Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu

enerad.pl 7 godzin temu

Wzrost i spadek sprzedaży PHEV – globalne różnice

W latach 2021-2024 udział hybryd plug-in (PHEV) w sprzedaży nowych samochodów osobowych w Chinach wzrósł z 3% do 19%. W Stanach Zjednoczonych odnotowano nieznaczny wzrost z 1% do 2%, podczas gdy w Europie udział ten spadł z 9% do 7%. Tak wyraźne różnice wynikają przede wszystkim z odmiennych polityk i regulacji przyjmowanych przez rządy poszczególnych regionów.

Porównanie rynków: Chiny, Europa, USA

Analiza obejmuje okres 2014-2024 i uwzględnia osiem kluczowych aspektów: sprzedaż, udział rynkowy, segmentację, ewolucję technologii, liczbę dostępnych modeli, zasięg elektryczny, emisje CO2 oraz zużycie energii elektrycznej. Mimo różnic, rynki te łączy kilka cech:

  • Prawie wszystkie sprzedawane PHEV to pojazdy lekkie (do 3,5 tony).
  • Najpopularniejszym segmentem wśród PHEV są SUV-y we wszystkich analizowanych regionach.

Kluczowe różnice w rozwoju rynku PHEV

  • W Europie od 2021 roku obserwuje się spadek sprzedaży i udziału PHEV, podczas gdy w Chinach notowany jest ciągły wzrost.
  • Pojazdy typu range-extended zyskują na znaczeniu w Chinach (2020-2024), natomiast w Europie i USA ich udział pozostaje znikomy.
  • Średni deklarowany zasięg elektryczny PHEV w Chinach przekroczył 100 km w latach 2023-2024, podczas gdy w Europie i USA utrzymuje się na poziomie około 70 km.
  • W okresie 2014-2024 średnie deklarowane emisje CO2 przez PHEV spadły w Chinach i Europie, natomiast w USA wzrosły.

Polityki regulacyjne i ich wpływ na rynek

Rządy Chin, Europy i Stanów Zjednoczonych sygnalizują zaostrzenie regulacji dotyczących hybryd plug-in. Jest to reakcja na dowody, iż rzeczywiste emisje PHEV są wyższe od deklarowanych przez producentów. Konsekwencją mogą być zmiany w systemach wsparcia i wymogach technicznych dla nowych modeli.

Podsumowanie: co dalej z rynkiem PHEV?

Analiza pokazuje, iż przyszłość hybryd plug-in zależy od podejścia regulatorów oraz tempa rozwoju technologii – szczególnie w zakresie zasięgu i realnych emisji. Chiny wyraźnie liderują pod względem innowacji i wzrostu rynku, podczas gdy Europa i USA mogą stanąć przed wyzwaniami związanymi z dostosowaniem polityk do rzeczywistych efektów środowiskowych tych pojazdów.

Źródło: ICCT Publications

Idź do oryginalnego materiału