Coraz częściej w internecie można natknąć się na reklamy, w których znane osoby zachęcają do szybkiego i „pewnego” inwestowania. Przekazują, iż to prosty sposób na podwojenie majątku – bez ryzyka, bez komplikacji. Ale Ministerstwo Cyfryzacji i CERT Polska biją na alarm: to może być dobrze zorganizowane oszustwo, którego celem jest wyłudzenie Twoich danych i pieniędzy.

Fot. Warszawa w Pigułce
Wizerunek znanej twarzy to nowa broń cyberprzestępców
Twórcy fałszywych kampanii reklamowych coraz częściej podszywają się pod polityków, prezenterów telewizyjnych czy znanych przedsiębiorców. Bez ich wiedzy i zgody tworzą filmy oraz grafiki stylizowane na autentyczne materiały prasowe lub wywiady. Wszystko po to, by wzbudzić zaufanie i przekonać odbiorców do kliknięcia w link prowadzący do fałszywej strony inwestycyjnej.
Jak wygląda schemat oszustwa?
Po kliknięciu w reklamę użytkownik zostaje przekierowany na stronę łudząco przypominającą legalną platformę inwestycyjną. Znajdują się tam zachęcające opisy i obietnice dużych zysków. W celu rozpoczęcia „inwestowania” należy podać dane kontaktowe – a to już prosta droga do rozmowy z fałszywym konsultantem. Ten namawia do przelania środków, które – jak się później okazuje – trafiają wprost do oszustów.
Statystyki są alarmujące
W 2024 roku CERT Polska zidentyfikował ponad 50 tysięcy fałszywych stron promujących inwestycje. Tylko w pierwszym kwartale wykryto ich aż 14 tysięcy. Większość tych stron trafiła na Listę Ostrzeżeń. w tej chwili oszuści udoskonalają swoje techniki – coraz częściej wykorzystują twarze polityków aktywnych w kampaniach wyborczych.
Konsekwencje są poważne – finansowe i społeczne
Takie reklamy uderzają nie tylko w portfele oszukanych osób, ale również w reputację tych, których wizerunek został bezprawnie użyty. Zaufanie, jakie Polacy mają do znanych postaci życia publicznego, zostaje wykorzystane do budowania fałszywego autorytetu i oszukiwania kolejnych ofiar.
Jak się bronić przed fałszywymi reklamami?
– Zawsze sprawdzaj, czy strona, na którą trafiłeś, jest prawdziwa
– Nie ufaj reklamie tylko dlatego, iż widzisz w niej znaną osobę
– Nie podawaj swoich danych i nie rób przelewów, jeżeli nie masz 100% pewności
– Podejrzane witryny zgłaszaj do CERT Polska – przez stronę incydent.cert.pl
– W aplikacji mObywatel możesz skorzystać z funkcji „Zgłoś incydent” i przesłać zgłoszenie w kilku kliknięciach
Platformy społecznościowe pod lupą
Polskie instytucje podejmują działania, by chronić użytkowników, jednak skuteczna walka z tym zjawiskiem wymaga także stanowczej reakcji firm zarządzających reklamami online. Meta, Google i inne globalne platformy muszą szybciej usuwać fałszywe treści i blokować konta oszustów. Każde zgłoszenie ma znaczenie.
Jeśli reklama wygląda zbyt pięknie, by była prawdziwa – to prawdopodobnie masz rację. Zachowaj czujność i nie daj się oszukać.