Zielony wodór w logistyce chłodniczej
W ramach projektów, STEF wdraża technologię ogniw paliwowych do zasilania floty wózków widłowych w dwóch lokalizacjach:
- Athis-Mons, Francja – wodór zielony dostarczany na miejsce, produkowany z energii odnawialnej.
- Torrejón de Ardoz, Hiszpania – wodór produkowany na miejscu przy użyciu elektrolizera zasilanego energią z instalacji fotowoltaicznej o mocy 2,9 MWp.

Zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa operacyjnego
Zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych pozwala na szybsze tankowanie (poniżej 3 minut), wydłużoną pracę urządzeń w temperaturach od -18°C do +4°C oraz redukcję ryzyka związanego z wymianą baterii kwasowo-ołowiowych. Wózki wodorowe zapewniają również większy komfort operatorom.

Czas eksploatacji ogniwa paliwowego sięga 10 lat, czyli dwukrotnie więcej niż tradycyjnych akumulatorów. Projekty wpisują się w strategię klimatyczną STEF „Moving Green”, zakładającą całkowite przejście na energię niskoemisyjną do końca 2025 roku.
Zobacz również:
- Jakie są rodzaje (kolory) wodoru?
- Michelin i francuskie uczelnie łączą siły dla zielonego wodoru
Wsparcie technologiczne od Toyota i Plug Power
Toyota Material Handling Europe, wieloletni partner STEF, dostarcza modele wózków przystosowanych do ogniw paliwowych. W Athis-Mons uruchomionych zostanie 48 takich maszyn, a w Torrejón de Ardoz – 67.
Z kolei Plug Power odpowiada za pełne wdrożenie infrastruktury wodorowej – od dostawy ogniw GenKey i instalacji tankowania GenFuel, po lokalną produkcję zielonego wodoru. STEF dołącza tym samym do społeczności klientów Plug Power w Europie.
Zobacz również:
- Maroko w grze o zielony wodór – na stole 32 miliardy dolarów
- Latvenergo i H2Pro łączą siły. Zielony wodór niedługo na Łotwie
- Leuna Refinery bez emisji CO2. RWE dostarczy 30 000 ton zielonego wodoru rocznie od 2030 r.
Źródło: STEF Group, Toyota Material Handling Europe.