Wybory prezydenta RP już 18 maja! Zaświadczenia o prawie do głosowania poza miejscem zameldowania wydawane są do 15 maja w kraju i do 13 maja w konsulatach za granicą

egrudziadz.pl 2 dni temu

Zaświadczenia o prawie głosowania poza miejscem zamieszkania należy pobrać w dowolnym organie gminy. W Grudziądzu – w Referacie Spraw Obywatelskich Urzędu Stanu Cywilnego przy ul. Mickiewicza 28/30 (pokój 6 za kasami).

WYBORY PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ – 18 MAJA 2025 r.

Udział w głosowaniu może wziąć obywatel polski, który

  • najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat,

Nie ma prawa wybierania osoba:

  • pozbawiona praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu,
  • pozbawiona praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu,
  • ubezwłasnowolniona prawomocnym orzeczeniem sądu,

Wyborcy zameldowani na pobyt stały w Grudziądzu są z urzędu ujmowani w stałym obwodzie głosowania adekwatnym dla adresu zameldowania na pobyt stały.

Zaświadczenia o prawie do głosowania może pobrać każda osoba posiadająca prawa wyborcze (nigdzie nie zameldowana, nie ujęta w stałym obwodzie głosowania).

Aby móc głosować poza miejscem zamieszkania należy pobrać w dowolnym organie gminy zaświadczenie o prawie do głosowania.

Zaświadczenie o prawie do głosowania należy odebrać osobiście lub przez pełnomocnika po okazaniu dokumentu tożsamości. Pełnomocnictwo do odbioru zaświadczenia jest pełnomocnictwem szczególnym, musi zatem jednoznacznie wskazywać, iż uprawnia pełnomocnika do tej konkretnej czynności.

Zaświadczenia o prawie do głosowania są wydawane od 4 kwietnia do 15 maja 2025 r. Wyborca otrzyma dwa zaświadczenia na pierwszą i ewentualną drugą turę.

W przypadku II tury osoba chcąca zagłosować poza miejscem stałego zamieszkania może pobrać zaświadczenie od 19 maja do 29 maja 2025 r.

Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnej komisji na terenie kraju, za granicą lub na polskim statku morskim.

UWAGA: zaświadczenia o prawie do głosowania wydawane są w Referacie Spraw Obywatelskich Urzędu Stanu Cywilnego ul. Mickiewicza 28/30 w Grudziądzu (pok. 6 za kasami) w godzinach pracy urzędu: poniedziałek, środa, czwartek 7.30 -15.30 we wtorek 7.30 – 17.00 w piątek 7.00 – 13.30.

W żadnym wypadku nie należy niszczyć pobranego zaświadczenia o prawie do głosowania. Będzie ono niezbędne w celu oddania głosu również w miejscu stałego zamieszkania.  Wyborca, który otrzymał zaświadczenie o prawie do głosowania jest wykreślany ze spisu wyborców w jego miejscu zamieszkania i może być dopisany do tego (albo innego) spisu wyborców tylko po okazaniu otrzymanego zaświadczenia. Należy przy tym dodać, iż w przypadku utraty wydanego zaświadczenia wydanie jego duplikatu nie jest możliwe, bez względu na przyczynę jego utraty/zniszczenia.

Z zaświadczeniem o prawie do głosowania nie trzeba dopisywać się do listy wyborców przed dniem głosowania. Na jego podstawie komisja wyborcza dopisze osobę do listy wyborców w niedzielę wyborczą i umożliwi głosowanie.

WNIOSEK O ZMIANĘ MIEJSCA GŁOSOWANIA

Wniosek należy złożyć w okresie od 4 kwietnia do 15 maja 2025 r. do urzędu gminy adekwatnego dla wybranego stałego obwodu głosowania na obszarze gminy, w której wyborca przebywać będzie w dniu wyborów

– na piśmie z własnoręcznym podpisem,

– elektronicznie z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl.

W przypadku II tury zmiany miejsca głosowania można dokonać od 19 maja do 29 maja 2025 r., o ile wyborca nie złożył wcześniej wniosku a chciałby zmienić swoje miejsce głosowania.

Wyborcy, którzy złożyli wniosek o zmianę miejsca głosowania w terminie od 4 kwietnia do 15 maja będą ujęci w spisie wyborców również w przypadku przeprowadzenia ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów).

Uwaga: wnioski o zmianę miejsca głosowania przyjmowane są przez Referat Spraw Obywatelskich Urzędu Stanu Cywilnego ul. Mickiewicza 28/30 w Grudziądzu pok.16 w godzinach pracy urzędu: poniedziałek, środa, czwartek 7.30 -15.30 we wtorek 7.30 – 17.00 w piątek 7.00 – 13.30.

Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania

Wnioski o ujęcie w stałym obwodzie głosowania na terenie miasta Grudziądza można składać przez cały rok. Decyzją Prezydenta wyborca ujmowany jest w Centralnym Rejestrze Wyborców na każde wybory. Wnioski można składać:

– na piśmie z własnoręcznym podpisem,

– elektronicznie z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl.

Ważne: Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające pobyt stały pod wskazanym adresem na terenie miasta (akt własności, umowa najmu, pierwsza strona zeznania podatkowego, rachunki, korespondencja przychodząca na adres pod którym wyborca chce być ujęty w Centralnym Rejestrze Wyborców).

Uwaga: wnioski o ujęcie w stałym obwodzie głosowania przyjmowane są przez Referat Spraw Obywatelskich Urzędu Stanu Cywilnego ul. Mickiewicza 28/30 w Grudziądzu pok.16 w godzinach pracy urzędu: poniedziałek, środa, czwartek 7.30 -15.30 we wtorek 7.30 – 17.00 w piątek 7.00 – 13.30.

Głosowanie przez pełnomocnika

Pełnomocnictwa do głosowania może udzielić wyborca, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat lub wyborca z orzeczoną w stopniu znacznym lub umiarkowanym niepełnosprawnością.  W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania wyborca składa wniosek o jego udzielenie, a osoba wskazana na pełnomocnika zgodę na jego przyjęcie. Do tych dokumentów należy dołączyć orzeczenie o niepełnosprawności wyborcy (w przypadku wyborcy niepełnosprawnego). W sytuacji, gdy wyborca najpóźniej w dniu wyborów kończy 60 lat orzeczenia nie przedstawia.

Przed pierwszym glosowaniem akt pełnomocnictwa sporządza się odrębnie na pierwsze głosowanie (tzw. I turę) oraz na ponowne głosowanie (tzw. II turę), o ile będzie ono przeprowadzone. Natomiast wyborca, który nie złożył wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa przed pierwszym głosowaniem, może po dniu pierwszego głosowania złożyć wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa, najpóźniej w 9. dniu przed dniem ponownego głosowania.

Głosowanie korespondencyjne

Korespondencyjnie głosują wyborcy, którzy najpóźniej w dniu wyborów kończą 60 lat oraz wyborcy z orzeczoną niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, bez ograniczenia wieku.  Do 5 maja 2025 r. przyjmowano zgłoszenia zamiaru głosowania korespondencyjnego przez wyborców niepełnosprawnych, w tym dzięki nakładek na karty do głosowania sporządzonych w alfabecie Braille’a, oraz przez wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat.

Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego dotyczy również ewentualnego ponownego głosowania. W przypadku przeprowadzenia ponownego głosowania wyborca, który nie zgłosił zamiaru głosowania korespondencyjnego przed pierwszym głosowaniem, może po dniu pierwszego głosowania zgłosić komisarzowi wyborczemu zamiar głosowania korespondencyjnego w ponownym głosowaniu, najpóźniej w 10. dniu przed dniem ponownego głosowania 22 maja 2025 r.

Obywatel polski mieszkający na stałe za granicą

Wyborcy przebywający za granicą i posiadający ważne polskie paszporty ujmowani są w spisie wyborców sporządzanym przez konsula. Wpis następuje na podstawie wniosku wyborcy wniesionego do 13 maja 2025 r. do adekwatnego terytorialnie konsula.

Termin złożenia wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosku o zmianę miejsca głosowania w obwodzie adekwatnym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych upływa 15 maja 2025 r. Termin złożenia wniosku o zmianę miejsca głosowania tylko w ponownym głosowaniu (tzw. II tura) rozpoczyna się w dniu 19 maja 2025 r. i upływa 29 maja 2025 r. Wniosek należy złożyć w godzinach pracy urzędu gminy.
O dotrzymaniu terminu złożenia wskazanych wyżej wniosków i oświadczeń decyduje data ich otrzymania przez adekwatny organ, a nie data nadania.
Przewodniczącym Państwowej Komisji Wyborczej jest Sylwester Marciniak.

FOT. MARYLA RZESZUT
Idź do oryginalnego materiału