
Starosta Oławski Marek Szponar wspiera kampanię informacyjną Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Zakupy online to codzienność dla wielu Polaków. Kuszące reklamy w mediach społecznościowych, atrakcyjne ceny i wygoda dostawy prosto do domu sprawiają, iż coraz częściej sięgamy po produkty oferowane w sieci.
Niestety, wraz z rozwojem handlu produktów i usług przez internet, rośnie także liczba nieuczciwych praktyk, które mogą narazić konsumentów na straty finansowe i rozczarowanie. UOKiK ostrzega przed tzw. zakupami wysokiego ryzyka i przygotował praktyczny poradnik, który ma pomóc konsumentom bezpieczniej poruszać się w cyfrowym świecie handlu!
Jednym z najczęstszych zagrożeń są sklepy internetowe, które podszywają się pod polskie marki. Dotyczy to w szczególności firm spoza Unii Europejskiej, głównie z Azji, które wykorzystują polsko brzmiące nazwy, domeny z końcówką .pl, a choćby kopiują elementy graficzne lokalnych butików. W rzeczywistości są to zagraniczni sprzedawcy, często ukrywający swoją tożsamość i oferujący produkty niskiej jakości, które mogą nigdy nie dotrzeć do klienta lub znacznie odbiegać od przedstawionych w ofercie.
UOKiK podkreśla, iż kluczową rolę odgrywają czujność i świadome zakupy. Oto kilka najważniejszych zasad z poradnika:
- sprawdź dane sprzedawcy - upewnij się, iż firma podaje pełne dane kontaktowe, w tym adres siedziby i numer NIP. Brak tych informacji powinien wzbudzić podejrzenia,
- zwracaj uwagę na domenę - polska domena nie oznacza, iż sklep działa w Polsce. Sprawdź, gdzie faktycznie zarejestrowana jest firma,
- przeczytaj regulamin i politykę zwrotów - rzetelny sprzedawca jasno określa zasady reklamacji i zwrotu towarów,
- uważaj na zbyt atrakcyjne oferty - podejrzanie niska cena może oznaczać oszustwo lub towar kiepskiej jakości,
- korzystaj z bezpiecznych metod płatności - unikaj przelewów bezpośrednich na konto, wybieraj płatności z zabezpieczeniem, np. za pośrednictwem systemów płatniczych.
Jeśli mamy kłopot ze zwrotem produktów kupionych u pośrednika, warto skorzystać z pomocy rzeczników konsumentów. UOKiK zachęca także do powiadamiania o nieuczciwych praktykach sklepów do odpowiednich organów. Problemy z takimi zakupami należy zgłaszać również do CERT: incydent.cert.pl.
Czytaj więcej na stronie internetowej UOKiK - kliknij!
Mieszkańców powiatu oławskiego zachęcamy do skorzystania z porad Powiatowego Rzecznika Konsumentów Barbary Wojtasik, która przyjmuje interesantów w Starostwie Powiatowym w Oławie w pokoju nr 8A, budynek A (parter), tel. 71-301-15-08, adres e-mail: [email protected].