Nowy projekt uchwały, który prezydent miasta Aleksander Miszalski przedstawił radnym, zakłada, iż SCT zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Obejmie obszar Krakowa wewnątrz IV obwodnicy, czyli obwodnicy autostradowej. Autostrada A4 ma nie być objęta SCT. Poza SCT znajdą się też m.in. wschodnie tereny historycznej Nowej Huty, czyli Wzgórza Krzesławickie. Lotnisko Balice również nie będzie objęte strefą – Balice to podkrakowska wieś, która ze względu na lokalizację portu lotniczego Kraków Airport często postrzegana jest jako część Krakowa.
Jakie pojazdy będą mogły wjechać do SCT?
Zgodnie z nowym projektem uchwały do SCT w Krakowie wjadą:
-
samochody benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 4 lub wyprodukowane od 2005 r.,
-
samochody z silnikiem Diesla mające co najmniej normę Euro 6 lub wyprodukowane od 2014 r. (od 2012 r. dla ciężarówek i autobusów).
Opłaty za wjazd – kto zapłaci i ile?
Kierowcy, którzy nie spełnią tych norm, będą musieli zapłacić za wjazd na teren SCT:
-
2,50 zł za godzinę
-
lub wykupić abonament:
-
100 zł za miesiąc w 2026 r.
-
250 zł za miesiąc w 2027 r.
-
500 zł za miesiąc w 2028 r.
-
Wyjątki od przepisów
Samochody będące w posiadaniu krakowian do chwili przyjęcia przez Radę Miasta Krakowa uchwały o SCT, będą mogły być użytkowane dożywotnio. Samochody kupione po tym czasie będą musiały spełniać normy SCT.
SCT nie ma obowiązywać m.in. pojazdów placówek medycznych należących do osób niepełnosprawnych i pojazdów zabytkowych.
Szczegóły projektu i wcześniejsze konsultacje
Projekt uchwały o SCT jest dostępny na stronie:
https://www.bip.krakow.pl/?news_id=224044
Dokument ten władze Krakowa przygotowały na podstawie propozycji Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) i uwag z konsultacji społecznych, które – m.in. w związku z tym, iż temat wzbudzał emocje szczególnie wśród mieszkańców miasta i gmin ościennych – prowadzone były od 29 listopada 2024 r. do 17 stycznia 2025 r.
Wprowadzenie SCT to wymóg ustawowy
ZTP podkreśla, iż do wprowadzenia SCT od 1 stycznia 2026 r. zobowiązuje ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z nią SCT musi zostać wyznaczona w ponad 100-tysięcznych miastach, w których przekroczony jest poziom dwutlenku azotu (NO2) w powietrzu.
Kontrowersje i głosy sprzeciwu
Na początku roku swój sprzeciw przeciwko wprowadzeniu SCT wyraziła rada dzielnicy Nowa Huta oraz 14 podkrakowskich gmin, które krytykują plan wprowadzenia opłat dla kierowców pojazdów niespełniających norm za wjazd na teren SCT.
Adres mailowy, na który można przesłać opinię o proponowanych regulacjach, to: [email protected].