Surowy Zakaz dla Uczniów i Rodziców od 1 Września? Minister Edukacji Narodowej Oświadcza

1 miesiąc temu
Zdjęcie: surowy-zakaz-dla-uczniow-i-rodzicow-od-1-wrzesnia?-minister-edukacji-narodowej-oswiadcza


Barbara Nowacka, minister edukacji narodowej, ogłosiła w wywiadzie dla Radia ZET, iż zostaną przeprowadzone szczegółowe badania nad wpływem telefonów na wyniki edukacyjne uczniów. Podkreśliła jednak, iż w tej chwili nie planuje wprowadzenia ogólnokrajowego zakazu używania telefonów komórkowych w szkołach, argumentując, iż system edukacyjny nie jest na to przygotowany.

Badania nad Wpływem telefonów na Edukację

Minister Nowacka zwróciła uwagę na problem uzależnienia od urządzeń mobilnych, który dotyka nie tylko młodzież, ale całe społeczeństwo. „Zamierzamy dokładnie zbadać, jak używanie telefonów wpływa na proces nauczania i rozwój młodzieży,” powiedziała. Dodała również, iż decyzje dotyczące ewentualnych ograniczeń w używaniu telefonów powinny być podejmowane indywidualnie przez każdą szkołę we współpracy z rodzicami.

Autonomia Szkoły i Rola Rodziców

Minister podkreśliła, iż autonomię szkoły i prawa rodziców należy uwzględnić w regulacjach dotyczących używania telefonów komórkowych. Wiele szkół już wdrożyło swoje rozwiązania, takie jak przechowywanie telefonów w sejfach podczas lekcji. „Używanie telefonów podczas zajęć jest oczywiście niedopuszczalne,” stwierdziła Nowacka, dodając, iż nauczyciele mogą korzystać z urządzeń mobilnych w celach dydaktycznych.

Alternatywne Zajęcia i Aktywności

Minister edukacji zaznaczyła również potrzebę organizowania alternatywnych zajęć i aktywności dla uczniów podczas przerw. Jako przykład podała szkoły średnie, które udostępniają stoły do gier, zachęcając młodzież do interakcji i aktywności fizycznej.

Globalne Podejście do Zakazu telefonów w Szkołach

Przykłady z Innych Krajów

  1. Francja: Zakaz korzystania z telefonów komórkowych w szkołach podstawowych i średnich od września 2018 roku.
  2. Holandia: Od stycznia 2024 roku zakaz używania urządzeń cyfrowych w klasach, z wyjątkiem sytuacji medycznych i uczniów z niepełnosprawnościami.
  3. Włochy: Uczniowie muszą oddawać swoje telefony na początku dnia szkolnego.
  4. Finlandia: Ograniczenia w używaniu telefonów w szkołach od czerwca 2023 roku.
  5. Chiny: Zakaz używania telefonów komórkowych w szkołach od lutego 2021 roku.
  6. Australia: W stanie Tasmania zakaz używania telefonów komórkowych w szkołach od 2020 roku.
  7. Stany Zjednoczone: Wiele szkół w różnych stanach wprowadziło zakazy używania telefonów w klasach.
  8. Wielka Brytania: Poparcie dla zakazów używania telefonów w szkołach, choć nie jest to powszechnie obowiązujące prawo.

Czy telefony Rzeczywiście Przeszkadzają w Nauce?

Badania pokazują, iż obecność telefonów w klasie prowadzi do znacznego rozproszenia uwagi uczniów. choćby gdy telefony są wyłączone, ich obecność może obniżać zdolność koncentracji i pamięć uczniów. Uzależnienie od telefonów negatywnie wpływa na wyniki akademickie i efektywność nauki.

Inicjatywy w Polsce

W Polsce wprowadzano różne inicjatywy dotyczące ograniczenia używania telefonów w szkołach, jednak brak jest ogólnokrajowego zakazu. Wiele szkół samodzielnie wprowadza regulacje w swoich statutach. Zasady te mogą obejmować zbieranie telefonów na początku zajęć i ich zwrot na koniec dnia.

Przykłady Inicjatyw

  • Petycja Rady Dzieci i Młodzieży: Apel o wprowadzenie jednolitych zasad dotyczących korzystania z telefonów komórkowych w szkołach podstawowych.
  • Kampania „Ratuj Dzieci!”: Apel o wprowadzenie odgórnych zasad higieny cyfrowej w szkołach.
  • Petycja Centrum Życia i Rodziny: Zbiórka podpisów pod petycją o wprowadzenie zakazu używania telefonów w szkołach.

Planowane Zmiany w Szkołach

Ministerstwo zapowiedziało liczne zmiany w szkołach. Ograniczenie prac domowych dla młodszych uczniów oraz przemodelowanie programu nauczania, w tym wprowadzenie nowych przedmiotów, takich jak Wychowanie Obywatelskie i Edukacja Zdrowotna. Wprowadzono też nowe obowiązki dla szkół, w tym wyposażenie toalet w artykuły higieniczne.

Decyzje dotyczące używania telefonów w szkołach powinny być podejmowane na poziomie indywidualnych placówek, z uwzględnieniem specyfiki danej społeczności szkolnej. Badania nad wpływem telefonów na edukację są najważniejsze dla zrozumienia tego problemu i wypracowania najlepszych praktyk. Warto monitorować działania innych państw i dostosować rozwiązania do polskich realiów, aby wspierać zdrowy rozwój uczniów i poprawę wyników edukacyjnych.

More here:
Surowy Zakaz dla Uczniów i Rodziców od 1 Września? Minister Edukacji Narodowej Oświadcza

Idź do oryginalnego materiału