Wzrost i spadek sprzedaży PHEV – globalne różnice
W latach 2021-2024 udział hybryd plug-in (PHEV) w sprzedaży nowych samochodów osobowych w Chinach wzrósł z 3% do 19%. W Stanach Zjednoczonych odnotowano nieznaczny wzrost z 1% do 2%, podczas gdy w Europie udział ten spadł z 9% do 7%. Tak wyraźne różnice wynikają przede wszystkim z odmiennych polityk i regulacji przyjmowanych przez rządy poszczególnych regionów.
Porównanie rynków: Chiny, Europa, USA
Analiza obejmuje okres 2014-2024 i uwzględnia osiem kluczowych aspektów: sprzedaż, udział rynkowy, segmentację, ewolucję technologii, liczbę dostępnych modeli, zasięg elektryczny, emisje CO2 oraz zużycie energii elektrycznej. Mimo różnic, rynki te łączy kilka cech:
- Prawie wszystkie sprzedawane PHEV to pojazdy lekkie (do 3,5 tony).
- Najpopularniejszym segmentem wśród PHEV są SUV-y we wszystkich analizowanych regionach.
Kluczowe różnice w rozwoju rynku PHEV
- W Europie od 2021 roku obserwuje się spadek sprzedaży i udziału PHEV, podczas gdy w Chinach notowany jest ciągły wzrost.
- Pojazdy typu range-extended zyskują na znaczeniu w Chinach (2020-2024), natomiast w Europie i USA ich udział pozostaje znikomy.
- Średni deklarowany zasięg elektryczny PHEV w Chinach przekroczył 100 km w latach 2023-2024, podczas gdy w Europie i USA utrzymuje się na poziomie około 70 km.
- W okresie 2014-2024 średnie deklarowane emisje CO2 przez PHEV spadły w Chinach i Europie, natomiast w USA wzrosły.
Polityki regulacyjne i ich wpływ na rynek
Rządy Chin, Europy i Stanów Zjednoczonych sygnalizują zaostrzenie regulacji dotyczących hybryd plug-in. Jest to reakcja na dowody, iż rzeczywiste emisje PHEV są wyższe od deklarowanych przez producentów. Konsekwencją mogą być zmiany w systemach wsparcia i wymogach technicznych dla nowych modeli.
Podsumowanie: co dalej z rynkiem PHEV?
Analiza pokazuje, iż przyszłość hybryd plug-in zależy od podejścia regulatorów oraz tempa rozwoju technologii – szczególnie w zakresie zasięgu i realnych emisji. Chiny wyraźnie liderują pod względem innowacji i wzrostu rynku, podczas gdy Europa i USA mogą stanąć przed wyzwaniami związanymi z dostosowaniem polityk do rzeczywistych efektów środowiskowych tych pojazdów.
Źródło: ICCT Publications
















