Zmiana przepisów dotycząca rejestracji pojazdów

1 rok temu

Pragniemy przypomnieć Mieszkańcom naszego powiatu, iż od 1 stycznia 2024 r. zmieniają się przepisy dotyczące rejestracji pojazdów. Dotychczasowy obowiązek zawiadomienia o nabyciu pojazdu zastąpiono obowiązkiem rejestracji pojazdu.

Każdy właściciel pojazdu, który po 1 stycznia 2024 roku dokona nabycia na terytorium kraju lub sprowadzi pojazd z zagranicy, będzie zobowiązany złożyć wniosek o rejestrację w terminie 30 dni od dnia:

  • nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
  • sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

W przypadku nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w drodze spadku, termin 30 dni, biegnie od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, obowiązany jest do złożonego wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni.

Ponadto, właściciel pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zawiadomić starostę w ciągu 30 dni, o:

  • zbyciu pojazdu,
  • zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.

Wysokość kar administracyjnych od dnia 1 stycznia 2024 roku:

  • niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni - 500 zł,
  • niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni - 1000 zł,
  • niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami - 1000 zł,
  • niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami - 2000 zł,
  • niezawiadomienie starosty w terminie 30 dni o zbyciu pojazdu (bez względu na ilość dni przekroczenia) - 250 zł.

Zgodnie z ww. przepisami, od 1 stycznia 2024 r. zawiadomienia o zbyciu pojazdu dokonuje się u starosty adekwatnego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania. Przypominamy też naszym Mieszkańcom, iż zawiadomienie o zbyciu pojazdu nie wymaga wizyty w Wydziale Komunikacji i można je:

  • przesłać drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP na adres Starostwa Powiatowego w Oławie na adres skrzynki: /sp-olawa/SkrytkaESP
  • przesłać drogą elektroniczną za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej Systemu Pojazd i Kierowca - www.esp.pwpw.pl
  • przesłać drogą pocztową na adres Starostwa Powiatowego w Oławie, ul. 3 Maja 1, 55-200 Oława,
  • złożyć w Biurze Obsługi Klienta znajdującego się w budynku starostwa.

Przypominamy, iż do zawiadomienia o zbyciu pojazdu należy dołączyć czytelną kopię dokumentu przenoszącego prawo własności zawierającego kompletne dane kupującego - imię i nazwisko, pełny adres, PESEL, w przypadku sprzedaży pojazdu firmie, pełny adres i NIP/REGON nabywcy, w przypadku sprzedaży pojazdu obcokrajowcowi - imię i nazwisko, pełny adres, serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które wydało ten dokument.

Powyższe zmiany wynikają z przepisów Ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości.

Idź do oryginalnego materiału