Ruch coraz większy, a powstaną kolejne budynki mieszkalne. Jakie są pomysły na walkę z zakorkowaniem północnej części śródmieścia?

2 godzin temu
Zdjęcie: Przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową teren w rejonie ulic Parkowej i Pileckiego, w tle widoczne nowe zabudowania przy ulicy Parkowej


Blisko dwieście nowych mieszkań ma powstać w ramach inwestycji, która ma zostać zrealizowana w rejonie ulic Parkowej i Pileckiego. Już teraz w tej części miasta panuje wzmożony ruch pojazdów, a zapowiedzi budowy kolejnych budynków wielorodzinnych wywołują obawy o dalsze pogorszenie sytuacji. Głównym pomysłem świdnickiego magistratu na usprawnienie komunikacji w północnej części śródmieścia jest przedłużenie ulicy Parkowej do ulicy Esperantystów.

Przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową teren w rejonie ulic Parkowej i Pileckiego, w tle widoczne nowe zabudowania przy ulicy Parkowej

O konieczności ulepszenia komunikacji na północy śródmieścia, przede wszystkim w rejonie ulic Parkowej, Gdyńskiej oraz skrzyżowania ulic Łukasińskiego i Gdyńskiej, mówi się już od kilku lat. Jeszcze w 2019 roku na problem wzmożonego ruchu w tej części miasta zwracał uwagę ówczesny radny miejski Jan Jaśkowiak. Potwierdzając, iż intensywna rozbudowa mieszkaniowa w tej okolicy będzie skutkować zwiększeniem natężenia ruchu samochodowego, świdnicki magistrat podjął rozmowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie wyrażania zgody na włączenie przedłużonej ulicy Parkowej w ulicę Esperantystów, a także z deweloperami w sprawie ich udziału w opracowaniu dokumentacji oraz przebudowy tej ulicy.

Temat ponownie poruszono w ubiegłym tygodniu, podczas sesji Rady Miejskiej w Świdnicy, w trakcie której omawiano projekt zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru ulicy Pafalu. Już wcześniej plan ten przewidywał, iż sąsiadująca z ulicą Parkową część tego obszaru będzie przeznaczona pod zabudowę wielorodzinną. Według aktualnie dostępnych informacji, na tym terenie planowana jest budowa dwóch budynków mieszkalnych: pięciokondygnacyjnego z 150 mieszkaniami i trzykondygnacyjnego z 48 mieszkaniami. Szykujący się do rozpoczęcia budowy deweloper prowadzi już sprzedaż mieszkań w ramach I etapu swojej inwestycji.

Jest to obszar bardzo trudny jeżeli chodzi o komunikację – wskazywał podczas dyskusji radny Wiesław Żurek. Z kolei radny Krzysztof Grudziński dopytywał, czy wspomniane porozumienie dotyczące współfinansowania prac projektowo-budowlanych związanych z przebudową ulicy Parkowej nie zakończy się tak, jak w przypadku ulicy Kanonierskiej, gdzie deweloper, który wybudował budynki mieszkalne w tamtym rejonie, nie wywiązał się z zawartej umowy i nie wykonał przebudowy gruntowego odcinka ulicy, w wyniku czego zadaniem tym musiało zająć się miasto. – o ile chodzi o tzw. montaże, w ramach których to deweloper wykonuje drogę, to mamy wieloletnie doświadczenie. Kanonierska jest – można byłoby rzec – wypadkiem przy pracy. To jednak nie jest tak, iż wybudowaliśmy drogę i deweloper nie ma zobowiązania w stosunku do gminy, bo postępowanie sądowe dotyczące tego dewelopera będzie się toczyło. Możemy oczywiście zabezpieczyć wszystkie umowy w sposób należyty i postarać się, aby wszelkie roszczenia ze strony gminy mogły być dochodzone szybciej. Kanonierska nie może być wyznacznikiem tego, w jaki sposób postępujemy w takich sytuacjach – podkreślał wiceprezydent Świdnicy Krystian Werecki.

Jakie pomysły na usprawnienie ruchu ma świdnickie magistrat?

Kilka miesięcy temu radna Sylwia Osojca-Kozłowska zwróciła się do władz Świdnicy z zapytaniem w sprawie planów inwestycyjnych obejmujących przebudowę dróg w północnej części śródmieścia, na których już teraz występuje wzmożony ruch, w tym m.in. na ulicy Gdyńskiej. – Wzmożony ruch na ul. Gdyńskiej spowodowany jest rozbudową terenów mieszkaniowych przy ul. Parkowej. U zbiegu ul. Hetmańskiej i Parkowej powstało kilka budynków wielorodzinnych, następne są planowane do realizacji w najbliższych latach. Budowa nowych budynków i zasiedlenie ich przez mieszkańców spowodowała wzrost natężeniu ruchu na ulicach wylotowych z osiedla tj. na ul. Parkowej, Saperów oraz ul. Gdyńskiej – tłumaczyła w udzielonej odpowiedzi prezydent Beata Moskal-Słaniewska.

Wiedząc, iż w najbliższych latach sytuacja się jeszcze pogorszy podjęliśmy starania zmierzające do budowy alternatywnego wyjazdu z osiedla. W tym celu zleciliśmy przygotowanie projektu przebudowy ul. Parkowej na całej długości wraz z budową nowego odcinka ul. Parkowej od ul. Rotmistrza Witolda Pileckiego do ul. Esperantystów. Włączenie ul. Parkowej do drogi krajowej nr 35 spowoduje, iż ruch pojazdów na ulicach Saperów i Gdyńskiej zostanie ograniczony, co w konsekwencji przełoży się na redukcję hałasu. Inwestycja polegająca na przebudowie ul. Parkowej jest dla nas priorytetowa i w pierwszej kolejności będzie realizowana. Rozwiązuje ona główny problem w tym rejonie, kumulacji ruchu samochodowego na dwóch ulicach Gdyńskiej i Parkowej – zapowiadała prezydent Świdnicy.

1 z 30
ul. Gdyńska
ul. Gdyńska
ul. Gdyńska
ul. Gdyńska
ul. Pafalu
ul. Pafalu
ul. Pafalu
ul. Pafalu
ul. Licznikowa
ul. Pafalu
ul. Pafalu
ul. Licznikowa
ul. Parkowa
ul. Parkowa
ul. Parkowa
ul. Parkowa
skrzyżowanie ulic Gdyńskiej, Parkowej i Hetmańskiej

/mn/

Idź do oryginalnego materiału