Po 25 latach od zawieszenia połączeń pasażerskich linia kolejowa 115 Tarnów–Szczucin ma ponownie ożyć. Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz ogłosił, iż na wiosnę 2026 r. PKP PLK ruszy z przetargiem na projekt i modernizację trasy, której odbudowa ma kosztować choćby pół miliarda złotych. Dzięki gruntownym pracom pociągi mają osiągać prędkość do 120 km/h, a powrót ruchu planowany jest na koniec 2029 roku.
W poniedziałek 8 grudnia 2025 r. w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie odbył się briefing prasowy wicepremiera, ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza oraz wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara. Tematami przewodnimi była realizacja w Małopolsce Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej oraz m.in. planowana modernizacja linii kolejowej nr 115 Tarnów-Szczucin, tzw. „Szczucinki”.
Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz przekazał dobre wieści dotyczące przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej 115 Tarnów-Szczucin. Został on zawieszony od 2000 roku, a towarowy (sporadycznie) odbywał się na odcinku tylko do Żabna. Na wiosnę 2026 roku PKP PLK ogłosi przetarg na zaprojektowanie całego odcinka do Szczucina i modernizację w pierwszej kolejności odcinka do Żabna. Wartość tego zadania jako etapu I szacowana jest na 200-250 mln zł, a wartość budowy całego odcinka do Szczucina to ok. 500 mln zł. Taka gruntowna modernizacja pozwoli, by pociągi mogły tam jeździć z prędkością do 120 km/h. Oddanie do ruchu planowane jest na koniec 2029 r.
– Ważna informacja dla rozwoju Małopolski. Rozmawiałem o tym z Ministrem Infrastruktury. Chodzi o linię kolejową Tarnów-Szczucin, potocznie nazywaną „Szczucinką”. Przestała ona jeździć w roku 2000. Potem okazjonalnie przez jakiś czas działała do Żabna, głównie przewozy towarowe. Nie została jednak później uruchomiona w pełnej skali na rzecz potrzeb transportu osobowego. Zmieniamy to! Jesteśmy po rozmowach z PKP i Ministrem Infrastruktury Klimczakiem. Plany są następujące: przywracamy linię kolejową Tarnów-Szczucin. „Szczucinka” wraca do życia – mówi wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.
Linia kolejowa nr 115 Tarnów – Szczucin została oddana do użytku w 1906 roku. W przeszłości cieszyła się dużą popularnością – przewoziła m.in. pracowników do okolicznych fabryk. Planowano choćby jej elektryfikację i wydłużenie ze Szczucina do Buska-Zdroju w woj. świętokrzyskim. Po 1989 r. linia straciła na znaczeniu – przewozy pasażerskie zawieszono na niej w 2000 r., a towarowe w 2006 r.
—
Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie / PAP





