Xpeng kontra Tesla: chiński chip AI 3x mocniejszy od Nvidia Orin X

enerad.pl 2 dni temu

Nowy chip Turing AI zasili systemy autonomicznej jazdy Xpeng

Xpeng, który niedawno wszedł do Polski, przyspiesza rozwój własnej technologii autonomicznej jazdy, wprowadzając do swoich pojazdów nowy chip AI – Turing. Jak zapowiedział prezes firmy He Xiaopeng, chip znajdzie zastosowanie we wszystkich przyszłych modelach produkcyjnych. Układ ma trzykrotnie większą moc obliczeniową niż wykorzystywany dotąd Nvidia Drive Orin X.

Technologia opracowana przez Xpeng ma pozwolić na rozwój pojazdów z poziomem autonomii L4. Oznacza to, iż kierowcy mogliby zdjąć ręce z kierownicy i oczy z drogi w wybranych lokalizacjach, zgodnie z definicją amerykańskiej organizacji SAE International.

Xpeng prezentuje globalne ambicje

Wypowiedź prezesa padła tuż przed wydarzeniem Global Brand Night, które odbywa się w Hongkongu. Podczas wydarzenia prezentowane są najnowsze pojazdy Xpeng, platforma autonomicznej jazdy oraz drony. Chip Turing stanowi centralny element platformy AI firmy, nazwanej Canghai.

Xpeng podkreśla, iż ich rozwiązania mają globalny potencjał:

„Nasze chipy będą widoczne w naszych samochodach na całym świecie w przyszłości” – powiedział He Xiaopeng.

Wyraził także nadzieję, iż przepisy w Hongkongu i innych zagranicznych rynkach umożliwią wprowadzenie pojazdów z systemami autonomii w przyszłym roku.

Zaawansowane systemy już dostępne na chińskich drogach

Aktualnie modele Xpeng, takie jak sedan P7 czy SUV G6, potrafią poruszać się automatycznie po chińskich drogach i autostradach, choć wymagają od kierowców pełnej uwagi – są to systemy L2+. Xpeng jako pierwszy producent w Chinach udostępnił swój system półautonomiczny – X NGP (navigation guided pilot) – w całym kraju, co nastąpiło jeszcze przed oficjalnym wdrożeniem Full Self Driving (FSD) Tesli.

Xpeng vs Tesla – kto wygrywa wyścig autonomii?

David Zhang, sekretarz generalny Międzynarodowego Stowarzyszenia Inżynierii Inteligentnych Pojazdów w Szanghaju, stwierdził:

„Wiodący chińscy producenci tacy jak Xpeng okazali się lepsi od Tesli w zakresie możliwości autonomicznej jazdy, przynajmniej na rodzimych drogach”.

Dodał jednak, iż technologie chińskich firm nie są jeszcze tak uniwersalne jak FSD Tesli.

Według Zhang’a, system wspomagania kierowcy Xpeng przewyższa Teslę pod względem rozpoznawania pasów ruchu i świateł drogowych. FSD Tesli, dostępny w Chinach od lutego za 64 tys. juanów, nie oferuje porównywalnych funkcji.

Xpeng stawia także na latające pojazdy

Podczas wydarzenia w Hongkongu prezentowany jest również samochód latający opracowany przez AeroHT – spółkę powiązaną z Xpeng. AeroHT to jeden z liderów rynku tego typu pojazdów w Chinach.

Zobacz również:

Źródło: Xpeng / Daniel Ren, Eric Ng i Yujie Xue dla South China Morning Post

Idź do oryginalnego materiału