Rusza budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Bieruń – Oświęcim

1 miesiąc temu

Temat obwodnicy Bierunia, a konkretnie dzielnicy Bieruń Nowy, od dawna spędzał sen z oczu tamtejszym mieszkańcom w przenośni, jak i w rzeczywistości… Bowiem hałas generowany poprzez tranzyt ciężkich pojazdów nie pozwalał często spać. Sytuacja ta niedługo się zmieni. Wojewoda śląski wydał zezwolenie na budowę drogi ekspresowej S1, na odcinku od węzła Bieruń do węzła Oświęcim. niedługo ruszą pierwsze prace.

Ulica Warszawska (trasa DK44), którą przemieszczają się pojazdy ciężarowe, przecina dzielnicę Bieruń Nowy. Nie mogąc doczekać się budowy obwodnicy, mieszkańcy poprzez tutejsze stowarzyszenia organizowali protesty, m.in. poprzez blokadę wspomnianej drogi. Kiedy w końcu pokazało się światełko w tunelu i powstał projekt, swoje pięć groszy wtrącili ekolodzy. Trzeba było opracować kilka wariantów przebiegu drogi, żeby ostatecznie po konsultacjach znaleźć kompromis.

20 sierpnia br. teren pod inwestycję został przekazany wykonawcy. Wojewoda śląski Marek Wójcik wydał zezwolenie na budowę drogi ekspresowej S1 od węzła Bieruń do węzła Oświęcim. Pierwsze prace wnet ruszą.

19 sierpnia br. w siedzibie starostwa bieruńsko-lędzińskiego odbyła się konferencja prasowa dotycząca inwestycji. Przypomniano, iż 30 listopada 2021 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała stosowną umowę z firmą Strabag.

Przewiduje się, iż odcinek S1 zostanie oddany do użytku w trzecim kwartale 2026, a cały koszt wyniesie ok. 212 mln. zł. Zakres inwestycji obejmuje dwujezdniową drogę (każda z dwoma pasami ruchu) o długości ok. 3 km, obwodnicę Bierunia o długości ok. 2 km oraz dodatkową jezdnię dla ruchu lokalnego.

Powstanie też bezkolizyjny węzeł i łącznica. – Łącznica rozpocznie się od strony Bijasowic, a od strony Bierunia Starego zostanie wyprowadzona z DK44, co przekieruje ruch na S1. Dodatkowo, w rejonie skrzyżowania ulic: Zarzyna i Majowej zostanie wybudowany węzeł drogowy obsługujący S1. Dzięki tym zmianom ruch na ul. Warszawskiej (DK44) zostanie znacznie odciążony, zwłaszcza od transportu tranzytowego – powiedział Sebastian Macioł, burmistrz Bierunia.

Źródło: UM Bieruń

– Cieszę się, iż po wielu latach starań, akurat za mojej kadencji jako wojewody, finalizujemy inwestycję. To wielki sukces. Te tereny są mi dobrze znane i bliskie – mówił wojewoda Wójcik.

– Zaletą naszego powiatu jest jego lokalizacją. Aby ludzie tu przyjeżdżali za pracą i osiedlali się, potrzebna jest infrastruktura, również drogowa. Wtedy znajdą się inwestorzy do budowy nowych zakładów pracy. Nastąpić może poprawa stanu demograficznego – podsumował Łukasz Odelga, starosta powiatu bieruńsko-lędzińskiego.

1 z 4
Konferencja prasowa dotycząca S1 w starostwie; fot. Lech Gawin
Samorządowcy i przedstawiciele wykonawcy; fot. Lech Gawin
Na placu budowy S1; fot. Lech Gawin
Burmistrz Bierunia, wojewoda śląski i starosta bieruńsko-lędziński na placu budowy; fot. Lech Gawin

– Liczę na cierpliwość mieszkańców, bo z pewnością będą problemy w poruszaniu się po drogach w wyniku tej inwestycji. Mamy plan jak je optymalnie zmniejszyć. Gmina pozyskała na ten cel ok. 5 mln zł – powiedział Sebastian Macioł, burmistrz Bierunia.

– Ten odcinek, to jedna z części większej całości jaką jest droga ekspresowa zaczynająca się w Kosztowach, a kończąca w Bielsku Białej. Po zakończeniu prac ruch drogowy w tym regionie będzie szybszy i komfortowy – oznajmił Zbigniew Szweda, zastępca dyrektora ds. inwestycji katowickiego oddziału GDDKiA.

Lech Gawin

Idź do oryginalnego materiału