RS Components: znacznie więcej niż biznes

2 lat temu
Zdjęcie: RS Components: znacznie więcej niż biznes


O ostatnich wyzwaniach, wartościach firmy i działaniach w ramach odpowiedzialności społecznej rozmawiamy z Karoliną Szczepaniak-Batory, dyrektor zarządzającą RS Components na Europę Wschodnią.

Jak pani ocenia ostatni rok i bieżącą sytuację RS Components?

Rok ten był bardzo udany dla RS jako firmy w skali globalnej. Model biznesowy okazał się odporny na zawirowania, zarówno te spowodowane epidemią Covid-19, jak i wyjściem Wielkiej Brytanii z UE. Oczywiście nie obyło się bez wyzwań. Sam Brexit był wielkim wyzwaniem logistycznym dla nas jako firmy dystrybucyjnej, choćby poprzez wzrost kosztów transportu czy braki personalne. Natomiast Covid-19 przyniósł duże obciążenie emocjonalne dla pracowników. Z pewnością odbił się na naszej mentalności, kulturze pracy, integracji zespołowej. Praca z domu jest korzystna pod wieloma względami, jednak powoduje też ryzyko izolacji. Dlatego też z satysfakcją przyjęłam informację, iż możemy zastosować hybrydową formę pracy, uzyskując możliwość spotykania się ze współpracownikami i zaoferowania sobie wsparcia nawzajem oraz bardziej efektywnego szkolenia osób nowozatrudnionych.

RS Components udostępnia bezpłatnie platformę DesignSpark. Dlaczego warto z niej korzystać?

Po pierwsze, rzeczywiście jest to narzędzie bezpłatne. W sieci można znaleźć sporo tutoriali prowadzonych przez użytkowników czy pasjonatów, często nie związanych z naszą firmą. Poza tym to narzędzie odpowiada na wiele potrzeb inżynierów czy projektantów ze względu na to, iż posiada różne moduły związane z mechaniką, elektryką czy elektroniką. Nasi klienci mający działy projektowe również chętnie z nich korzystają, bo równocześnie mają możliwość sprawdzenia rekomendowanych produktów z naszej oferty oraz informację o ich dostępności.

Mówiąc o zastosowaniach niekomercyjnych DesignSpark: jakiś przykład?

Na przykład bezpłatna wersja DesignSpark PCB pozwala zaprojektować własną płytkę drukowaną (PCB). Z wieloma funkcjami, które można znaleźć jedynie w oprogramowaniu komercyjnym, DS jest popularny wśród użytkowników indywidualnych i niewielkich zespołów.

Dodam, iż na pewno aspektem, w który chcemy włożyć więcej pracy, jest zachęcenie instytucji edukacyjnych do korzystania z tego oprogramowania. Szczególnie, iż wiele uczelni czy szkół technicznych walczy z ograniczeniami ekonomicznymi, więc takie bezpłatne narzędzie mogłoby być niezwykle wspierające w edukacji przyszłych inżynierów.

RS Components jest również aktywne na innych płaszczyznach w obrębie CSR. Proszę opowiedzieć trochę o tych działaniach.

W naszej organizacji jedną z najważniejszych wartości jest Diversity and Inclusion. To pojęcie szeroko rozumianej tolerancji i równouprawnienia. Jest ono na tyle poważnie traktowane, iż wewnątrz firmy mamy obowiązkowe szkolenie, które m.in. pokazuje każdemu z nas, iż niekiedy swoim podejściem czy zachowaniem możemy nieświadomie dyskryminować drugiego człowieka Każdy pracownik RS ma prawo czuć się dobrze, móc być sobą i wnieść do organizacji to, co ma najbardziej wartościowego. Ważna jest też równość szans dla kobiet, jeżeli chodzi o zajmowanie stanowisk menadżerskich. Harmonia jest celem nadrzędnym.

Nasza firma bardzo dużo pracy włożyła także w stworzenie programu Amazing Leaders, rozwijającego kompetencje menadżerów. Skupia się on na wymianie doświadczeń i wzajemnej nauce naszych pracowników z różnych krajów, w których mamy oddziały. RS kładzie duży nacisk na to, aby nasi liderzy byli ludźmi pełnymi pasji, empatycznymi, z partnerskim podejściem do współpracowników, a więc ludźmi, za którymi inni pracownicy chcą podążać.

Bardzo ważnym aspektem naszej strategii jest także odpowiedzialność za środowisko – jako firma dystrybucyjna zdajemy sobie sprawę, iż mamy wpływ na emisję dwutlenku węgla oraz ilość używanych opakowań. W związku z tym w naszych głównych celach strategicznych jest zmniejszenie emisji CO2, ale też szukanie rozwiązań bardziej ekologicznych w kwestii opakowań.

Krokiem w dobrym kierunku jest z pewnością otwarcie w tym roku nowego magazynu w Niemczech, w Bad Hersfeld, który korzysta z zasilania energią słoneczną. Pośrednio chodzi też o to, aby zmniejszyć koszty transportu na terenie Europy, a tym samym zredukować zużycie paliwa oraz zoptymalizować szybkość dostaw. Czyli w jak najmniejszym stopniu wpływać negatywnie na środowisko.

Zaangażowaliśmy się też w The Washing Machine Project, który miał swój początek w Indiach. W ramach projektu partycypujemy w finansowaniu budowy małych, przenośnych, manualnych pralek, które są bardzo oszczędne w zużyciu wody. Pralki te dostarczane są do państw rozwijających się. Zwracamy też uwagę na pozornie niewielkie działania, jak choćby rezygnacja z wody butelkowanej w biurze. Wiemy, iż jako globalna organizacja możemy wprowadzić wiele pozytywnych działań wspierających inicjatywy społeczne czy środowiskowe. Naszym celem jest większe zaangażowanie w lokalne akcje społeczności w krajach, w których jesteśmy obecni, jak również w działalność charytatywną.

Rozmawiał Jacek Bies

Idź do oryginalnego materiału