Nowe moce regazyfikacyjne i infrastruktura
Gaz-System zakończył rozbudowę Terminala LNG w Świnoujściu, co pozwoliło na zwiększenie mocy regazyfikacyjnych do 8,3 mld mł gazu ziemnego rocznie od 1 stycznia 2025 roku. W ramach inwestycji powstały nowe elementy infrastruktury: trzeci zbiornik na LNG, drugie nabrzeże oraz dodatkowe regazyfikatory SCV. Dzięki temu Polska zwiększa swoje możliwości sprowadzania gazu z różnych stron świata, przyczyniając się do dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw.
Jak podkreśliła minister przemysłu Marzena Czarnecka:
„Terminal LNG w Świnoujściu, jako strategiczny element infrastruktury energetycznej kraju, otwiera dostęp do rynków gazowych i gwarantuje elastyczność dostaw”.
Kluczowa inwestycja dla bezpieczeństwa energetycznego
Terminal LNG w Świnoujściu odgrywa kluczową rolę w Polityce Energetycznej Polski, umożliwiając import gazu ziemnego w postaci skroplonej oraz jego przesyłanie po regazyfikacji w głąb kraju i poza granice. W 2015 roku jego przepustowość wynosiła 5 mld mł rocznie, a w tej chwili zmodernizowany terminal może zaspokoić prawie 50% rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce.
Terminal LNG w Świnoujściu, polskie gazowe okno na świat, zyskał większe moce regazyfikacyjne i nowe funkcjonalności. To istotny krok w kierunku realnej dywersyfikacji źródeł dostaw gazu do Polski. – powiedział Sławomir Hinc, prezes Gaz-System.
Etapy realizacji rozbudowy
Program modernizacji terminala został podzielony na dwa etapy:
- Pierwszy etap: Zwiększono moce regazyfikacyjne do 6,2 mld mł rocznie dzięki instalacji dwóch dodatkowych regazyfikatorów SCV i ciągu pomiarowego, co umożliwiło świadczenie usług od stycznia 2022 roku.
- Drugi etap: Wybudowano trzeci zbiornik LNG, drugie nabrzeże do załadunku, rozładunku i bunkrowania LNG oraz estakadę przesyłową, co podniosło elastyczność operacyjną terminala.
Terminal najważniejszy na unijnego bezpieczeństwa energetycznego
Projekt rozbudowy terminala znalazł się na europejskiej liście Projektów Wspólnego Zainteresowania, co potwierdza jego najważniejsze znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego regionu i unijnych celów klimatycznych. Inwestycja została dofinansowana kwotą około 461 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.