Powiat Konecki i województwo upominają się o szprychę kolejową do CPK [wideo]

2 miesięcy temu

Samorządowcy z wielu regionów Polski w ostatnich dniach zwracają się z petycjami lub wystąpieniami medialnymi do rządu po tym jak Premier RP Donald Tusk zaprezentował nowy projekt związany z Centralnym Portem Komunikacyjnym i towarzyszącą temu centralizacją połączeń kolejowych – tak by do Warszawy z największych miast można było dojechać w 100 minut. Wstępne plany i grafiki nie pokazywały szprych kolejowych planowanych przez rząd PiS-u, w tym także szprychy, która miałaby przebiegać przez Końskie. Nieco późniejsze grafiki, a także zapewnienia posła KO Artura Gierady są już bardziej uspokajające w tym temacie – polityk zapewnia, iż region nie zostanie komunikacyjnie wykluczony, mówi też o szprysze, która ma przejeżdżać przez Końskie. Zapytani przez nas o sprawę włodarze powiatu koneckiego poinformowali nas, iż będą starać się apelować o zrewidowanie wstępnych zapowiedzi i zadbanie o komunikacyjny dobrobyt lokalnej społeczności. Województwo Świętokrzyskie taki apel już wystosowało.

Tematem zainteresował nas jeden z czytelników. Pan Jacek w mailu wysłanym do redakcji trafnie zauważał:

„Jedna ze „szprych” pierwszego projektu przebiegała przez Końskie i zakładała modernizację obecnej linii kolejowej oraz dobudowanie połączenia biegnącego z Końskich na południe do Kielc, a następnie dalej na południe. Dla naszego regionu byłaby to wielka okazja do rozwoju. Większa dostępność do komunikacji z pewnością pomogłaby z wykluczeniem regionu. Dodatkowo, strefa przemysłowa w Końskich mogłaby stać się atrakcyjniejsza, gdyby zaraz obok przebiegała linia kolejowa pozwalająca na komunikację z całą Polską oraz centralnym portem komunikacyjnym.”

Niestety przynajmniej na wstępnych projektach programu „Polska 100 minut” nie widzieliśmy szprychy łączącej Końskie z Centralnym Portem Komunikacyjnym:

W kolejnych dniach od ogłoszenia planu przez premiera pojawiały się jednak nowe informacje –„Podkreślam raz jeszcze, żadna planowana inwestycja nie zostanie z tego planu wyjęta. Mówimy tu o liniach: Nowy Sącz – Tarnów – Busko – Kielce – Opoczno – CPK” – podkreślał podczas konferencji prasowej Artur Gierada, poseł Koalicji Obywatelskiej ze Świętokrzyskiego.

Wspomniana przez Gieradę linia między Kielcami a Opocznem miałaby przebiegać przez podkonecki Wąsosz oraz same Końskie. Gierada zaznaczył, iż rząd nie rezygnuje m.in. z projektu zakładającego budowę nowej linii Tumlin – Końskie, która w przyszłości zapewni szybsze połączenie pomiędzy Kielcami a CPK (przez linie 25 i Centralną Magistralę Kolejową). Natomiast politycy będą zabiegali o przyspieszenie terminów oraz przygotowanie takich korytarzy tras, które nie będą budzić protestów społecznych.

Pośrednio te słowa potwierdzają też nowe grafiki opublikowane na rządowych stronach:

Niestety nie udało nam się na ten moment odnaleźć żadnych dokumentów, które potwierdzałyby dokładne przebiegi nowych tras.

Tymczasem Sejmik Województwa Świętokrzyskiego przyjął uchwałę intencyjną w sprawie i zwraca się do rządu o uwzględnienie województwa w planach szybkiej kolei.

Apel Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego o uwzględnienie województwa świętokrzyskiego w planach budowy linii kolejowych dużych prędkości wynikających z ogłoszonego przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej programu „Polska 100 minut”

Sejmik Województwa Świętokrzyskiego apeluje do Premiera i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o dokonanie obiektywnej analizy ogłoszonego przez Premiera programu „Polska 100 minut”.
W przedstawionych publicznie założeniach tego projektu województwo świętokrzyskie pomijane jest w realizacji inwestycji budowy linii kolejowych dużych prędkości. Wcześniejsze założenia związane z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego zakładały budowę na terenie województwa świętokrzyskiego dwóch tzw. szprych: nr 6 – z Sanoka przez Ostrowiec Świętokrzyski i powiat starachowicki oraz nr 7 – przez Busko-Zdrój i Kielce do Opoczna. Takie rozwiązania dawały naszemu województwu szanse na dobry, zrównoważony rozwój. Przedstawiona w tej chwili przez Premiera koncepcja pozbawia nasze województwo jakichkolwiek szans rozwojowych skazując cały region na długotrwałą marginalizację gospodarczą i społeczną.
Sejmik Województwa Świętokrzyskiego, jako organ samorządu województwa odpowiedzialny za politykę rozwoju, apeluje do Pana Premiera i Rządu o natychmiastowe podjęcie działań zmierzających do zmiany planów inwestycyjnych wynikających wprost z ogłoszonego projektu „Polska 100 minut”, w takim zakresie, aby województwo świętokrzyskie nie było pozbawione możliwości rozwojowych.
Już dziś, pomimo ogromnych wysiłków władz samorządowych jesteśmy jednym z najuboższych regionów Unii Europejskiej, który dodatkowo ulega bardzo szybkiej depopulacji. Realizacja zapowiedzianego przez Pana Premiera projektu „Polska 100 minut” z całą pewnością może tylko ugruntować takie negatywne tendencje, a na to nigdy nie będzie naszej zgody.

Powyżej wideo z wypowiedzią w sprawie wicestarosty koneckiego Jarosława Staciwy.

W podobnym tonie wypowiadają się przedstawicie Zarządu Powiatu Koneckiego –„W związku ze zmianą koncepcji budowy CPK i wykluczeniu woj. świętokrzyskiego, a w tym powiatu koneckiego w dostępie do szybkiej kolei, poprzez zaniechanie budowy szprychy nr 7, czyli linii kolejowej 89 relacji Kielce – Końskie utrudnia się nam dostęp do największych aglomeracji, które są gwarantem rozwoju gospodarczego, ekonomicznego, czy turystycznego. Wobec powyższego Zarząd Powiatu Koneckiego sprzeciwia się proponowanym w projekcie zmianom i apeluje by województwo świętokrzyskie i Końskie znalazły się w inwestycji CPK” – mówi Jarosław Staciwa, wicestarosta konecki.

Także Rada Powiatu Koneckiego zastanawia się nad przyjęciem uchwały intencyjnej w sprawie tworzenia nowych połączeń kolejowych w naszym regionie.

Idź do oryginalnego materiału