W rocznicę rozdziału Kościoła od państwa poparcie dla laickości we Francji spada wśród młodych

ifrancja.fr 19 godzin temu

We wtorek mija 120 lat od przyjęcia francuskiej ustawy o oddzieleniu Kościołów od państwa, która do dziś pozostaje filarem Republiki. Zasadę laickości popiera 65 proc. społeczeństwa, jednak badania pokazują niższe poparcie w grupie 18–24 lata, gdzie wynosi 58 proc.

Są to wyniki sondażu ośrodka Ifop, przeprowadzonego dla Fundacji im. Jeana Jaurèsa i opublikowanego we wtorek. 80 proc. respondentów uznało w tym sondażu, iż zasada laickości jest bardzo ważna dla tożsamości Francji.

Ogółem 65 proc. Francuzów jest zadowolonych z zasady rozdziału Kościołów od państwa; dla porównania, w 1989 roku było to 61 procent. Jednak wśród młodzieży ten wskaźnik wynosi w tej chwili 58 proc., podczas gdy w 1989 roku było to 71 procent.

Badacz Ifop François Kaurs zwrócił uwagę, iż wciąż większość – 60 proc. – obywateli uważa, iż nie należy nic zmieniać w ustawie z 1905 roku. Zarazem aż 40 proc. chciałoby zawiesić lub zmodyfikować to prawo (w 2005 roku chciało tego 29 proc.) Przy czym zmiana raczej dotyczyłaby zaostrzenia: 55 proc. respondentów chciałoby, żeby laickość we Francji ewoluowała w kierunku wzmocnienia jej reguł.

Komentując sondaż, Kraus uznał, iż Francuzi dziś nie podzielają opinii, zgodnie z którą laickość wymaga ścisłego respektowania ram prawnych wynikających z ustawy z 1905 roku. Dziś opinia publiczna, jak ocenił badacz, skłania się wyraźnie ku społeczeństwu, w którym państwo interweniuje, by zapewnić obywatelom „wolność od podlegania” w pewnych miejscach i okolicznościach „ostentacyjnemu manifestowaniu (pewnych) szczególnych przynależności”.

W sondażu widać też krytyczne spojrzenie na sposób, w jaki idea laickości jest wykorzystywana w sferze polityki i mediów. 52 proc. badanych uznało, iż obrona laickości jest „instrumentalizowana przez polityków i dziennikarzy, którzy w istocie chcą oczernić muzułmanów”.

Ustawa z 1905 roku jest fundamentem francuskiej koncepcji laickości rozumianej jako neutralność wyznaniowa. Prawo to zapewniło wolność sumienia i kultu religijnego, stanowiąc też, iż państwo nie opłaca ani nie subwencjonuje żadnego wyznania. Państwo francuskie, począwszy od 1905 roku „nie ma religii”; religia jest wyłącznie sprawą prywatną obywatela, ale też każdy ma swobodę wyznania, a neutralność państwa staje się gwarancją równości obywateli.

Świeckie szkolnictwo wprowadzano we Francji począwszy od końca XIX wieku. Zasada świeckości oświaty jest zapisana we francuskiej konstytucji. Od 2004 r. w publicznych szkołach do szczebla liceum włącznie zabronione jest “ostentacyjne manifestowanie przynależności religijnej”, co oznacza zakaz nie tylko muzułmańskich chust na głowę, ale także widocznych krzyżyków lub jarmułek. (PAP)

Idź do oryginalnego materiału