
fot. Anna Wróblewska/UM Radom
Idalińska będzie miała 6 m szerokości i nowe chodniki po obu stronach jezdni. Powstaną również nowe odcinki dróg dojazdowych. W miejscach zbliżonych do obecnych zostaną również zbudowane perony przystankowe dla autobusów komunikacji miejskiej. Po różnych odcinkach ulicy Idalińskiej kursują w tej chwili pojazdy linii 2, 3, 11, 20 i N3. Nowością będzie para przystanków przy wspomnianym powyżej połączeniu ulic Białej i Gałczyńskiego. Poprawi to dostępność komunikacji w tej okolicy.
– To dla mnie szczególnie ważna inwestycja, która zajęła wiele miejsca w dyskusji podczas kampanii przez wyborami samorządowymi. Idalińska była jedną z najczęściej wskazywanych przez mieszkańców ulic, które wymagają przebudowy. Finansowanie mamy zapewnione. Część to pieniądze, które otrzymaliśmy od marszałka Województwa Mazowieckiego na pokrycie kosztów budowy trasy N-S – mówi prezydent Radosław Witkowski.
W ramach inwestycji powstanie też nowy odcinek łączący ulicę Białą z ulicą Gałczyńskiego. Będzie również przebudowany biegnący za kościołem fragment Wyścigowej, od Białej do Idalińskiej. Projekt przewiduje także budowę wyniesionych skrzyżowań z Rzeszowską, Wiertniczą i Źródłową. Aby polepszyć widoczność dla kierowców pojazdów wyjeżdżających z ulic podporządkowanych i dla pieszych, zmieni się równocześnie układ drogowy między wlotem ulicy Gałczyńskiego a skrzyżowaniem z ulicami Przejazd i Wyścigową.
Przewidywany termin zakończenia całej inwestycji to trzeci kwartał 2026 r.
Koncepcja spełniła oczekiwania
Na przełomie lutego i marca 2023 r. zostały przeprowadzone konsultacje społeczne, dotyczące przebudowy ulicy Idalińskiej. Mogli w nich wziąć udział nie tylko mieszkańcy Idalina, ale również wszyscy zainteresowani radomianie. Przedstawiona wtedy koncepcja spełniła oczekiwania około 45 proc. ankietowanych, a około 33 proc. było odmiennego zdania (pozostałe osoby nie miały zdania na ten temat lub nie odpowiedziały na to pytanie). Odpowiednio po około 75 i 78 proc. ankietowanych uznało, iż przebudowa ulicy Idalińskiej polepszy ruch pojazdów i bezpieczeństwo pieszych. Projektanci ulicy uwzględnili po konsultacjach część zgłoszonych sugestii.
Źródło: UM Radom, MZDiK Radom