Zamość: Ani stacji paliw, ani marketu. Radni wstrzymali inwestycję, żeby "nie dobijać" przedsiębiorców

1 dzień temu
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta pomiędzy ul. Lubelską, Szwedzką, Dwernickiego i Brzozową rozpatrywano na sesji Rady Miasta Zamość w lutym.Zanim do tego doszło, mieszkaniec os. Powiatowa Andrzej Wójtowicz (zbieżność nazwisk z autorem tekstu przypadkowa – przyp. red.) zaapelował, aby radni „nie zdradzali mieszkańców Zamościa”, dając zgodę na kolejny market.NIE PRZEGAP: Nowe wydanie "Kroniki Tygodnia" od 1 kwietnia w sprzedaży! Sprawdź, o czym piszemyTu, gdzie stał młynChodzi o działkę po młynie przy ul. Lubelskiej, gdzie od 1913 r. do lat 70. ubiegłego wieku działał młyn Bolesława Badziana (budynek został wyburzony pod koniec lat 90.). Obowiązujący plan przewiduje na omawianym terenie zabudowę mieszkaniową, a po zaproponowanej zmianie dopuszczona miałaby być funkcja usługowa budynków. Podczas obrad okazało się, iż budową w tym miejscu zainteresowana jest sieć marketów ALDI. Wskazywał na to nie tylko pan Andrzej. – Czy my chcemy dzisiaj naprawdę tych wszystkich przedsiębiorców z ulicy Szwedzkiej, gdzie już funkcjonują mniejsze sklepy, skazać na to, iż oni znikną? – pytał retorycznie przewodniczący Rady Miasta Zamość Piotr Błażewicz (PiS). – To może być kwestia kilku miesięcy, może roku, iż oni nie wytrzymają konkurencji z kolejnym dyskontem.Szef zamojskiej rady przypomniał, iż w niedalekiej okolicy działają już centra handlowe z dużymi sklepami. Argumentował, iż miejsca pracy, które mogłyby dzięki kolejnemu marketowi powstać, nie są warte tego, by zniszczyć małe sklepiki. PRZECZYTAJ TEŻ: Zamość: Jednak będą zbiórki starych ciuchów. Mieszkańcu, sprawdź kiedy i gdzie– My nie ułatwiliśmy przedsiębiorcom życia w tym roku (chodzi o wyższe stawki podatków – przyp. red.), więc może już ich nie dobijajmy – zwrócił się Piotr Błażewicz do koleżanek i kolegów radnych, apelując o odrzucenie uchwały.Warto w tym miejscu dodać, iż projekt uchwały zyskał przed sesją akceptację wszystkich komisji stałych rady miasta. – Rzeczywiście, na komisjach nie do końca mieliśmy wiedzę, nie do końca się zastanowiliśmy – przyznał radny Grzegorz Podgórski (KWW Rafała Zwolaka). – Ja również uważam, iż nie powinien tam powstać sklep wielkopowierzchniowy.W podobnym tonie wypowiedziała się mieszkająca w tamtej okolicy radna Katarzyna Szargało-Szkałuba (KWW Rafała Zwolaka). – Powinniśmy wspierać lokalnych przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje biznesy od lat, którzy są naszymi sąsiadami – zakomunikowała radna.Radni przeciwOstatecznie uchwała z propozycją zmiany planu została odrzucona. Przeciw było 20 radnych, a „za” jedynie Andrzej Szpatuśko (PiS) i Jolanta Fugiel (KWW Rafała Zwolaka).Nie zgadzając się na zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego miasta, radni powstrzymali planowaną tam inwestycję. Nie znaczy to, iż poszli na wojnę z marketami. Tam, gdzie pozwala na to plan zagospodarowania przestrzennego, duże sklepy powstają i prawdopodobnie będą dalej powstawać. Do ALDI nie wybierzemy się na ul. Lubelską, bo tak zadecydowali radni, ale na ul. Legionów (po drugiej stronie powstającego biurowca klasy A) trwa budowa dyskontu tej sieci. To nie koniec, bo przy ul. Namysłowskiego (w sąsiedztwie Zamojskich Zakładów Zbożowych, ale bliżej ul. Wojska Polskiego) powstaje supermarket sieci Dino Polska.PRZECZYTAJ: Stan bezpieczeństwa miasta Zamość. Wzrosła liczba wszystkich przestępstwJak nas poinformował Jacek Bełz, rzecznik prasowy prezydenta Zamościa, na terenie miasta funkcjonują 4 wielkopowierzchniowe centra handlowe: galerie Twierdza i Revia Park oraz hipermarkety Carrefour oraz E. Leclerc (wszystkie mają powierzchnię handlową powyżej 2 tys. mkw.) oraz 34 mniejsze supermarkety i dyskonty (to m.in. Kaufland, Lidl, Biedronka, Stokrotka oraz PSS Społem).Dyskonty spożywcze najczęściej znajdują się w dogodnych lokalizacjach w miastach (zarówno w centrum, jak i na osiedlach). Supermarkety są zwykle w centrach miast, przy ruchliwych ulicach, a hipermarkety – z racji swoich rozmiarów i potrzeby dużego parkingu – znajdują się najczęściej na obrzeżach miast.
Idź do oryginalnego materiału