowaniem pojazdów, wydawaniem prawa jazdy, a także sprawami związanymi z transportem.

Lokalizacja

Znajduje się on na parterze budynku Starostwa Powiatowego w Oleśnie, przy ulicy Pieloka 21, w pokojach 4, 5, 6 i 7. Co ważne, pod koniec 2023 r. został przeniesiony do innego skrzydła budynku, dokładnie tam, gdzie wcześniej mieściły się Wydział Ochrony Środowiska i kasa PKO, co ma na celu usprawnienie obsługi mieszkańców powiatu.

Zasady obsługi

Klienci wydziału są obsługiwani bez konieczności wcześniejszego umawiania wizyty. Obowiązuje system biletowy – należy pobrać bilet z biletomatu i oczekiwać na swoją kolej.

– Istotne jest, aby klienci pamiętali o pobraniu osobnego biletu dla każdego składanego wniosku. Próby załatwienia kilku spraw na jeden bilet nie są możliwe i powodują komplikacje w procesie obsługi. W przypadku trudności z obsługą biletomatu lub wypełnienia wniosku można zwrócić się o pomoc do osoby obsługującej biuro podawcze – tłumaczy Maciej Pyziak, naczelnik wydziału.

Najczęstsze problemy przy obsłudze klientów

Pracownicy wydziału wskazują na kilka głównych problemów, które regularnie występują podczas obsługi klientów.

  • Pierwszy z nich dotyczy tablic rejestracyjnych. Wielu klientów nie zabiera ze sobą tablic rejestracyjnych w przypadku, gdy zostawiają sobie dotychczasowy numer rejestracyjny przy zakupie pojazdu, a każda tablica podlega powtórnej legalizacji dlatego trzeba je zabierać ze sobą. Ta sytuacja wymusza ponowną wizytę w urzędzie i niepotrzebnie wydłuża cały proces.
  • Drugi problem dotyczy zaświadczeń z przeglądu pojazdu. Klienci często zapominają zabrać ze sobą aktualne zaświadczenie z przeglądu technicznego, jeżeli przegląd nie jest odnotowany w dowodzie rejestracyjnym. Brak tego dokumentu uniemożliwia dopełnienie formalności i wymaga kolejnej wizyty w urzędzie.
  • Trzeci często występujący problem związany jest z płatnościami. W wydziale preferowane są płatności kartą płatniczą lub blikiem. Osoby chcące zapłacić gotówką muszą korzystać z punktów kasowych znajdujących się na terenie miasta, dlatego warto zaopatrzyć się w instrumenty płatności elektronicznych .
  • Czwarty częsty problem to brak zwrotu starego dokumentu w przypadku wymiany prawo jazdy. Należy zawsze go zabierać choćby o ile stracił ważność, bo warunkiem wydania nowego dokumentu jest kasacja starego.
Terminy i konsekwencje ich niedotrzymania

Istnieją trzy ważne kwestie związane z terminami, o których powinni pamiętać mieszkańcy powiatu:

  1. Właściciel, który sprzedał pojazd, ma 30 dni na zgłoszenie jego zbycia. Z kolei nabywca pojazdu ma 30 dni na jego rejestrację. Niedopełnienie tych obowiązków w terminie może skutkować karą pieniężną od 250 do 1000 zł. Warto więc dopilnować formalności po zakupie lub sprzedaży auta.
  2. Uwaga dla spadkobierców! jeżeli odziedziczyłeś samochód, również musisz go zarejestrować. Termin wynosi 30 dni od momentu sporządzenia lub uprawomocnienia dokumentu potwierdzającego nabycie spadku (np. prawomocnego postanowienia sądu czy aktu poświadczenia dziedziczenia od notariusza). Wiele osób zapomina o tym obowiązku, myśląc błędnie, iż dziedziczenie to nie to samo co kupno pojazdu. Tymczasem prawo traktuje obie sytuacje jednakowo – w obu przypadkach mamy do czynienia z nabyciem pojazdu i obowiązkiem jego rejestracji w ciągu 30 dni i nie ma tutaj też znaczenia ilu spadkobierców odziedziczyło pojazd.
  3. Należy również pamiętać, iż takie same obowiązki jak sprzedający pojazd ma osoba, która dokonała darowizny części prawa własności pojazdu, mimo, iż dalej pozostaje właścicielem pojazdu to ma obowiązek zgłosić zbycie darowanego udziału.
Wnioski można pobrać ze strony internetowej i przygotować w domu

Na stronie internetowej wydziału: https://bip.powiatoleski.pl/950/510/wydzial-komunikacji-i-transportu-zalatwianie-spraw.html dostępne są wszystkie niezbędne formularze i informacje o tym gdzie i jak załatwić swoją sprawę. Szczególnie wygodna jest możliwość internetowego zgłaszania sprzedaży pojazdów, co eliminuje konieczność wizyty w urzędzie i oszczędza czas.

– W przypadku wszelkich wątpliwości dotyczących procedur, wymaganych dokumentów czy terminów zachęcamy do kontaktu z wydziałem – mówi Maciej Pyziak.


Garść ciekawostek

15 pracowników Wydziału Komunikacji i Transportu w Oleśnie średnio dziennie obsługuje około 100 spraw! Wydział średnio wydaje ok. 25 tysięcy decyzji rocznie, plus dochodzą do tego czynności, które nie są decyzjami np. zgłoszenia zbycia czy wpis adnotacji.

Najczęściej rejestrowane pojazdy w powiecie oleskim sprowadzane są z Niemiec, ale są także pojazdy rejestrowane z kierunków egzotycznych, np. z Japonii czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Najstarszy zarejestrowany pojazd w powiecie oleskim pochodzi z lat 20. ubiegłego wieku!

Damian Pietruska

*- Artykuł w ramach współpracy ze Starostwem Powiatowym w Oleśnie.

Idź do oryginalnego materiału