Liu Qiangdong, znany też jako Richard Liu (chin. 刘强东; ur. 10 marca 1973 r.), założycieli i szef firmy JD.com postanowił zrobić niespodziankę mieszkańcom wioski, w której urodził się i wychował.
Z okazji zbliżającego się Chińskiego Nowego Roku (w tym roku zaczyna się 29 stycznia), Richard Liu, postanowił obdarować mieszkańców swojej rodzinnej wioski GuangMing (chin. 光明 ) w powiecie SuQian (chin. 宿迁), w prowincji JiangSu (chin. 江苏 ), świątecznymi prezentami.
Każdy mieszkaniec wioski, który przekroczył 60. roku życia, otrzymał od Liu w czerwonej kopercie 10 000 RMB (ok. 5650 PLN). Taki podarunek trafił w sumie do 650 osób. Czerwone koperty z taka samą sumą otrzymali również nauczyciele szkoły podstawowej, do której uczęszczał szef JD.com.
Każda z 1300 rodzin zamieszkałych w GuangMing otrzymała prezenty w postaci kurtek puchowych (przydatne zimą w domach, gdzie tradycyjnie nie stosuje się ogrzewania), świątecznego pudła owoców (nowa świecka tradycja), słodyczy, sprzętu AGD oraz artykułów gospodarstwa domowego.
Richard Liu osobiście rozdawał prezenty. A odbyło się to 8 stycznia, zgodnie z zaleceniami chińskiej numerologii. Ósemka i jedynka symbolizują bowiem „bogactwo” oraz „pomyślność”.
Podczas spotkania z mieszkańcami rodzinnej wsi Liu powiedział, iż bez miłości oraz wsparcia mieszkańców rodzinnej wsi prawdopodobnie nie byłby w stanie kontynuować nauki, studiować, a co za tym idzie, osiągnąć wszystko to, co ma dzisiaj.
„Pomoc mieszkańców rodzinnej wsi była moim kapitałem, który pozwolił mi wyjść w świat”.
Liu urodził się 10 marca 1973 roku w rodzinie chłopskiej. Z uwagi na trudną sytuację finansową rodziny jego ścieżka edukacji była pełna wzlotów i upadków. Kiedy po latach nauki otrzymał list z informacją o pomyślnym zdaniu egzaminów gaokao i przyjęciu na uniwersytet, dla bliskich było jasne, iż nie stać ich, by wysłać syna na uczelnię, by udźwignąć wysokie opłaty i inne koszty związane ze studiami. Wysokie relatywnie, dla biednych ludzi z biednej wioski.
Ale ponieważ Liu był pierwszą osobą z wioski GuangMing, która zdała państwowe egzaminy i mogła iść na studia, mieszkańcy postanowili złożyć się, by wysłać chłopaka na uniwersytet. Zebrano wówczas 500 RMB (ok. 285 PLN, w tamtych znaczną kwotę) i 76 jajek.
Liu odniósł ogromny sukces, należy do jednych z najbogatszych ludzi w kraju. Nie zapomniał jednak o życzliwości i pomocy, jakiej udzielili mu mieszkańcy jego rodzinnej wioski. Nie po raz pierwszy pojawił się w swojej wsi z noworocznymi prezentami. Pomaga jej mieszkańcom w różnych sprawach, różnych sytuacjach. W tym roku jego wizyta została nagłośniona poprzez media społecznościowe. Być może to swoista prowokacja Liu, który doskonale zna naturę mediów społecznościowych.
Być może już niedługo i inni chińscy miliarderzy zaczną odwiedzać miejsca skąd pochodzą, gdzie się urodzili, gdzie kończyli swoje pierwsze szkoły, skąd wyruszyli w podróż, która zaprowadziła ich tak daleko i wysoko.
Dla mniej zorientowanych:
JD.com, Inc., znana również jako Jingdong (chin. 京东), dawniej nazywana 360buy, to chińska firma e-commerce z siedzibą w Pekinie. Jest jednym z dwóch największych sprzedawców internetowych B2C w Chinach pod względem wolumenu transakcji i przychodów oraz głównym konkurentem Tmall prowadzonego przez Alibabę.
Z przychodami przekraczającymi 152,8 mld USD w 2023 r., JD.com jest największym sprzedawcą detalicznym w Chinach pod względem przychodów i zajmuje 52. miejsce na liście Fortune Global 500. Portfolio JD.com obejmuje:
- handel detaliczny,
- technologię,
- logistykę,
- opiekę zdrowotną,
- przemysł,
- zarządzanie nieruchomościami,
- marki własne,
- ubezpieczenia i
- biznes międzynarodowy.
Firma została założona przez Liu Qiangdonga 18 czerwca 1998 roku, a jej platforma sprzedaży detalicznej została uruchomiona w 2004 roku. Firma rozpoczęła działalność jako internetowy sklep magnetooptyczny, ale niedługo zdywersyfikowała swoją działalność, sprzedając elektronikę, telefony komórkowe, komputery i podobne produkty. Firma zmieniła nazwę domeny na 360buy.com w czerwcu 2007 roku, a następnie na JD.com w 2013 roku. Firma jest częściowo własnością Tencent, który ma w niej 15% udziałów.
JD.com zainwestowało w zaawansowane technologie i dostawy AI za pośrednictwem dronów i robotów. Firma niedawno rozpoczęła testowanie zrobotyzowanych usług dostawczych i budowę lotnisk dostawczych dla dronów, a także obsługę dostaw bez kierowcy, prezentując swoją pierwszą autonomiczną ciężarówkę.
Na podstawie: