UREgulowana wiedza konsumenta: nowe prawa i obowiązki na rynku energii elektrycznej

enerad.pl 22 godzin temu

Nowy „Zbiór Praw Konsumenta” – co zawiera?

Opublikowany przez URE dokument stanowi nie tylko realizację obowiązku ustawowego, ale także ważne narzędzie edukacyjne. Zawiera praktyczne informacje na temat funkcjonowania rynku sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej oraz katalog praw przysługujących odbiorcom indywidualnym.

W „Zbiorze Praw Konsumenta Energii Elektrycznej” znajdziemy m.in.:

  • listę sprawdzonych źródeł informacji,
  • prawa i obowiązki w procesie przyłączania do sieci,
  • zasady zawierania i rozwiązywania umów,
  • informacje o sprzedaży rezerwowej,
  • procedury zmiany sprzedawcy,
  • składniki taryf i faktur,
  • sposób składania reklamacji,
  • ostrzeżenia przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.

Wiedza o rynku energii wciąż zbyt niska

Z badania „Rachunki pod kontrolą konsumenta”, przeprowadzonego na zlecenie URE, wynika, iż jedynie 29% Polaków w pełni rozumie, jak działa rynek energii. Aż 68% korzysta z taryf zatwierdzanych przez Prezesa URE, ale tylko 6% odbiorców świadomie wybrało ofertę wolnorynkową. Co więcej, 59% konsumentów nie ma pewności, z jakiego rodzaju umowy korzysta.

Z raportu wynika również, iż 61% odbiorców spotkało się z próbą oszustwa na rynku energii – najczęściej były to fałszywe wezwania do zapłaty oraz podszywanie się pod sprzedawcę.

Edukacja konsumenta to obowiązek i misja URE

Jednym z priorytetów regulatora sektora energetycznego jest zwiększanie świadomości konsumenckiej. Oprócz publikacji Zbioru, URE prowadzi również kampanię edukacyjną „UREgulowana wiedza konsumenta”. W jej ramach powstała m.in. ulotka informacyjna „Rachunki pod kontrolą konsumenta”, która w przystępny sposób tłumaczy:

  • jak działa rynek energii,
  • z czego składa się rachunek za prąd,
  • czym jest mrożenie cen w 2025 roku,
  • jak bronić się przed nieuczciwymi praktykami.

Zgodnie z art. 5 ust. 6e ustawy – Prawo energetyczne, każdy sprzedawca energii i gazu ma obowiązek przekazać odbiorcom kopię Zbioru Praw Konsumenta i zapewnić do niego publiczny dostęp.

Zobacz również:
  • URE zatwierdza taryfy Enea: zmiany dla firm i gospodarstw domowych
  • Ponad 15 tys. odmów przyłączeń do sieci. Infrastruktura wymaga pilnych zmian [raport URE]
  • URE zatwierdza taryfy: Energa, Enea i Tauron stawiają na elastyczność. Czy przekonają odbiorców?

Źródło: URE

Idź do oryginalnego materiału