Unieważnianie DPR-ów i EDPR-ów bez dodatkowej kontroli marszałka?

3 dni temu

Jak wynika z założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi rząd przygotowuje zmiany w przepisach środowiskowych, które mają rozwiązać istotne problemy wpływające na efektywność administracji i działalność gospodarczą – chodzi przede wszystkim o:

  • spory kompetencyjne między organami administracyjnymi oraz
  • trudności w unieważnianiu nierzetelnych dokumentów dotyczących recyklingu odpadów opakowaniowych.

Spory kompetencyjne hamują wydawanie pozwoleń

Jednym z głównych celów projektu jest jednoznaczne określenie adekwatności organów w zakresie wydawania pozwoleń zintegrowanych dla instalacji do magazynowania odpadów niebezpiecznych o pojemności przekraczającej 50 ton. w tej chwili niejasne przepisy powodują spory między marszałkami województw a starostami, co prowadzi do przeciągających się postępowań administracyjnych.

Zgodnie z art. 201 Prawa ochrony środowiska, pozwolenia zintegrowanego wymagają instalacje, których działalność może powodować znaczne zanieczyszczenia środowiska. Wśród nich znajdują się m.in. instalacje do magazynowania odpadów niebezpiecznych, wskazane w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 27 sierpnia 2014 r.

W Polsce działa około 100 takich instalacji. Liczne zapytania i interwencje wpływające do Ministerstwa Klimatu i Środowiska, a także sprawy kierowane do sądów administracyjnych, potwierdzają pilną potrzebę rozwiązania problemu. Obecna sytuacja uniemożliwia sprawne uruchomienie instalacji technicznie gotowych do eksploatacji.

Marszałek województwa jako jedyny organ adekwatny

Projekt nowelizacji zakłada jednoznaczne wskazanie, iż to marszałek województwa będzie wyłącznie adekwatny do wydawania pozwoleń zintegrowanych dla instalacji magazynujących odpady niebezpieczne powyżej 50 ton. Dzięki temu zostaną wyeliminowane spory kompetencyjne, a procedury administracyjne ulegną uproszczeniu. Cel projektu nie może zostać osiągnięty w inny sposób niż poprzez nowelizację ustawy.

Trudności w unieważnianiu nierzetelnych dokumentów DPR i EDPR

Drugim obszarem wymagającym zmian jest procedura unieważniania dokumentów DPR i EDPR, czyli zaświadczeń potwierdzających recykling odpadów opakowaniowych. Obecne przepisy przewidują, iż marszałek województwa może unieważnić takie dokumenty wyłącznie w przypadku rażących nieprawidłowości stwierdzonych podczas własnej kontroli.

W praktyce oznacza to, iż o ile podmiot przestaje istnieć przed upływem trzyletniego terminu przewidzianego na przeprowadzenie kontroli, marszałek traci możliwość skutecznego działania. Dodatkowo, ograniczenie to wydłuża postępowania i zwiększa ryzyko przedawnienia zobowiązań z tytułu opłaty produktowej.

Większe możliwości działania dla marszałków

Projekt przewiduje zmianę przepisów, która umożliwi marszałkom opieranie się na materiałach dowodowych zgromadzonych przez inne instytucje – w tym organy ścigania, Krajową Administrację Skarbową, Inspekcję Ochrony Środowiska czy kontrole przewidziane w ustawie o IOŚ. Dzięki temu unieważnienie nierzetelnych dokumentów będzie możliwe również bez konieczności przeprowadzania osobnej kontroli przez marszałka.

Podobnie jak w przypadku sporów kompetencyjnych, skuteczne wdrożenie tych rozwiązań wymaga nowelizacji obowiązujących ustaw.

Idź do oryginalnego materiału