W dobie cyfryzacji coraz więcej instytucji publicznych korzysta z mediów społecznościowych do komunikacji z obywatelami. Posłanka Paulina Matysiak w swojej interpelacji zwróciła uwagę na problemy związane z tym zjawiskiem, a Ministerstwo Cyfryzacji przedstawiło plany zmian w tym zakresie.
Brak ram prawnych i dominacja zagranicznych platform
Obecnie brakuje jasnych regulacji określających zasady obecności instytucji publicznych w mediach społecznościowych. Problem ujawnił się szczególnie podczas kryzysu na granicy polsko-białoruskiej w 2021 roku, gdy najważniejsze materiały wideo były publikowane wyłącznie na nieoficjalnym profilu Straży Granicznej na platformie Twitter (obecnie X), z pominięciem oficjalnych stron internetowych.
Ministerstwo Cyfryzacji analizuje rozwiązania przyjęte przez inne kraje UE, w tym Maltę i Szwecję. Jak podkreśla resort, działania administracji publicznej muszą być zgodne z przepisami o ochronie danych osobowych oraz unijnym Aktem o Usługach Cyfrowych.
W stronę suwerenności cyfrowej
Ważnym krokiem w kierunku uniezależnienia się od zagranicznych platform jest rozwój własnej infrastruktury. Ministerstwo realizuje projekt Wspólnej Infrastruktury Informatycznej Państwa (WIIP), w ramach którego działa Rządowa Chmura Obliczeniowa. Wykorzystuje ona otwarte protokoły i standardy oraz oprogramowanie open source.
„Rząd polski planuje kontynuować wykorzystywanie otwartych protokołów oraz rozwijać infrastrukturę opartą na tych standardach. Działania te mają na celu zapewnienie nowoczesnych, bezpiecznych i efektywnych rozwiązań informatycznych” – czytamy w odpowiedzi resortu.
Mastodon zamiast Twittera?
Interesującym kierunkiem jest wykorzystanie zdecentralizowanych platform społecznościowych. Ministerstwo Cyfryzacji nawiązało współpracę z Fundacją Panoptykon oraz Fundacją „Internet. Czas działać!” w sprawie prowadzenia oficjalnych instancji Fediwersu przez polskie organy administracji publicznej. Pionierem w tym zakresie jest Urząd Ochrony Danych Osobowych, który już teraz utrzymuje aktywne konto na platformie Mastodon.
Strategia Cyfryzacji Państwa
Resort pracuje również nad kompleksowym dokumentem — Strategią Cyfryzacji Państwa. Przewiduje on szereg rozwiązań dotyczących tworzenia i wykorzystywania otwartego oprogramowania. Planowane jest stworzenie programu wdrażania otwartego systemu w polskiej administracji oraz utworzenie repozytorium.
Strategia zakłada także wprowadzenie instrumentu finansowania dla firm i programistów na tworzenie otwartego systemu oraz wsparcie rozwoju otwartych systemów sztucznej inteligencji w administracji publicznej.
Co dalej z reklamami?
Ministerstwo Cyfryzacji nie planuje w tej chwili ograniczenia korzystania z komercyjnych platform społecznościowych w kampaniach reklamowych administracji publicznej. Resort zwraca jednak uwagę, iż ewentualne zasady korzystania przez instytucje publiczne z portali społecznościowych powinny uwzględniać przepisy Aktu o Usługach Cyfrowych, które mają zapewnić większą transparentność działań platform wobec użytkowników.