Według informacji przekazanych przez ministerstwo, w Chełmie rzeczywiście planowane są dwa terminale intermodalne. Jednak, jak zaznaczono, inwestycje te nie są prowadzone przez PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji ani przez inne spółki podległe resortowi infrastruktury. Oznacza to, iż ministerstwo nie sprawuje bezpośredniego nadzoru nad realizacją tych projektów.PKP CARGO S.A., które było wcześniej kojarzone z inicjatywą budowy terminala, wycofało się z planów inwestycyjnych. Spółka – zmagająca się z trudnościami finansowymi – jeszcze na początku 2024 roku przeprowadziła jedynie wstępne analizy dotyczące możliwej lokalizacji terminali, w tym także w Chełmie. Jednak ze względu na pogarszającą się sytuację ekonomiczną, dalsze prace zostały wstrzymane.Anna Dąbrowska-Banaszek w swojej interpelacji pytała m.in. o datę rozpoczęcia prac budowlanych, przewidywane koszty, lokalizację terminala oraz spółkę odpowiedzialną za inwestycję. Odpowiedź ministerstwa nie przyniosła jednoznacznych deklaracji – wskazano jedynie, iż inwestorami są inne, nieokreślone bliżej podmioty.Dwa nowoczesne terminale i suchy portNiezależnie od powyższych informacji, w Chełmie ruszyła już budowa nowoczesnego HUB-u logistycznego, który ma wzmocnić potencjał miasta jako kluczowego węzła transportowego w Polsce. Inwestycja realizowana przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP) ma zakończyć się w 2026 roku.Inwestycja obejmuje m.in. budowę magazynów z częścią biurowo-socjalną, zbiorników przeciwpożarowych, stacji trafo, punktów ładowania samochodów elektrycznych (8 szt.), pełnej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i gazowej oraz placów manewrowych i parkingów.Kolejną, niezależną inwestycją jest terminal intermodalny realizowany przez firmę Cedrob Cargo. Infrastruktura powstanie przy ul. Fabrycznej. Z opisu technicznego wynika, iż projekt obejmuje rozbudowę istniejącej bocznicy kolejowej o nowe tory przeładunkowe, manewrowe i serwisowe oraz stworzenie magazynowo-suszarniczej infrastruktury do przechowywania ziarna w zbiornikach o łącznej pojemności 100 tys. ton. Wykonawcą została firma TorKol Sp. z o.o., a termin zakończenia inwestycji planowany jest na połowę 2026 roku.Cedrob Cargo, spółka należąca do Cedrob S.A., działa od 2017 roku i specjalizuje się w transporcie intermodalnym surowców do produkcji pasz. Już w 2022 roku firma ogłosiła, iż Chełm stanie się siedzibą jej dużego centrum logistycznego. Jak podkreślano, to efekt długofalowych działań promocyjnych i negocjacji z lokalnym samorządem.Równolegle procedowana jest również inwestycja o charakterze międzynarodowym – budowa Intermodalnego Suchego Portu w gminie Chełm. Projekt przyciąga uwagę inwestorów z całego świata, w tym z Korei Południowej. Port ten ma wspierać transport między Azją a Europą oraz pełnić funkcję zaplecza logistycznego dla odbudowy Ukrainy. Inwestycja ma potencjał przekształcenia regionu w strategiczny węzeł handlowy na styku Wschodu i Zachodu.Czytaj także: