Do 2030 r. Paryż usunie 60 tys. miejsc parkingowych i zastąpi je drzewami. Stolica Francji jest dziś chyba najbardziej znanym miastem tak otwarcie walczącym z samochodami po to, by polepszyć życie w mieście, zmniejszyć zanieczyszczenia i emisję dwutlenku węgla. Rządząca już od ponad dekady Paryżem Anne Hidalgo realizuje strategię nazwaną „Szybciej, Sprawiedliwiej, Bardziej Lokalnie”, której celem jest stworzenie bardziej zielonego miasta, odpornego na ekstremalne warunki pogodowe i bardziej przyjaznego pieszym.
Głównym sposobem na osiągnięcie tego w mieście jest utworzenie 300 hektarów nowej zielonej przestrzeni. Usuwanie miejsc parkingowych jest głównym założeniem tego planu. Bo wiele miejsc przy krawężnikach można z łatwością zastąpić rzędami drzew, które również wspomagają wchłanianie wód opadowych. Do tego dojdą „place oazowe”, które powstaną w każdej z 20 paryskich dzielnic. Zasadzone tam drzewa oraz konstrukcje zacieniające (np. altany), mają oferować mieszkańcom wytchnienie od słońca, pomóc obniżyć temperaturę powietrza oraz walczyć ze skutkami miejskich wysp ciepła.
Ostatnie fale upałów ujawniły podatność Paryża na rosnące temperatury latem — miasto generuje potężny efekt miejskiej wyspy ciepła, a wiele jego domów i przedsiębiorstw nie ma klimatyzacji. Zgodnie z planem przystosowania miasta do zmian klimatycznych powstanie więcej osiedlowych centrów chłodzenia zainstalowane zostaną odblaskowe „chłodne dachy” na 1000 budynkach publicznych.
Zyskają również piesi. Miasto zobowiązało się do stworzenia wolnego od samochodów centrum dla serca każdej dzielnicy. Na Boulevard Périphérique, niesławnej wewnętrznej obwodnicy Paryża, powstanie pas ruchu wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej i osób korzystających z usług carpoolingu. Na pasach, które pozostaną otwarte dla wszystkich, ograniczenia prędkości zostaną zmniejszone do 50 kilometrów na godzinę.
Pod rządami burmistrz Hidalgo Paryż zyskał reputację szczególnie proaktywnego wobec ruchu samochodowego, blokując pojazdy zanieczyszczające środowisko w swoim centrum , zmniejszając przestrzeń dla samochodów w wielu obszarach i wprowadzając ograniczenia prędkości . Usunięta została również część miejsc parkingowych, które zostały pokryte zielenią albo zamienione w przestrzeń dla pieszych na głównych placach i skrzyżowaniach. Teraz to zostanie zrobione na dużo większą skalę. Inwestycja ma być gotowa do 2030 r., ale pierwsze tereny zielone będą gotowe już w przyszłym roku.