Stołeczne urzędy masowo zapewniają bezkarność cudzoziemskim piratom drogowym

dzienniknarodowy.pl 9 godzin temu
Narasta dyskusja na temat bezkarności cudzoziemców za kierownicą, szczególnie kierowców aplikacji przewozowych w Warszawie. Jak ujawniono w programie “Kanału Zero” prowadzonym przez Łukasza Zboralskiego, stołeczne urzędy często odrzucają wnioski policji o skierowanie obcokrajowców na ponowny egzamin prawa jazdy, mimo iż ci kierowcy popełniają poważne wykroczenia drogowe.​

W 2024 roku warszawska policja skierowała około 1200 takich wniosków, a w pierwszym kwartale 2025 roku – około 300. Jednakże, jak podkreśla Zboralski, co dziesiąty wniosek nie jest realizowany przez stołeczne urzędy. Urzędnicy tłumaczą to różnymi przyczynami, takimi jak “bezprzedmiotowość postępowania”, “brak uzupełnienia braków formalnych” czy “niemożność ustalenia adresu wnioskodawcy”. Zdarza się nawet, iż wnioski są odrzucane z powodu rzekomego skierowania ich do niewłaściwego urzędu dzielnicy.​

Problem ten jest szczególnie widoczny wśród kierowców aplikacji przewozowych, którzy często pochodzą z państw takich jak Ukraina, Białoruś czy Gruzja. Przedstawiciele Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie wskazują, iż wielu z tych kierowców ma trudności ze zdaniem egzaminu na prawo jazdy w Polsce, co wynika m.in. ze słabej znajomości polskich przepisów drogowych oraz różnic w kulturze jazdy.​

Statystyki policyjne potwierdzają, iż cudzoziemcy są sprawcami znacznej liczby wypadków drogowych. W 2023 roku uczestniczyli oni w 2186 wypadkach, w których zginęło 280 osób, w tym 124 cudzoziemców, a 3410 osób zostało rannych. Ponadto, cudzoziemcy byli sprawcami 1171 wypadków, w których zginęło 112 osób, a 1492 zostały ranne. Odnotowano również 37340 kolizji drogowych z udziałem obcokrajowców.

W 2024 roku na polskich drogach doszło do 21528 wypadków drogowych, w których rannych zostało 24825 osób, a 1881 osób poniosło śmierć. To wzrost o odpowiednio 2,8% i 2,9% w porównaniu do roku poprzedniego. Liczba kolizji drogowych wzrosła o 6,2%, osiągając 388601 przypadków. ​

W Warszawie w 2024 roku odnotowano 683 wypadki drogowe, w których zginęło 26 osób, a 767 zostało rannych. To wzrost o 79 wypadków i 108 rannych w porównaniu do roku 2023. Liczba kolizji drogowych w stolicy wyniosła 24479, co stanowi wzrost o 184 przypadki. ​

W obliczu tych danych pojawiają się pytania o skuteczność systemu nadzoru nad kierowcami, zwłaszcza cudzoziemcami. Brak konsekwencji wobec obcokrajowców łamiących przepisy drogowe może prowadzić do poczucia bezkarności i zwiększać ryzyko na drogach. Warto zatem rozważyć wprowadzenie bardziej skutecznych mechanizmów egzekwowania przepisów oraz zapewnienie, iż wszyscy kierowcy, niezależnie od pochodzenia, są traktowani równo wobec prawa.​

Zwiększenie liczby wypadków drogowych i kolizji, w których uczestniczą cudzoziemcy, wskazuje na potrzebę podjęcia działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Może to obejmować m.in. lepsze szkolenia dla obcokrajowców ubiegających się o prawo jazdy w Polsce, skuteczniejsze egzekwowanie przepisów oraz współpracę między policją a urzędami w celu eliminowania luk w systemie.​

W kontekście rosnącej liczby cudzoziemców pracujących w Polsce – na koniec września 2024 roku było ich ponad 1 milion – ważne jest, aby zapewnić, iż wszyscy uczestnicy ruchu drogowego są odpowiednio przygotowani do poruszania się po polskich drogach i przestrzegają obowiązujących przepisów.

Tylko poprzez kompleksowe podejście do problemu i współpracę różnych instytucji można skutecznie poprawić bezpieczeństwo na drogach i zapewnić, iż wszyscy kierowcy, niezależnie od narodowości, są traktowani sprawiedliwie i zgodnie z prawem.

Idź do oryginalnego materiału