Co się wydarzyło?
Wojna na cła – USA podnoszą stawki
2 kwietnia 2025 roku, w symbolicznym wystąpieniu nazwanym przez Donalda Trumpa „Dniem Wyzwolenia” („Liberation Day”), prezydent USA ogłosił wprowadzenie nowych taryf celnych. Od 5 kwietnia podstawowa stawka 10% obejmie wszystkie importowane towary, z wyłączeniem stali, aluminium czy części motoryzacyjnych. Najmocniej uderzają podniesione stawki dla konkretnych krajów: 34% dla Chin, 20% dla Unii Europejskiej i 24% dla Japonii.
Komentarz i źródła:
- Zwiększenie kosztów usług AI i rozwiązań chmurowych. O ile półprzewodniki zostały oszczędzone we wzajemnych cłach, inne komponenty potrzebne do rozbudowy i utrzymania dużych centrów danych mogą wpłynąć na ceny usług AI i chmurowych (źródło: https://www.wsj.com/articles/with-trump-tariffs-even-ai-could-get-more-expensive-83a8f06e?mod=tech_feat2_ai_pos2). Z drugiej strony, dostawcy rozwiązań chmurowych, tacy jak Amazon, Google czy Microsoft, posiadają już dużą sieć centrów danych w Europie, więc potencjalny wpływ na biznes w Europie nie musi być tak duży.
- W ramach wprowadzania środków odwetowych Unia Europejska rozważa nowe środki regulacyjne, podatkowe i celne. W praktyce może to oznaczać, iż koncerny takie jak Amazon, Microsoft, Meta, Alphabet, mające swoje spółki w Europie, mogą ponieść rykoszet w postaci kar za niezgodność z wytycznymi dotyczącymi np. Digital Services Act czy opodatkowaniem Big Techów (źródło: https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-04-05/eu-answer-to-trump-may-involve-data-use-by-big-tech-france-says).
AI kupuje X – czy teo przelewanie z pustego w próżne?
Elon Musk zrealizował przejęcie swojej platformy społecznościowej X (wcześniej Twitter) przez swoją firmę zajmującą się sztuczną inteligencją, xAI. Transakcja została ogłoszona 28 marca 2025 roku i opierała się na wymianie akcji, co wyceniało xAI na 80 miliardów dolarów, a X na 33 miliardy dolarów po uwzględnieniu 12 miliardów dolarów zadłużenia. Celem fuzji było połączenie zaawansowanych technologii AI xAI z rozbudowaną bazą użytkowników X, co ma prowadzić do innowacyjnych funkcji i usług. Obie firmy są teraz częścią nowej korporacji o nazwie xAI Holdings Corp., zarejestrowanej w Nevadzie, z Muskiem na stanowisku prezesa.
Komentarz i źródła:
- Do rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji potrzebne są dwa rodzaje danych: dane treningowe, na podstawie których modele uczą się rozpoznawać wzorce, oraz dane zwrotne, które służą do optymalizacji algorytmów. W przypadku tych drugich mogą to być interakcje użytkowników na przedstawiane reklamy, sugerowane treści itp. Połączenie xAI z X daje tej pierwszej dostęp do 600 milionów użytkowników, publikujących dziennie 500 milionów tweetów (źródło: https://www.forbes.com/sites/kateoflahertyuk/2025/03/31/elon-musks-xai-buys-x-heres-what-that-means-for-you/)
- Dodatkowo warto zauważyć, iż integracja AI w mediach społecznościowych przyspiesza wyjątkowo dynamicznie. Meta Platforms właśnie upubliczniło kolejną wersję swojego modelu Liama (źródło: https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-04-06/meta-announces-release-of-new-llama-4-ai-models?srnd=phx-technology)
TikTok na sprzedaż – nowe oblicze konfliktu o dane
W cieniu taryf równie głośno wybrzmiewa temat TikToka. 5 kwietnia mija termin wyznaczony przez administrację Trumpa na sprzedaż amerykańskich operacji aplikacji – po wydaniu 20 stycznia rozporządzenia wykonawczego, które przesunęło wykonanie zakazu o 75 dni. realizowane są rozmowy z potencjalnymi nabywcami, a na liście pojawiają się takie firmy jak Oracle, Blackstone czy Amazon.
Komentarz i źródła:
- Z punktu widzenia Chin, wymuszenie sprzedaży to „jawny rozbój”. Z perspektywy USA – to kwestia bezpieczeństwa narodowego i kontroli nad danymi użytkowników. W rzeczywistości mamy jednak do czynienia z precedensem: globalna platforma technologiczna zostaje postawiona pod ścianą przez siły polityczne. Uruchamia to nowy rodzaj działań odwetowych na cła Donalda Trumpa, o czym zresztą mówi się już otwarcie: https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-04-05/eu-answer-to-trump-may-involve-data-use-by-big-tech-france-says
Kim jestem?
Nazywam się Bartosz Szkudlarek. Od 25 lat tworzę oprogramowanie dla klientów z branży finansowej, medialnej oraz administracji publicznej. Zarządzam Eversis, software housem realizującym projekty dla takich firm jak BNP Paribas, mBank, Europejska Agencja Kosmiczna czy CERN. Mój etos pracy opiera się na skutecznym wykorzystywaniu technologii przez biznes – pomagam moim klientom wykorzystywać potencjał rozwiązań opartych na chmurze, automatyzacji i AI. Aktywnie dzielę się wiedzą, analizami i kulisami projektów IT w social mediach.
https://www.linkedin.com/in/bszkudlarek/