Kluczowe zmiany w programie
Projekt przewiduje szereg modyfikacji, które poszerzą grupę odbiorców i uelastycznią system wsparcia:
- Nowe kategorie pojazdów: dopłaty obejmą również auta kategorii M2 (małe busy do 5 t) oraz N1 (samochody dostawcze do 3,5 t).
- Rozszerzenie grupy beneficjentów: o dopłaty będą mogły starać się NGO-sy, parki narodowe, instytucje edukacyjne, medyczne i opiekuńcze, a także jednostki samorządu terytorialnego.
- Dopłaty finansowe:
- do 40 tys. zł na samochody osobowe (M1),
- do 600 tys. zł na pojazdy M2,
- do 70 tys. zł na pojazdy N1.
- Budżet programu zostanie zmniejszony z 1,6 mld zł do ok. 1,1 mld zł.
- Likwidacja premii za niski dochód, która funkcjonowała w dotychczasowych naborach.
Kto skorzysta ze wsparcia?
Program podzielono na trzy kategorie pojazdów i beneficjentów:
- M1 (samochody osobowe): osoby fizyczne, JDG, parki narodowe.
- M2 i N1 (małe busy i dostawcze): NGO-sy, parki narodowe, szkoły, placówki opiekuńcze i lecznicze, samorządy oraz państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania edukacyjne i zdrowotne.
Terminy i zasady konsultacji
Konsultacje realizowane są od 5 do 12 września 2025 r.
Uwagi można zgłaszać mailowo na adres: [email protected] (z dopiskiem w tytule: „Konsultacje społeczne do Programu NaszEauto”).
Dlaczego to ważne?
Celem programu NaszEauto jest ograniczenie emisji z transportu i poprawa jakości powietrza w polskich miastach. Dzięki rozszerzeniu katalogu beneficjentów, z dopłat będą mogły skorzystać instytucje publiczne i społeczne, które do tej pory były wykluczone. To krok w stronę upowszechnienia zeroemisyjnego transportu i wsparcia lokalnych społeczności w transformacji energetycznej.
#NaszEauto #Elektryki #ZeroemisyjnyTransport #OZE #Elektromobilność #TransformacjaEnergetyczna #Polska