Sztuczna inteligencja i robotyka odgrywają coraz większą rolę w ograniczaniu wpływu firm na środowisko naturalne. Przykładem może być Amazon, który intensywnie inwestuje w zaawansowaną automatyzację procesów logistycznych. Konsumenci odczuwają tego korzyści – dzięki nowym technologiom zużywa się mniej materiałów opakowaniowych, co ułatwia recykling i zmniejsza ilość odpadów – informuje agencja Newseria.
Sztuczna inteligencja pomaga ograniczać odpady
Jednym z wdrożeń jest automatyczny system pakowania, który dostosowuje rozmiar papierowego opakowania do konkretnego produktu. Do tej pory pozwolił on ograniczyć zużycie materiałów opakowaniowych o ponad 3 mln ton. – Naszym celem jest stworzenie efektywnego i przyjaznego środowisku systemu dystrybucji, który odpowiada na potrzeby klientów – mówi Andreas Marschner, wiceprezes ds. globalnych usług inżynieryjnych i zrównoważonego rozwoju działalności w Amazon.
Roboty wspierają logistykę i recykling
W latach 2021–2025 Amazon zainwestował ponad 700 mln euro w modernizację europejskich centrów dystrybucji. Wprowadzenie innowacyjnych technologii zaowocowało powstaniem floty 750 tys. robotów przemysłowych, które wspierają pracowników w codziennych zadaniach. To m.in. robot Sequoia, porządkujący przestrzeń magazynową, i Titan, odpowiedzialny za transport dużych przedmiotów.
Dalsza część tekstu jest pod materiałem filmowym
W zakresie pakowania Amazon wdrożył inteligentne systemy, które mierzą wymiary zamówień i tworzą dopasowane, wytrzymałe papierowe opakowania. – Od 2015 roku udało się nam zmniejszyć zużycie opakowań na produkt o 43 proc., co przekłada się na znaczne ograniczenie odpadów – podkreśla Marschner. Firma całkowicie wycofała plastikowe opakowania, przechodząc na rozwiązania z materiałów z recyklingu.
Do tej pory Amazon zmodernizował ok. 120 maszyn pakujących w ponad 20 centrach logistycznych w USA, eliminując użycie ponad 130 mln plastikowych toreb tylko w ciągu jednego roku. W Europie systemy automatycznego pakowania są sukcesywnie wdrażane – do końca roku 70 maszyn trafi m.in. do Niemiec, Francji, Włoch i Wielkiej Brytanii. Już dziś połowa przesyłek w Europie trafia do klientów bez dodatkowego pudełka, w opakowaniach nadających się do recyklingu, a ponad miliard paczek od 2019 roku wysłano bez jakiegokolwiek dodatkowego opakowania, w ramach programu „Amazon Ships in Product Packaging”.
– Dostosowanie rozmiaru opakowania do konkretnego produktu zmniejsza przestrzeń transportową, a tym samym ślad węglowy. Współpracujemy także z dostawcami nad rozwiązaniami niewymagającymi dodatkowego pakowania – dodaje Marschner.
Amazon inwestuje w zieloną logistykę
W dążeniu do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku Amazon inwestuje także w zeroemisyjny transport. Na elektryfikację europejskiej sieci logistycznej firma przeznaczyła 1 mld euro. Już dziś po europejskich drogach jeździ ponad 3,5 tys. elektrycznych furgonetek dostawczych Amazona. W 45 miastach powstało ponad 60 centrów mikromobilności, które umożliwiają dostawy pieszo lub dzięki elektrycznych rowerów cargo.

Efekt? W ubiegłym roku Amazon dostarczył ponad 200 mln paczek w Europie dzięki bezemisyjnych środków transportu. W planach jest zwiększenie tej liczby do 350 mln rocznie.
– Nasz transport dalekobieżny to największe źródło emisji, ale też największe wyzwanie. Dzięki współpracy ze start-upami wdrażamy nowe rozwiązania, które przyspieszają dekarbonizację również w tym obszarze – zaznacza Andreas Marschner.
Źródło i cała informacja: Newseria
To też może Cię zainteresować:
Chiny uruchomiły pierwszą na świecie flotę autonomicznych e-ciężarówek górniczych