„Taka sytuacja nigdy więcej się nie powtórzy” – prezydent Nowak o programie szwajcarskim

nadwisla24.pl 5 dni temu

Dlaczego władze Tarnobrzega zrezygnowały z aplikacji o miliony z funduszy szwajcarskich w ramach w ramach Polsko-Szwajcarskiego Program Rozwoju Miast, zapytaliśmy prezydenta Łukasza Nowaka podczas ostatniej konferencji prasowej.

Wyjaśnienie włodarza miasta były wówczas krótkie, natomiast wczoraj prezydent Nowak wydal w tej sprawie oświadczenie, w którym napisał:

Powodem niezłożenia wniosku do programu szwajcarskiego był brak posiadania dokumentacji technicznej i brak strategii w obszarze pozyskiwania środków zewnętrznych (…) Taka sytuacja nigdy więcej się nie powtórzy, nie ważne czy „jesteśmy” zajęci akurat wyborami, w czasie gdy powinna tworzyć się dokumentacja do programu, który został ogłoszony już w lutym 2024 r.

PEŁNA TREŚĆ OŚWIADCZENIA PREZYDENTA ŁUKASZA NOWAKA:

„Powodem niezłożenia wniosku do programu szwajcarskiego był brak posiadania dokumentacji technicznej i brak strategii w obszarze pozyskiwania środków zewnętrznych. Kiedy objąłem funkcję Prezydenta Tarnobrzega w maju ubiegłego roku, miasto nie posiadało opracowanej dokumentacji technicznej i wymaganych zezwoleń na budowy.

Obszar, w którym rozpoczęły się prace nad dokumentami w poprzedniej kadencji, czyli strefa na Machowie (ul. Siarkopolowa, Mechaniczna i Chemiczna) posiadał jedynie plan funkcjonalno-użytkowy wymienionych ulic. Te dokumenty nie wystarczyły do składania wniosków do programu szwajcarskiego.

W budżecie, na sesji w czerwcu (pierwsza sesja, po tej na której zostałem zaprzysiężony) zabezpieczone zostało 300.000,00 zł na wykonanie dokumentacji projektowej. Jednak po gruntownym przeanalizowaniu możliwości związanej z wykonaniem projektów, a przede wszystkim po rozeznaniu czasowym w realizacji projektu i uzyskania zgód zorientowaliśmy się, iż zdecydowanie zabraknie nam czasu. Wnioski powinny być gotowe na 16 stycznia 2025 r. Procedura projektowa, po ogłoszeniu przetargu i rozstrzygnięciu go, rozpoczęłaby się około września. Uzyskanie zgód na realizację budowy na trzech różnie skonstruowanych drogach, z różnymi dodatkowymi wymaganiami, w 4 miesiące…byłoby z punktu widzenia praktyka niemożliwe.

Taka sytuacja nigdy więcej się nie powtórzy, nie ważne czy „jesteśmy” zajęci akurat wyborami, w czasie gdy powinna tworzyć się dokumentacja do programu, który został ogłoszony już w lutym 2024 r. Sprawy miasta powinny być na pierwszym miejscu. Będziemy przygotowywać w obecnej kadencji jak najwięcej projektów, po to by być w każdym czasie w gotowości do złożenia wniosków do różnych pojawiających się programów dla samorządów. Wydziały pracujące na tymi wnioskami będą priorytetowo traktować takie szanse, tak, aby żadna z nich w podobny sposób nie została zaniechana.

Poniżej przedstawiam Państwu najważniejsze punkty z regulaminu naboru projektów w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast. Warto się zapoznać, po to by wiedzieć jakie dokumenty, których nie posiadaliśmy, były niezbędne do złożenia wniosku.

Kryterium przygotowania działań:

  • Stopień przygotowania projektu do realizacji jest kluczowym elementem oceny.
  • Brak wymaganej dokumentacji skutkuje negatywną oceną formalną wniosku.
  • Wymagania dokumentacyjne dla działań o wartości ≥35% dofinansowania:
  • Konieczne jest przedstawienie prawomocnych:

– pozwoleń na budowę,

– zezwoleń na realizację inwestycji drogowej,

– zgłoszeń (zgodnie z art. 30 ust. 1b Prawa budowlanego) z brakiem sprzeciwu organu.

Wymagania dla wszystkich działań:

  • Negatywna ocena, jeśli:

– Nie przedstawiono prawomocnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla działań mogących znacząco oddziaływać na środowisko (art. 59 ust. 1 ustawy o ocenach oddziaływania na środowisko).

– Nie przedstawiono decyzji lub zgłoszenia (z brakiem sprzeciwu), o których mowa w art. 96 ust. 1 tej samej ustawy, gdy przedsięwzięcie nie posiada decyzji środowiskowej.

  • Punktacja i gotowość projektu:

– Projekty mogą uzyskać maksymalnie 15 punktów, jeśli:

– Wnioskodawca posiada wszystkie prawomocne decyzje (pozwolenia na budowę, zezwolenia drogowe, zgłoszenia z brakiem sprzeciwu).

– Dla zadań niewymagających tych dokumentów wnioskodawca dysponuje wszystkimi innymi niezbędnymi pozwoleniami, uzgodnieniami, opiniami itp.

  • Szansa na dofinansowanie:

– Projekty z pełną dokumentacją techniczną mają szanse na pozytywną ocenę i przyznanie środków.

  • Budżet i limity finansowe:

– Całkowita kwota dofinansowania: 1 423 976 095 zł.

– Maksymalna kwota dofinansowania na projekt: 80 726 400 zł – jeżeli wnioski beneficjentów będą przygotowane na maksymalną kwotę możliwa jest realizacja do 17 projektów (czyli 17 miast otrzyma dofinansowanie).

– Minimalna kwota dofinansowania na projekt: jeżeli wnioski beneficjentów będą opiewać na kwotę minimalną 44 848 000 zł możliwa będzie realizacja do 31 projektów (maksymalnie 31 otrzyma dofinansowanie).

Z 119 miast, które zdecydowały się złożyć wnioski zostanie wybrane między 17, a 31 miast (czyli prawdopodobnie około 25), które zrealizują swoje projekty. Pozostałe miasta czyli między 102-88 miast nie otrzymają dofinansowania w ramach tego projektu.

Jeśli zatem zdecydowalibyśmy się na złożenie wniosku, który nie zawierałby stosowanej dokumentacji, to nasz wniosek, we wszystkich jego punktach – choćby tych niewymagających zgód – zostałby odrzucony.

Chcemy przygotować się w tej chwili pod kątem dokumentacyjnym do nowego rozdania Funduszy Norweskich i EOG, które będzie jeszcze bardziej korzystne dla Polski. Nasz kraj dostanie prawie 925 mln euro i o te środki bezwzględnie będziemy walczyć”.

Idź do oryginalnego materiału