Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. Po konsultacjach społecznych wiceprezydent Kulig zapowiada duże zmiany w projektach

1 rok temu

Ponad dwa tysiące uwag i wniosków zostało złożonych w trakcie zakończonych niedawno, prowadzonych na szeroką skalę konsultacji społecznych dotyczących tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig zapewnia, iż wszystkie zostaną dokładnie przenalizowane, wiele z nich będzie uwzględniona w tzw. wariancie wynikowym obu tras. Poznamy go najpóźniej w połowie przyszłego roku, a wcześniej zostanie opracowany raport z konsultacji. Wstępne opracowania koncepcyjne zostaną zmodyfikowane w sposób spełniający oczekiwania mieszkańców wyrażone podczas konsultacji społecznych.

Plany budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej wzbudziły ogromne zainteresowanie mieszkańców Krakowa. W trakcie konsultacji społecznych zgłoszono ponad 2 tys. uwag i wniosków. Znaczna część z nich zostanie uwzględniona przy tworzeniu ostatecznej koncepcji przebiegu obu tras.

– Do wszystkich uwag będzie musiała się odnieść spółka Trasa Łagiewnicka, odpowiedzialna za przygotowania do budowy dwóch kolejnych tras, a adekwatnie spółka MP Mosty, która przygotowała koncepcje tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej poddane konsultacjom, a przede wszystkim – specjalny zespół pod kierunkiem prof. Andrzeja Szaraty z Politechniki Krakowskiej, który wyda opinię co do przedstawionych koncepcji – mówi wiceprezydent miasta Andrzej Kulig. I przyznaje, iż ze wstępnych rozmów z prof. Szaratą wynika, iż część uwag mieszkańców pokrywa się z uwagami tego zespołu.

Fot. Spółka Trasa Łagiewnicka

Te uwagi mieszkańców są rozważane
Najważniejsza zbieżność opinii mieszkańców i specjalistów, która rozważana jest przy tworzeniu ostatecznej koncepcji Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, dotyczy całego przebiegu obu tras w tunelach. – Dzięki temu uratowany zostałby las łęgowy, a także ogródki działkowe – podkreśla wiceprezydent Andrzej Kulig.

Druga ważna, zakładana wstępnie zmiana to rezygnacja z przedłużania linii tramwajowej z Salwatora do Przegorzał. I co jeszcze ważniejsze – rezygnacja z planu budowy nowej linii tramwajowej w ciągu tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Trzeba podkreślić, iż to jeszcze nie jest przesądzone, ale możliwe do uwzględnienia w ostatecznej koncepcji tras. – Takie rozwiązanie jest argumentowane zbyt małymi potokami pasażerskimi – tłumaczy Andrzej Kulig. Zaznacza jednak, iż wskazywana jest konieczność budowy linii tramwajowej łączącej południe Krakowa z północną częścią miasta. – Jednak zespół wskazuje raczej na przedłużenie linii tramwajowej z ulicy Kapelanka w stronę Cichego Kącika i tam podpięcie się do linii premetra – dodaje wiceprezydent. Ta linia tramwajowa – jeżeli jej zasadność potwierdzą dalsze analizy – byłaby realizowana jako osobne zadanie inwestycyjne.

W przypadku rezygnacji z linii tramwajowej prowadzącej przez Księcia Józefa, kolejną rozważaną propozycją zmian jest rezygnacja z budowy parkingu park&ride w tym rejonie. – Nie byłoby w tym miejsca węzła przesiadkowego, więc i taki parking byłby zbędny – argumentuje wiceprezydent.

Teraz czas na szczegółowe analizy i dodatkowe konsultacje
Andrzej Kulig stanowczo podkreśla, iż to są wstępne opinie. – Teraz przyjdzie czas na dokładane analizy, które pokażą, czy takie propozycje są racjonalne, uzasadnione technicznie i ekonomicznie – zaznacza wiceprezydent. Po tych analizach powstanie ostateczna koncepcja dla tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej (tzw. wariant wynikowy). Poznamy ją do połowy 2023 roku. – I ta koncepcja, zgodnie z deklaracjami składanymi podczas spotkań konsultacyjnych, jeszcze raz zostanie poddana konsultacjom społecznym – zapewnia Andrzej Kulig. Po ponownych konsultacjach zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obu tras. Decyzja środowiska, zatwierdzająca przebieg trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej mogłaby został wydana w połowie 2024 roku.

Fot. spółka Trasa Łagiewnicka

Konsultacje społeczne dotyczące tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej prowadzone były w okresie od 17 października do 2 grudnia 2022 r. Ich celem było zaprezentowanie wariantów projektowanych Tras: Zwierzynieckiej i Pychowickiej oraz zebranie opinii mieszkańców co do wyboru jednego z wariantów Tras, a także uwag do preferowanego wariantu, propozycji rozwiązań dodatkowych oraz innych oczekiwań w stosunku do planowanej inwestycji. W ramach tych konsultacji odbyło się pięć otwartych spotkań z mieszkańcami, cztery dyżury projektantów w budynkach rad dzielnic oraz osiem dyżurów telefonicznych. Uwagi mieszkańców zostaną ujęte w raporcie z konsultacji, który będzie podstawą do wykonania tzw. wariantu wynikowego (ostatecznej koncepcji dla tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej). Raport z konsultacji powinien być znany w ciągu kilku tygodni.

(GS)

Idź do oryginalnego materiału