Polskie Porty Lotnicze i Instytut Ochrony Środowiska będą współpracować na rzecz innowacyjnych rozwiązań ekologicznych w transporcie lotniczym. Wspólna inicjatywa ma przyspieszyć zieloną transformację branży i wyznaczyć nowe standardy środowiskowe dla polskich lotnisk.
Wspólna deklaracja dla zielonego lotnictwa
W obecności przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska podpisano list intencyjny o współpracy pomiędzy Polskimi Portami Lotniczymi S.A. (PPL) a Instytutem Ochrony Środowiska – Państwowym Instytutem Badawczym (IOŚ-PIB). Celem partnerstwa jest rozwój nowoczesnych, przyjaznych środowisku rozwiązań w sektorze lotniczym.
W wydarzeniu udział wzięli:
- Ilona Jędrasik, zastępca dyrektora ds. zmian klimatu i współpracy międzynarodowej IOŚ-PIB,
- Maciej Lasek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. CPK,
- Krzysztof Bolesta, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska,
- Adam Sanocki, członek zarządu PPL S.A. ds. strategii i marketingu,
- dr hab. Marcin Stoczkiewicz, Dyrektor IOŚ-PIB.

Inicjatywa obejmuje między innymi badania nad wpływem transportu lotniczego na środowisko, wdrażanie technologii niskoemisyjnych, rozwój paliw alternatywnych oraz edukację w zakresie ekologii w transporcie.
Priorytety: wodór, SAF i cicha infrastruktura
Zakres współpracy obejmuje:
- badania nad wpływem transportu lotniczego na środowisko,
- rozwój i wdrażanie technologii wodorowych oraz zrównoważonych paliw lotniczych (SAF),
- optymalizację energetyczną lotnisk z wykorzystaniem OZE,
- ograniczanie emisji gazów cieplarnianych i hałasu wokół portów lotniczych,
- działania edukacyjne w duchu ESG (Environmental, Social, Governance).
Zielona transformacja z udziałem CPK
Według Macieja Laska, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Pełnomocnika Rządu ds. CPK, podpisany dokument ma najważniejsze znaczenie dla nowoczesnej infrastruktury transportowej:
– Polska stawia dziś na zrównoważony rozwój infrastruktury i transportu. W sektorze lotniczym ochrona środowiska musi iść w parze z postępem. Każde nowoczesne lotnisko powinno być projektowane i zarządzane z uwzględnieniem ambitnych celów klimatycznych – powiedział Lasek.
Omówił również rolę Centralnego Portu Komunikacyjnego jako przyszłego przykładu zrównoważonego lotnictwa w praktyce.
Polska może być liderem ekologicznego lotnictwa
Krzysztof Bolesta, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, podkreślił, iż dekarbonizacja lotnictwa to już nie tylko trend, ale konieczność:
– Obniżanie emisji to nie tylko działanie na rzecz klimatu, ale też realna oszczędność dla linii lotniczych i pasażerów. Polska poprzez takie firmy jak Polskie Porty Lotnicze ma szansę być w awangardzie zmian.
W jego ocenie partnerstwo z IOŚ-PIB pozwoli na testowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań zarówno w funkcjonujących portach, jak i przy nowych inwestycjach – w tym CPK.
Biznes i nauka na rzecz klimatu
Z kolei Adam Sanocki, członek zarządu PPL S.A. ds. Strategii i Marketingu, zauważył, iż kooperacja z instytutem badawczym to nie tylko wyraz zaangażowania w politykę ESG, ale też przykład synergii między biznesem a nauką:
– Wspólnie opracujemy mapę drogową, która pozwoli wykorzystać najlepsze doświadczenia europejskie i wypracować dobre praktyki dla firm z sektora infrastrukturalnego i transportowego.
Sanocki zaznaczył również, iż silna pozycja Polski w europejskim sektorze lotniczym wymaga spełniania najwyższych norm środowiskowych.
Nauka w służbie ekologicznego lotnictwa
Na znaczenie badań naukowych zwrócił uwagę także dr hab. Marcin Stoczkiewicz, dyrektor IOŚ-PIB:
– Współpracując z PPL, możemy przekuć wyniki badań w praktyczne działania na lotniskach. Połączenie sił nauki i biznesu to klucz do opracowania technologii, które pozwolą osiągnąć cele klimatyczne wyznaczone przez państwo i UE.
Zdaniem dyrektora, partnerstwo z PPL pomoże nie tylko ochronić środowisko, ale również zwiększyć świadomość społeczną w zakresie zrównoważonego transportu.
Nowy kierunek dla branży lotniczej
Porozumienie PPL i IOŚ-PIB to kolejny krok w stronę ekologicznej transformacji transportu lotniczego w Polsce. Połączenie wiedzy naukowej z praktyką operacyjną portów lotniczych może stać się punktem odniesienia dla całej branży, zwłaszcza w kontekście realizacji projektów takich jak Centralny Port Komunikacyjny.
Źródło: PPL
To też może Cię zainteresować:
Zrównoważone podróżowanie w Polsce? Pojedynek ekspertów podczas XVI Forum Promocji Turystycznej